De ict van vliegmaatschappij KLM was niet de oorzaak van de storing aan de incheckapplicatie op zondag 25 juni 2010. Het probleem lag bij het externe reserveringssysteem, waardoor namenlijsten niet goed doorkwamen. De vliegmaatschappij had zondagochtend een twee uur durende storing in de incheckapplicatie. Volgens een woordvoerder hebben passagiers geen last van de storing gehad.
Computable schreef eerder dat de storing aan de incheckapplicatie van KLM zelf lag, maar dat is niet het geval.
Het externe reserveringssysteem Amadeus had een probleem, waardoor de namenlijsten van de passagiers niet goed doorliepen. Daardoor stokte het inchecken bij KLM. ‘Het heeft niets te maken gehad met onze eigen ict’, zegt woordvoerder Ellen van Ginkel van de luchtvaartmaatschappij.
Wat de aanbieder van het reserveringssysteem heeft gedaan om het probleem op te lossen, weet de woordvoerder niet. Dergelijke systemen maken reserveringen en verkopen tickets voor verschillende luchtvaartmaatschappijen.
KLM maakt sinds begin 2007 gebruik van het reserveringssysteem Amadeus. Moederbedrijf Air France gebruikt het systeem al langere tijd.