Ict'ers en business consultants die graag tot in lengte van jaren op hun eigen vertrouwde plek willen zitten, zijn bij ict-dienstverlener Accenture niet aan het juiste adres. De werkgever zoekt medewerkers die zo nu en dan in het buitenland willen werken en in wisselende projectteams kunnen functioneren. 'Je moet ambitieus zijn en je blijven ontwikkelen om snel te kunnen doorgroeien.'
Computable ondervraagt werkgevers over hun zoektocht naar ict'ers. HRM-directeur Thomas Mulder van dienstverlener Accenture vertelt hoe dat bedrijf het aanpakt.
Jullie zoeken 330 ict'ers. Wat voor mensen moeten het zijn?
'We zoeken 180 hbo'ers en 150 wo'ers, waarvan ongeveer driekwart starter is. Bovendien willen we alleen de beste mensen uit de markt aannemen. De consultants die bij ons werken, houden zich bezig met grote strategische projecten. De nieuwe medewerkers moeten dat vanaf de eerste dag aankunnen.'
Wie zijn die 'beste mensen' waarover je het hebt?
'Dat zijn ict'ers die affiniteit hebben met techniek en trends als BI, analytics en cloud computing, maar die ook de behoefte van onze klanten begrijpen. Bovendien moeten ze ambitieus zijn, zich willen ontwikkelen en snel willen doorgroeien.'
Het lijkt me moeilijk om zulke ideale ict'ers te vinden.
'We vinden ze wel. Dat lukt het beste wanneer we onze eigen werknemers inschakelen. Zij weten het best wat we nodig hebben en kunnen goed inschatten of iemand die zij kennen bij het bedrijf past, maar kunnen ook de voordelen van werken bij Accenture overbrengen. We zijn trouwens vooral op zoek naar vrouwen.'
Mag je dat onderscheid wel maken?
'Mannelijke werknemers zijn ook welkom, maar vrouwen maken meer kans om bij ons op te vallen. Collega's kunnen beter samenwerken als er diversiteit is in het team waarin ze zitten.'
Wat is jullie rol in de ontwikkeling van personeel?
'We bieden de medewerkers de kans om opleidingen te volgen, zoals in ons education center in Chicago. Ook betrekken we ze bij leerzame projecten en krijgt iedereen een budget om aan zijn vaardigheden te werken.'
Hoe groot is dat budget?
'Dat verschilt per werknemer, maar het gaat om enkele duizenden euro's per jaar. Met het geld kan iemand in elk geval een vaardighedentraining doen en een conferentie volgen.'
Leggen jullie dat vast in het arbeidscontract?
'We kijken naar wat iemand nodig heeft, maar het wordt niet specifiek vastgelegd in het contract. Trainingen en congressen worden wel vastgelegd in het persoonlijk ontwikkelingsplan.'
Komt zo'n training er in praktijk dan nog wel van?
'Sommige trainingen zijn zelfs verplicht. Het is belangrijk voor het bedrijf dat personeelsleden zich blijven ontwikkelen. Als we willen bijblijven, kunnen we daar niet mee stoppen.'
Wat staat een ict'er die bij jullie solliciteert te wachten?
'Voor de meeste functies doen we eerst een capaciteiten- en kwaliteitentest. Daarna kijken we welke afdeling past bij de ambities van de sollicitant. Tot slot volgen diverse gesprekken met managers en collega's.'
Hoe kan een sollicitant het helemaal verpesten?
'Door zichzelf anders voor te doen dan hij of zij is. Daar prikken we doorheen. Je moet gewoon oprecht zijn en je ambities duidelijk maken.'
Wervende werkgevers
De komende tijd vertellen wervende werkgevers naar wie ze op zoek zijn. Welke vaardigheden moeten de ict'ers hebben en wat gaat de werkgever daar tegenover stellen? In een serie interviews vraagt Computable werkgevers naar hun wervingsbeleid.
@Tevreden Accenture Medewerker
Naam graag, anders bent u naar alle waarschijnlijkheid Thomas Mulder of een van zijn trawanten. Of ben je te beducht om een schouderklopje te krijgen?
Mijn vriendin heeft voor Accenture gewerkt.
Ze zijn altijd een zeer nette en correcte werkgever geweest. In de goede tijd waren er inderdaad erg goed verzorgde personeelsuitjes. Wat mij niet aanspreekt is het hiërarchische model van Accenture.Wie is welk level etc. Accenture is een commerciele dienstverlener. Dat model moet je aanspreken anders moet je er niet gaan werken. Ik persoonlijk zou er niet gaan werken omdat dat model mij niet aanspreekt. Daarom vind ik accenture nog geen slecht bedrijf. Wel had dhr. Mulder iets beter kunnen aangeven wat hij nieuwe mensen te bieden heeft in plaats van wat hij van nieuwe mensen vraagt.
Ik heb 7 jaar bij Accenture gewerkt. inmiddels ben ik er al een aardige tijd weg, maar het hierarchische systeem (lekker duidelijk en werkt goed op grote projecten), het harde werken, snel veel verantwoordelijkheden krijgen etc. is gebleven. TOP werkgever. Ze zorgen goed voor je, veel opleidingsmogelijkheden. Ik heb daar in 7 jaar echt vreselijk veel geleerd en had het niet willen missen.
Het bedrijf dat aan de medewerkers leert om resultaten te halen, koste wat kost!
Niks mis mee, maar je leert er met ellebogen te werken. ten koste van (con)collega’s. Jouw prestatie telt, wat anderen daarin betekent hebben niet.
Op zich ook niks mee, want zo zit het echte zakenleven in elkaar. Maar of werknemers dat ook zo fijn vinden?
Allemachtig wat een geblaat, als ik dit zo lees denk ik meteen dat ik daar in ieder geval niet moet solliciteren. Nee, ik ben blij met m’n baan bij Centric, dat lijkt me dan in ieder geval een betere werkgever.
Moeten ze zich niet concentreren op het behouden van de vrouwelijke minderheid die al bij Accenture werkt?
Want ze zijn aan het vissen in een klein meertje, dus als ze daarnaast ook niet hun best doen om bestaande medewerkers te behouden, dan is het pech gehad 🙂
– …We zoeken 180 hbo’ers en 150 wo’ers, van wie ongeveer driekwart starter is…
Altijd goed om goedkope starters in dienst te nemen en die als ervaren professional voor het volle pond wegzetten bij de klant.
– …ict’ers die affiniteit hebben met techniek en trends als BI, analytics en cloud computing… maar die ook de behoefte van onze klanten begrijpen…
Iemand heeft een paar buzzwords gehoord… en als nieuwe medewerker moet je natuurlijk hiervan alles weten en kunnen… en ook nog ‘behoefte hebben om de klant te begrijpen’ *zucht*
– …We zijn trouwens vooral op zoek naar vrouwen…
Het gaat blijkbaar niet zozeer om wat je echt kan, maar meer hoe je eruit ziet.
– …maar vrouwen maken meer kans om bij ons op te vallen…
Ja, dat was al duidelijk.
Oh…misschien nog wat specifieker… blonde vrouwen maken nog meer kans om op te vallen, misschien met cup D nog iets meer.
– …maar het wordt niet specifiek vastgelegd in het contract…
Wat voor de medewerker van belang is vooral niet in het contract vastleggen… anders kunnen ze later er niet zo gemakkelijk onderuit komen.
– …Sommige trainingen zijn zelfs verplicht…
Ja, waarschijnlijk ‘communicatie’-trainingen, die ze met grote kortingen hebben kunnen boeken, in plaats van een training waar een medewerker echt iets aan heeft.
– …Door zichzelf anders voor te doen dan hij of zij is. Daar prikken we doorheen…
Ja, tuurlijk… en wij als ict’ers prikken zeker niet door deze verkapte ‘wij doen het momenteel als IT bedrijf wel goed’ reclame heen.
Ik had in eerste instantie wel een positief beeld van Accenture, maar meneer Mulder heeft bij mij (en waarschijnlijk ook anderen) nu toch een negatief beeld weten te schetsen… chapeau!
Na 5 jaar Accenture en vergelijkingsmateriaal bij andere IT/Consultancy-organisaties kan ik me zeker niet vinden in het merendeel van bovenstaande reacties op het artikel.
Wat Accenture een topwerkgever maakt is de volledige focus op persoonlijke ontwikkeling en op het welzijn van de werknemer. Dit blijkt o.a. uit:
– uitstekende begeleiding voor starters, die duidelijk niet in het diepe worden gegooid zoals boven gesuggereerd, maar wel direct op mooie projecten bij gerenommeerde bedrijven geplaatst worden
– vrijheid in het uitstippelen van je persoonlijke carrierepad en ontwikkeling
– voldoende trainingsbudget en mogelijkheden om trainingen te volgen
– uitstekende arbeidsvoorwaarden
– regelmatig (optionele) activiteiten, congressen, etentjes en borrels
Het is een professionele organisatie waar goed (en dus niet ‘hard’) werken wordt beloond en waar je alle vrijheid krijgt om jezelf te ontwikkelen en te bewijzen. Belangrijk is dat dit niet ten koste gaat van mijn plezier in het werk en als ik om me heen kijk naar mijn collega’s zie ik exact hetzelfde.
Ik heb ruim 7 jaar bij Accenture (Technology Solutions) gewerkt – onlangs ben ik wat anders gaan doen, maar kijk met plezier terug op mijn tijd bij ATS en sluit me aan bij de opmerkingen van Matthijs.
Budget genoeg voor trainingen. Niet iedereen gebruikt het maximale van zijn budget waardoor er voor anderen vaak nog wat extra kan zijn. Reis- en verblijfskosten stonden over het algemeen los van de kosten van de training.
Begeleiding van starters kan altijd beter, maar ze worden in elk geval niet slecht betaald (ik heb de benchmarks gezien) en zeker ook niet tegen te hoge tarieven in de markt gezet (sprekend voor de starters op mijn vakgebied).
Arbeidsvoorwaarden bij ATS waren goed (niet uitzonderlijk, maar gewoon vergelijkbaar met concullega’s) en inderdaad wordt goed werk beloond.
@Antoon Leurs, Matthijs Baaten en Arjen, misschien zou één van jullie Accenture moeten gaan vertegenwoordigen bij de HRM-discussie in plaats van Thomas Mulder.
Jullie verhaal over Accenture komt heel wat positiever over, zonder geblaas en gebrek aan marktkennis.