Ict'ers en business consultants die graag tot in lengte van jaren op hun eigen vertrouwde plek willen zitten, zijn bij ict-dienstverlener Accenture niet aan het juiste adres. De werkgever zoekt medewerkers die zo nu en dan in het buitenland willen werken en in wisselende projectteams kunnen functioneren. 'Je moet ambitieus zijn en je blijven ontwikkelen om snel te kunnen doorgroeien.'
Computable ondervraagt werkgevers over hun zoektocht naar ict'ers. HRM-directeur Thomas Mulder van dienstverlener Accenture vertelt hoe dat bedrijf het aanpakt.
Jullie zoeken 330 ict'ers. Wat voor mensen moeten het zijn?
'We zoeken 180 hbo'ers en 150 wo'ers, waarvan ongeveer driekwart starter is. Bovendien willen we alleen de beste mensen uit de markt aannemen. De consultants die bij ons werken, houden zich bezig met grote strategische projecten. De nieuwe medewerkers moeten dat vanaf de eerste dag aankunnen.'
Wie zijn die 'beste mensen' waarover je het hebt?
'Dat zijn ict'ers die affiniteit hebben met techniek en trends als BI, analytics en cloud computing, maar die ook de behoefte van onze klanten begrijpen. Bovendien moeten ze ambitieus zijn, zich willen ontwikkelen en snel willen doorgroeien.'
Het lijkt me moeilijk om zulke ideale ict'ers te vinden.
'We vinden ze wel. Dat lukt het beste wanneer we onze eigen werknemers inschakelen. Zij weten het best wat we nodig hebben en kunnen goed inschatten of iemand die zij kennen bij het bedrijf past, maar kunnen ook de voordelen van werken bij Accenture overbrengen. We zijn trouwens vooral op zoek naar vrouwen.'
Mag je dat onderscheid wel maken?
'Mannelijke werknemers zijn ook welkom, maar vrouwen maken meer kans om bij ons op te vallen. Collega's kunnen beter samenwerken als er diversiteit is in het team waarin ze zitten.'
Wat is jullie rol in de ontwikkeling van personeel?
'We bieden de medewerkers de kans om opleidingen te volgen, zoals in ons education center in Chicago. Ook betrekken we ze bij leerzame projecten en krijgt iedereen een budget om aan zijn vaardigheden te werken.'
Hoe groot is dat budget?
'Dat verschilt per werknemer, maar het gaat om enkele duizenden euro's per jaar. Met het geld kan iemand in elk geval een vaardighedentraining doen en een conferentie volgen.'
Leggen jullie dat vast in het arbeidscontract?
'We kijken naar wat iemand nodig heeft, maar het wordt niet specifiek vastgelegd in het contract. Trainingen en congressen worden wel vastgelegd in het persoonlijk ontwikkelingsplan.'
Komt zo'n training er in praktijk dan nog wel van?
'Sommige trainingen zijn zelfs verplicht. Het is belangrijk voor het bedrijf dat personeelsleden zich blijven ontwikkelen. Als we willen bijblijven, kunnen we daar niet mee stoppen.'
Wat staat een ict'er die bij jullie solliciteert te wachten?
'Voor de meeste functies doen we eerst een capaciteiten- en kwaliteitentest. Daarna kijken we welke afdeling past bij de ambities van de sollicitant. Tot slot volgen diverse gesprekken met managers en collega's.'
Hoe kan een sollicitant het helemaal verpesten?
'Door zichzelf anders voor te doen dan hij of zij is. Daar prikken we doorheen. Je moet gewoon oprecht zijn en je ambities duidelijk maken.'
Wervende werkgevers
De komende tijd vertellen wervende werkgevers naar wie ze op zoek zijn. Welke vaardigheden moeten de ict'ers hebben en wat gaat de werkgever daar tegenover stellen? In een serie interviews vraagt Computable werkgevers naar hun wervingsbeleid.
@Kaboutor, dat staat je gelukkig vrij! En ik denk dat veel goede mensen er net zo over denken.
De nieuwe medewerkers moeten dat vanaf de eerste dag aankunnen.
Ik vrees voor Accenture dat deze HR medewerker een heel fout verhaaltje heeft opgelezen uit een waarschijnlijk Amerikaans Accenture(Chicago?)intern recruitment blaadje. Wat een ongelooflijke arrogantie spreekt uit dit Marketing verhaal, heeft die HR baas voor dit artikel nog moeten betalen of zo of is dit free publicity.
Het geeft aan hoe nog steeds heel veel Consulting Firms ( Big Five?) denken over de pas afgestuurde, gooi hem in het diepe, bereken de Hoofdprijs middels zijn uurtarief en kijk maar of de klant het accepteert.
Laat de aankomende consultant een leuk congresje bijwonen in de US en de Starter voelt zich de eerste drie maanden The King of the world. Na 6 Maanden en 1.000 Billable uren verder begint hij/Zij zich af te vragen of het dit nou wel helemaal is, of dat hij/zij toch wil werken voor een MVO club waar ze zojuist Het Nieuwe Werken hebben ingevoerd!
Get a Life.
@hierboven; wat is er mis met 1 a 2 jaar bij een organisatie als accenture werken? Starters doen wel mooi een verscheidenheid aan ervaringen op 🙂
Beste Thomas, welkom. Welkom in de wereld van de nieuwe medewerker waar je naar mijn idee nog geen kennis mee hebt gemaakt.
Welkom namens de Generatie Y. Een nieuwe generatie die zich niet laat aansturen door autoriteit maar door de uitdaging. Wellicht is het nuttig een cursus te volgen over hoe je deze generatie zonder arrogantie kunt binden en boeien.
@Radjetoe, volgens mij behoort Thomas Mulder ook tot de troetelgeneratie (oftewel Generatie Y). Heb echter niet het gevoel dat jij namens hem spreekt, noch dat jouw welkom hem zal aanspreken.
Hij zal wel niet jouw ideale baas zijn en jij niet zijn “ideale ict’er”.
Het valt me op dat directeuren van ICT-bedrijven, die in Computable reclame proberen te maken voor hun bedrijf, steeds weer zoveel negatieve reacties weten op te roepen. Hoewel die directeuren doorgaans geen ICT-ers zijn, communiceren ze vaak slechter dan hun medewerkers die de naam hebben weinig communicatieve en sociale vaardigheden te bezitten.
Ergo, je kan een nurd zijn zonder veel verstand van ICT te hebben.
@John
Bij de generatie Y gaat het grofweg om de generatie geboren tussen 1976 en 2000. Lijkt me niet dat Mulder hiertoe behoort. Mijn comment is een serieuze, het is een andere generatie waarvan hij idd de taal niet van spreekt.
@Radjetoe, Thomas Mulder heeft de Hogeschool INHOLLAND doorlopen van 1996 — 1999 en daarna nog meer (zie LinkedIn). Hij zal dus wel van Generatie Y zijn.
Hij spreekt een andere taal dan jij, maar jullie zijn dan ook verschillende individuen. Zijn taal is die van de grote beursgenoteerde detacheringsbedrijven met een hoog personeelsverloop.
Radjetoe, er is al een generatie geweest die zich niet liet aansturen door autoriteit maar door de uitdaging. Dat waren de Babyboomers.
Wat een negatieve reacties van een hoop mensen die nooit voor deze organisatie hebben gewerkt, maar wel hun mening klaar hebben staan. Ik heb ook voor andere (middel)grote IT-toko’s gewerkt, maar Accenture bevalt als werkgever tot nu toe het allerbeste.
Dit bedrijf zorgt goed voor zijn medewerkers en training kun je volop krijgen. Ook worden er veel leuke evenementen georganiseerd, waar je vrijblijvend aan mee kan doen.
Mensen zijn positief ingesteld, er wordt hard gewerkt, maar er is ook tijd voor leuke dingen. Als je een klus wilt doen verder van huis (bijv. in buitenland) dan worden er goede faciliteiten voor je geregeld.
Accenture is absoluut een top-werkgever en heb het hier ontzettend naar mijn zin!
@John, interessant, aangezien INHOLLAND pas sinds 2003 bestaat. Waarschijnlijk heeft hij geprobeerd het wat te vereenvoudigen voor de LinkedIn profiellezers?
Klein detail is trouwens dat de Amerikaanse generatie-Y qua eigenschappen en geboortedatums niet hetzelfde is als de Nederlandse.
Overigens was mijn post vooral bedoeld om te wijzen op het algemene beeld dat de huidige twintigers hebben over positieve discriminatie. Als we een individueel persoon gaan bekijken is het meestal onverstandig om dit vanuit bepaalde ‘generaties’ en hun kenmerken te doen.
Zo is generatie-Y niet altijd hetzelfde als generatie-Y. Er zijn Y’ers die de arbeidsmarkt opkwamen voor 2001, die voornamelijk economische groei hebben meegemaakt. Maar er zijn er ook die in in 2002 voor het eerst aan het werk gingen, economisch mindere tijden. (.com bubble geklapt, terrorisme-angsten)
Zo zijn er ook Y-ers waarvan de ouders het tijdens de recessie van de jaren 80 het minder breed hadden, waardoor zij absoluut niet binnen het ‘vertroeteld als kind’ generatie-Y patroon vallen.
Kortom: misschien niet zo verstandig om individuen te beoordelen op basis van tot welke generatie zij behoren.
@Mark, mensen zijn een mix individualist en groepsdier. De één is meer groepsdier dan de ander. Denkbeelden zoals positieve discriminatie zijn uit. Een homo, vrouw of zwarte erbij voor spek en bonen, dat zie je bijna nergens meer. De gemiddelde X-er heeft dat altijd al verkeerd gevonden en de babyboomer is meestal ook wijzer geworden.
De vraag is dus wie Thomas Mulder met zijn statements denkt aan te spreken. Nieuwe medewerkers in het algemeee, vrouwelijke ICT-ers, klanten van Accenture of toch vooral de andere managers van Accenture?
Ik neem aan dat de gemiddelde Accenture medewerker de uitspraken van Thomas Mulder met een korreltje zout neemt. De gemiddelde gedetacheerde in ieder geval wel. Het hoort er gewoon bij sinds de 90-er jaren en zal ook wel weer verdwijnen.