Het aanbod van crm-software als webdienst via Google Apps groeit snel. Sinds de start van de marktplaats voor applicaties in maart, zijn er dertien verschillende crm-pakketten beschikbaar voor gebruikers van Google Apps. Het gaat om generieke crm-software voor klantondersteuning en verkoop. Software die klantentevredenheid meet via reacties op sociale netwerken en discussiegroepen en applicaties voor het uiteenzetten van een crm-campagne op projectbasis.
Leveranciers van de applicaties voor generieke crm via Google Apps zijn bijvoorbeeld Zoho, Applane en Capsule. Crm voor monitoring van sociale netwerken wordt onder andere geleverd door BatchBook en Bantam. Solve 360 en Insightly leveren crm-projectsoftware via de zoekgigant.
De integratie tussen de crm-applicaties en andere applicates verschilt per softwareproduct. Er worden ook programma's geleverd die bestaande crm-paketten aanvullen zoals e-mail marketing software van MailChimp en software die nagaat of rekeningen op tijd betaald zijn van FreshBooks.
Gebreken
Critici stellen dat het bij de applicatiewinkel ontbreekt aan gericht deskundig advies. Ze vinden dat de leveranciers teveel blijven hangen in algemeenheden. 'Vaak kunnen consultants gerichter en aan de hand van voorbeelden aangeven welke pakketten het beste passen bij een bedrijf.' Daarnaast waarschuwen de critici dat het beheer van klantrelaties pas een succes wordt als het niet puur vanuit de automatisering wordt benaderd, maar gezien wordt als een volledige bedrijfsdiscipline.
“Daarnaast waarschuwen de critici dat het beheer van klantrelaties pas een succes wordt als het niet puur vanuit de automatisering wordt benaderd, maar gezien wordt als een volledige bedrijfsdiscipline.”
Akkoord. Maar hoe specifiek zijn die processen rond klantrelaties dat aparte, custom-made (sic!) softwarepakketten noodzakelijk zijn? Mijn ervaring is dat zelfs in de meest basale pakketten meer dan genoeg functionaliteiten zitten om CRM goed in te richten, de rest is zoals de critici terecht opmerken, bedrijfsdiscipline.
Voor kleiner bedrijven zoals mijn bedrijf is Google Apps aangevuld met Insightly een prima oplossing.
Insightly is handig voor beperkt CRM en Projectmanagent. Omdat de mogelijkheden niet erg uitgebreid zijn, blijft het overzichtelijk.
Met Covide CRM bieden we een volledig met Google Apps geïntegreerde oplossing zowel relatiebeheer als salesforce.
vTiger en OpenERP hebben ook CRM functionaliteit. Deze zijn zowel online als offline te gebruiken.
Een ander punt: zolang je voor de online diensten betaald kun je de pakketten blijven gebruiken. Maar als je abonnement beëindigd is, dan kun je de gegevens niet meer raadplegen. Je kunt bijvoorbeeld Google APPS niet op je eigen server gebruiken.
Mario Gielissen, 27-08-2010 12:50
Google Apps is inderdaad uitsluitend SaaS en juist daarmee een bedreiging voor de bestaande manier van werken, zoals je dat met MS Office of Open Office doet.
Covide CRM werkt geïntegreerd met Google Apps. Dat is toch niet het geval met vTiger en OpenERP?
Dat ze offline via een eigen server zijn te gebruiken, is aardig. Maar dat geldt ook voor wie Covide zelf wil installeren.
De crux van het artikel van Pim is nu juist, dat dat er steeds meer CRM-oplossingen komen, die met die office applicaties van Google Apps in de Cloud samenwerken.