Door een defecte netwerkkaart binnen het Ethernet-VPN-netwerk van KPN hebben ongeveer honderd zakelijke klanten enkele uren zonder internet gezeten. De storing deed zich voor op maandag 26 juli. De defecte netwerkkaart bevond zich in Amsterdam, maar zorgde voor uitval in het hele land. Een woordvoerder van KPN wil niet zeggen welke klanten last ondervonden.
De storing duurde volgens KPN 'van twee uur 's middags tot het begin van de avond.' De woordvoerder sluit niet uit dat zich onder de honderd direct getroffen zakelijke klanten zich ook partijen bevinden 'die inkopen voor andere partijen.' Het aantal bedrijven dat indirect is getroffen door de storing, is mogelijk dus groter dan honderd.
Met Ethernet VPN kunnen bedrijven hun vestigingen koppelen op basis van ethernettechniek, waardoor een local area network (LAN) ontstaat. Het wordt gebruikt voor grotere volumes data-, voice- en internetverkeer, bijvoorbeeld wanneer bedrijven hun verkeer 'realtime' willen afwikkelen.
Storing Rotterdam
KPN beschouwt de internetonderbreking 'niet als een enorme storing', maar ook niet als een kleine. De woordvoerder: 'KPN betreurt de storing. Vooral zakelijke klanten zijn meer en meer afhankelijk van het internet. Een internet-onderbreking van een paar uur is dan ook heel vervelend. Internet is de slagader van onze samenleving geworden.'
De storing heeft geen verband met de storing een week geleden in de regio Rotterdam. 'Daarvan waren voornamelijk consumenten het slachtoffer. Bovendien ontstond die storing buiten de schuld van KPN. Tijdens wegwerkzaamheden veroorzaakte een aannemer een kabelbreuk.'
Ik vind het onbegrijpelijk dat een storing aan een netwerkkaart tot een dergelijke verstoring van de dienstverlening leidt. Dit is absoluut geen reclame voor KPN E-VPN. Onze vestiging in Amsterdam heeft vanaf 2 uur niet kunnen werken omdat de LAN functionaliteit weg was.
Hiermee laat KPN zien dat het niet een serieuze partij is wat betreft bedrijfskritische verbindingen.
Knap staaltje PR voor KPN weer (zoveelste storing?) Ik denk dat de opmerking ‘wordt niet beschouwd als als een enorme storing’ genoeg zegt over de houding die KPN heeft t.o.v. dit soort storingen. Lekkere damage control weer.
Notabene een netwerkkaart die faalt?! Anno 2010 kan en mag dat niet meer gebeuren… Binnen 5 uur oplost? Spares? Redundancy? Fail-over? Zomaaar enkele woorden die mij te binne schieten.
KPN heeft nog steeds de postkoets mentaliteit.
Ach een dagje later is toch ook goed.
Hoezo alles dubbel uitvoeren.
En als bedrijf heb je wel lekker de nodige redundantie en protected access ingeregeld, tegen 2 á 3 keer de normale kosten. In in dit geval heb je er ook gewoon niets aan en mag je het intern proberen te verkopen als overmacht.
Het wordt tijd dat we reel gaan worden en ook eens bereidt zijn ons werk zonder deze fratsen uit te voeren. Het is onze eigen schuld dat we de afhankelijkheid zo groot hebben gemaakt.
Alles moet meer en meer en sneller.
Wij hebben ook sinds maandag geen interactief tv meer !!!! het is de laaste tijd zo waardeloos dan doet de internet het niet, dan weer geen telefoon. We hebben tot drie keer de modem gereset. We worden hier niet goed van . We wachten nog tot zaterdag . en als het dan nog niet rondt is dan moet er maar een monteur komen .
’t is en kwestie van geld
Ik heb een aantal jaren op een rekencentrum gewerkt, fysiek gescheiden netwerken (kwam op 2 verschillende plaatsen het gebouw binnen zelfs), redundante hardware, 2e rekencentrum op fysiek meerdere kilometers van ons rekencentrum enz enz.
Kostte een paar knaken, maar dan had je ook wat!
Ondertussen zit ik aan de andere kant (gebruiker) en sta ook regelmatig verbaasd over hoe slecht redundantie etc geregeld is. Bij navraag blijkt het telkens een kwestie van geld en risico-afweging te zijn.
Backupuitwijk goed regelen is gewoon duur. Als de gebruikte hardware bijvoorbeeld (volgens de specs) maar 1 keer per 2 jaar uitvalt, dan lijkt dat op het eerste gezicht goedkoper dan het regelen van een backup-scenario
Totdat je toevallig net die maandag-ochtendversie van de netwerk-kaart had.