Door een defecte netwerkkaart binnen het Ethernet-VPN-netwerk van KPN hebben ongeveer honderd zakelijke klanten enkele uren zonder internet gezeten. De storing deed zich voor op maandag 26 juli. De defecte netwerkkaart bevond zich in Amsterdam, maar zorgde voor uitval in het hele land. Een woordvoerder van KPN wil niet zeggen welke klanten last ondervonden.
De storing duurde volgens KPN ‘van twee uur ’s middags tot het begin van de avond.’ De woordvoerder sluit niet uit dat zich onder de honderd direct getroffen zakelijke klanten zich ook partijen bevinden ‘die inkopen voor andere partijen.’ Het aantal bedrijven dat indirect is getroffen door de storing, is mogelijk dus groter dan honderd.
Met Ethernet VPN kunnen bedrijven hun vestigingen koppelen op basis van ethernettechniek, waardoor een local area network (LAN) ontstaat. Het wordt gebruikt voor grotere volumes data-, voice- en internetverkeer, bijvoorbeeld wanneer bedrijven hun verkeer ‘realtime’ willen afwikkelen.
Storing Rotterdam
KPN beschouwt de internetonderbreking ‘niet als een enorme storing’, maar ook niet als een kleine. De woordvoerder: ‘Ik zit hier nu een jaar, maar dit heb ik nog niet meegemaakt.’ Het telecombedrijf betreurt de storing. ‘Het is heel vervelend. Internet is de slagader van onze samenleving geworden.’
De storing heeft geen verband met de storing een week geleden in de regio Rotterdam. ‘Daarvan waren voornamelijk consumenten het slachtoffer. Bovendien ontstond die storing buiten de schuld van KPN. Tijdens wegwerkzaamheden veroorzaakte een aannemer een kabelbreuk.’