Het kopen en onderhouden van een erp-systeem verlangt een substantiële financiële investering. De ingebruikname van een dergelijk systeem verlangt daar bovenop nog eens veel tijd, capaciteit en energie van de organisatie. Om langdurig profijt van deze inspanningen te hebben, is het belangrijk dat de leverancier voor langdurige innovatie zorgdraagt. Logisch dus dat je bij de keuze voor een nieuw systeem veel aandacht aan innovatie besteedt.
Een prima manier om de mate van innovatie te meten zijn de volgende vragen:
– Hoeveel nieuwe versies en releases zijn er in de afgelopen vijf jaar uitgebracht door de erp-leverancier?
– Kan je eenvoudig een nieuwe release of versie installeren?
– Zijn er geen enorme investeringen nodig om een nieuwe release of versie te installeren?
– Kan mijn 'maatwerk' ook gewoon mee naar de nieuwe versie?
– Kunnen de nieuwe devices, zoals bijvoorbeeld de iPad, contact maken met mijn erp-systeem?
Vraag de erp-leverancier en potentiële aanbieders een lijst te maken met daarop alle nieuwe versies en releases over de afgelopen vijf jaar. En laat de aanbieders bij elke versie kort de voornaamste verbeteringen beschrijven.
Een dergelijke lijst geeft je een prima beeld van enerzijds de frequentie van innovatie en anderzijds de impact van nieuwe versies. Zijn de updates voornamelijk cosmetisch van aard of is er telkens ook daadwerkelijk substantiële functionaliteit toegevoegd?
Daarnaast is het van belang dat erp geen 'enterprise resource problem' wordt, zoals Jan Baan (ceo Cordys) heeft aangegeven in een CIOnet-sessie 'Twintig jaar erp en wat daarna?' . Door het intensief aanpassen van de software kunnen er kostbare draken ontstaan die niet meer flexibel kunnen reageren op veranderende markten, overnames, integraties of afsplitsingen.
Check de erp-leverancier op zijn innovatiekracht, zodat jouw onderneming hier voordeel mee kan halen.
Martin Aldewereld
Centric