Regelmatig krijg ik vragen over SaaS; of het niet beter is om het ijzer de deur uit te doen en via een maandelijks abonnement software als dienst af te nemen. In eerste instantie lijkt het inderdaad een ideaalbeeld, zowel fiscaal als beheertechnisch. Het is alleen jammer dat de kosten niet lager, maar hoger worden. En er zijn nog een paar andere knelpunten. Laat het me uitleggen.
Mijn doelgroep heeft grosso modo tussen de dertig en honderd werknemers in dienst, die allemaal in meerder of mindere mate een beroep doen op software voor hun dagelijks werk. Ze gebruiken over het algemeen Office als productiviteitspakket en Exchange voor hun berichtenverkeer, adresboek en agendaplanning. Daarnaast hanteren ze vaak nog een boekhoudpakket en mogelijk een andere specifieke applicatie voor hun bedrijfsvoering.
Op basis van deze informatie heb ik reeds voor verschillende klanten een vergelijk gemaakt tussen ‘ownership' van de hardware in combinatie met de softwarelicenties en het beheer versus een afrekenmodel per gebruiker per maand. Deze calculaties zijn lang niet altijd gunstig voor het SaaS-model. In een typerende situatie kwam het verschil uit op 20.000 euro over vijf jaar. Het gaat hier weliswaar om slechts 4000 euro per jaar, toch is dit voor een bedrijf met twintig werknemers substantieel te noemen.
Er vanuit gaande dat het niveau van de dienstverlening vergelijkbaar is (hardware, software en beheer) valt te concluderen dat je in het geval van SaaS betaalt voor zaken die je wellicht helemaal niet nodig hebt. Zo is een ‘voordeel' dat je altijd de laatste versies van een applicatie gebruikt, dat ze allemaal high available zijn en in een hoogwaardig datacenter draaien op de beste hardware. Maar wil je dat als gebruiker of wil je gewoon de keuze hebben om een toepassing op goedkope hardware te draaien onder je bureau? Dat kan goedkoper zijn en hetzelfde beschikbaarheidsresultaat leveren zonder je bedrijfsresultaat negatief te beïnvloeden. Daarnaast heb je ook nog eens plezier van je afschrijvingen.
Een andere kwestie die speelt is de integratie tussen de verschillende applicaties lokaal en in de cloud of tussen applicaties in de cloud onderling. Hoe kun je bijvoorbeeld Google Apps met Exact koppelen en deze koppeling onderhouden wanneer er patches of updates zijn in een van beide toepassingen? Doe je dat zelf of spreek je daarvoor een ict-dienstverlener aan? Daarnaast is ook nog eens de vraag valide wie er uiteindelijk de verantwoordelijkheid neemt voor de complete dienst. Dat is namelijk wat de klant wil nu ict steeds meer geïntegreerd raakt met zijn bedrijfsprocessen, en daarom stelt deze zich dezelfde vragen die ik zojuist geponeerd heb.
Tegelijkertijd wordt ook de ict-dienstverlener hiermee geconfronteerd. Zit zijn waarde in de verkoop van hardware en software of in – beheer – diensten? Het laatste, is mijn inschatting. Met het oog op het feit dat cloud computing de komende jaren gemeengoed zal worden in welke vorm dan ook, leg ik de focus nog meer op integratie en beheer van diensten. Maar voor het zover is, zal iedere onderneming op basis van gezond verstand de rekensom moeten maken wat SaaS nu echt oplevert. En zich niet laten leiden door een mistige propositie.
Ik wil die berekeningen wel eens zien.
Ik kan me voorstellen dat in bepaalde bedrijven het wel, en in andere niet uit kan, dit zal toch per bedrijf verschillend zijn. En neem je dan dezelfde ‘extra’ features (high availability, thuiswerken, software upgrades etc) dan ook mee in de berekening als men dit in eigen huis houdt of vergelijk je appels met peren?
In “vergelijkingen” als deze voor zelf doen Vs uitbesteden wint zelf doen het grappig genoeg altijd.
Bij zelf-doen kan je n.l. altijd kiezen om bepaalde kosten te negeren.
Zo is een eigen gekochte tweedehandsje altijd goedkoper dan een leasebak, en is zelf schoonmaken een stuk goedkoper dan een schoonmaakbedrijf.
Meestal lees ik niets over beheerskosten: “Ach die mailserver, dat doet mijn neefje er nog wel even bij”..
En die migratie naar de “laatste versie” is blijkbaar ook luxe, ik vermoed dan ook dat Jan-Martijn nog op windows95 draait.
Als je IT professioneel bedrijft: veilig, beschikbaar, (ook op zondagavond), up-to-date, dan leer je door schade en schande dat IT uiteindelijk echt geld kost. En dan is de rekensom voor uitbesteden ineens heel wat gunstiger.
Ik mis toch duidelijk de onderbouwing in dit artikel. Indien je dit soort beweringen doet zal je toch minimaal de TCO berekening moeten laten zien. Cloudcomputing wint zo snel terrein juist vanwege lagere kosten, flexibiliteit, professioneler beheer etc. ik zie de TCO berekening gaarne tegemoet juist omdat onze onderzoeken anders uitwijzen.
@Emiel: is dat niet bij alle artikelen hierzo? Ik zie altijd de meest wilde topics voorbij vliegen dat bv open-source zoveel geld kan schelen etc maar nimmer te nooit laat er iemand een berekening zien die alle aspecten meeneemt.
Zonder onderbouwing met cijfers kan iedereen wel wat gaan roepen!
Goed stuk, Jan Martijn!
Ik voorzie in de komende 3 jaar een sterke daling in de kosten van SaaS/CloudComputing, zoals die doorgaans plaatsvind een paar jaar nadat de ‘introductie-hype’ plaatsgevonden heeft. Dit zal ook te maken hebben met economies of scale die in de komende jaren alleen maar verder groeien.
Probleem is vaak ook bij MKB-bedrijven dat ze hun eigen manuren niet serieus nemen (dwz deze kosten niet meenemen in TCO berekeningen van een oplossing).
Jan Martijn zit zelf in netwerkbeheer, computerbeveiliging en automatiseringsdiensten dus is niet geheel objectief in zijn beweringen. Hij zal er niet op zitten te wachten dat MKB-bedrijven massaal overstappen op SAAS-modellen. Als we het over mistig hebben dan is het wel de tco-berekeningen die eigen beheer met zich meebrengen.
@Roland: Ik sluit me volledig aan bij je laatste punt. Heb zelf zelden een berekening gezien waarin een mkb-er (of zijn dienstverlener) die manuren meeneemt.