Nederlanders zijn best tevreden met hun manier van leven. Toch zijn ze op zoek naar manieren om zelf meer grip te krijgen over besteding van tijd en uitvoering van taken, zowel thuis als op het werk. Dit blijkt uit het onderzoek dat het Leefritme Kenniscentrum heeft uitgevoerd in opdracht van Vodafone. Een goed inzicht in het veranderende leefritme van medewerkers kan zeer relevant zijn voor werkgevers.
Veel mensen zijn het erover eens: ons leefritme is in een stroomversnelling geraakt. Dit blijkt ook uit het onderzoek ‘Het ritme waarop Nederland leeft’ van het Leefritme Kenniscentrum. Elementen die zorgen voor een beter leefritme hebben te maken met het beter kunnen combineren van privé- en werktaken. Traditionele patronen verschuiven, de mening over zorgtaken verandert en individualisme is een van de trends die daaraan bijdragen. Nederlanders kiezen dan ook steeds vaker voor werkgevers die de mogelijkheid bieden om flexibel te werken. Zij willen zelf bepalen waar en wanneer ze kunnen werken om zo beter werk en privé gerelateerde taken te kunnen managen. In de top 5 van zaken die genoemd worden om tot een beter leefritme te komen staan de auto, het vermijden van files, de mobiele telefoon, het internet en de mogelijkheid om thuis en mobiel te kunnen werken.
Bedrijfsvoordelen
Bedrijven en ondernemers kunnen winst behalen door deze nieuwe manier van werken. Allereerst vraagt “Het Nieuwe Werken” om een betere bereikbaarheid van medewerkers. Als dat eenmaal geregeld is, zijn er tal van voordelen die zowel intern als bij het contact met klanten zichtbaar worden. Efficiëntere samenwerking, kortere communicatielijnen en een grotere betrokkenheid van medewerkers leveren kostenvoordelen en snellere besluitvormingsprocessen op. Een betere bereikbaarheid vergroot bovendien de klanttevredenheid en is daarmee van strategische waarde voor een organisatie. En flexibel werken als arbeidsvoorwaarde maakt de werkgever aantrekkelijker voor toekomstig personeel. Alles bij elkaar kan een bedrijf deze voordelen inzetten om betere bedrijfsresultaten te behalen.
Topprioriteiten
Flexibel werken biedt organisaties ook handvatten om bedrijfsprocessen te verbeteren. De top 3 prioriteiten op het lijstje van menig directeur, zijn interactie met klanten, kostenbesparingen en samenwerking. Door betere bereikbaarheid van personeel kunnen bedrijven hun klantcontacten optimaliseren. Organisaties kunnen reiskosten besparen door het gebruik van videoconferencing en telepresence-oplossingen, die de noodzaak voor dure zakelijke reizen minimaliseren. Ten slotte kan een bedrijf nieuwe communicatietechnologie inzetten om het onderlinge contact en de samenwerking tussen werknemers te verbeteren.
Nieuwe communicatiebehoeften
Bij de toename in mobiliteit hoort toegang tot bedrijfsinformatie en bedrijfsprocessen ongeacht tijdstip of locatie. Mobiele technologische hulpmiddelen zoals laptops en smartphones maken altijd en overal werken eenvoudiger. Werknemers kunnen e-mailen, bestanden uitwisselen en video- en audioconferences bijwonen op momenten en plaatsen die het hen uitkomt. Applicaties maken dat in toenemende mate mogelijk en het internet levert ultiem toegang tot diverse bronnen. Cruciaal is daarbij een veilige en betrouwbare infrastructuur die mobiel en vast met elkaar verbindt.
Toekomst van ICT
Technologie biedt bedrijven de mogelijkheid om hun organisaties flexibeler te maken en de werknemers optimaal te faciliteren in hun veranderend leefritme. Door de inzet van de juiste middelen, applicaties en infrastructuur wordt communicatie onafhankelijk van tijd, locatie en bandbreedte. Het is daarbij belangrijk om uniforme communicatienetwerken in te richten die geschikt zijn voor iedere toepassing en elk type werknemer. IP vormt hierin de basis. Door data en spraak, en vaste en mobiele netwerken te integreren op één enkel platform, biedt dit bedrijven overzicht en kostenvoordelen.
Het is bekend dat ons leefritme verandert. Het in kaart brengen hiervan op basis van onderzoeken stimuleert innovatie op ICT-gebied om de mens daarin optimaal te ondersteunen. Hierbij passen communicatieoplossingen die aansluiten bij de nieuwe gedragspatronen van individuen en de kenniseconomie van morgen.