Crm in deze tijd is onmisbaar, zeker bij de commerciële bedrijven maakt dit deel uit van de bedrijfsvoering, echter de vraag blijft altijd: welk pakket voldoet aan de eisen en wensen van de organisatie? Veel zaken bij crm zijn belangerijk, onderstaande details bepalen echter wel het eindresultaat en de motivatie om met crm te werken.
Om de crm-vraag deskundig te beantwoorden is er draagvlak nodig, voornamelijk van de directie en juist deze groep is moelijk te overtuigen van het nut van een crm-pakket. Vaak is het een tijdelijk 'ja' wat omslaat als de implementatiekosten worden overlegd. Om deze factor te overbruggen moet ook de directie het nut en voordeel van het pakket inzien.
Maar waar kies je voor? 'Het fexibibele Microsoft Dynamics CRM' of kies je voor het stabiele maar duur te onderhouden 'SAP CRM'? Vaak zijn dit vragen die gebaseerd zijn op de grootte en omzet van het bedrijf. Wat beide pakketten gemeen hebben is dat de verkoopcyclus niet verandert en dat crm puur een hulpmiddel is om deze te voltooien en te optimaliseren. Het belangrijkste doel is om de relatie met de klant in kaart te brengen, maar voornamelijk de verbeterpunten van de organisatie komen aan bod bij een volledig crm-traject.
Wat ik altijd interessant vind is waarom iemand kiest voor een crm-pakket. Dit kunnen diverse oorzaken zijn zoals bijvoorbeeld flexibiliteit van het pakket, initiële aanschafkosten, extra expertise benodigd, etc. Dus laat het weten en reageer waarom een bepaald crm pakket het beste zou zijn voor jouw organisatie.
Een veelal onderbelicht punt is echter gebruiksgemak. Ik ben zelf geen voorstander van software die je een proces opdwingt. Het valt mij op dat er weinig Apple georieneerde oplossing bestaan. Hierdoor hebben wij voor Azor Software gekozen. Deze oplossing intergreerde gemakkelijk met iWork. De leercurve is door de gebruikersvriendelijkheid minder stijl als bij andere pakketen.
Daarnaast zijn de updates meestal een grote kostenpost. Persoonelijk vindt ik het erg belangrijk dat mijn software met de tijd mee gaat, zonder dat ik hier dure consultans voor moet in huren. Bij Azor Software wordt ik standaard voorzien van een x aantal updates/upgrades.
@ M Huijs
Wel eens een webbased CRM pakket overwogen? Salesforce, Sugar CRM en Covide CRM bijvoorbeeld zijn voor een vast bedrag per maand beschikbaar. Worden actueel gehouden zonder dat je voor updates hoeft te betalen. Zelfs de backups zijn in de prijs inbegrepen.
OpenERP is zowel webbased als via een fatclient beschikbaar. Open Source en nog gratis ook.
Er zijn veel bedrijven in geïnteresseerd. Dinsdag as geven we hierover weer een (volgeboekte) info bijeenkomst: http://www.ict-oplossingen.com
Als je naar FOSS-oplossingen zoekt ook even naar Vtiger kijken.