Veel organisaties in Nederland zijn inmiddels aangesloten op eHRM. De weg ernaartoe blijft toch vaak een lastige, waarbij het mij opvalt dat de vraag wie eigenaar is van eHRM binnen de organisatie tot discussie kan leiden. Is hr vanuit haar dienstverlening aan de interne klant eigenaar? Of ict omdat het tevens voor een groot deel een (technische) implementatie van een nieuwe applicatie betreft?
Hr ziet eHRM als ondersteuning bij de uitvoering van de hr-processen, eHRM dient dan ook te passen binnen het hr-dienstverleningsmodel wat een organisatie hanteert. Vanuit dit oogpunt zou het ook hr moeten zijn die een leidende rol heeft bij het opstellen van de business case en requirements en het uiteindelijk uitdragen van eHRM in de organisatie, waarbij ict een ondersteunende rol vervult voor het technisch mogelijk maken van eHRM.
Ict daarentegen is in veel gevallen van mening dat eHRM onder hun verantwoordelijkheid valt. Implementaties van eHRM gaan vaak gepaard met het vervangen/upgraden van het huidige hr-backoffice-systeem. Bij dergelijke trajecten neemt ict het voortouw. Ook is ict waakzamer op de integratie met andere systemen (vanuit een erp-gedachte) of de mogelijkheid om de gevestigde oplossing te koppelen aan ‘best of breed'-producten. Dit in toenemende mate vanuit een single point of contact: één bedrijfsportaal waarvan hr onderdeel uitmaakt. Ook hier is ict is ‘in the lead' bij de implementatie.
Met een toenemende integratie van eHRM met andere bedrijfsapplicaties in één portaal ligt het voor de hand dat hr tezamen met andere betrokkenen uit de organisatie zelf eigenaar is van de content van het portaal en daarmee ook van eHRM. Ict is echter wel nauw verbonden bij de ontwikkeling en beheer van het portaal en haar kennis en ervaring hierbij zijn onmisbaar. Mijn visie is dat een gezamenlijke inspanning in deze verantwoordelijkheid van zowel hr als ict bepalend is voor het succes van eHRM in elke organisatie.
Taher Ebeid MSc.
Human Capital Advisory Services – HR Transformation
Deloitte Consulting