Werkgevers die uitzonderlijk goede ict'ers willen werven, maken het zich wel erg moeilijk. Tenzij er een riante beloning tegenover staat, zouden zulke werknemers liever kiezen voor een carrière als zelfstandige zonder personeel (zzp). Loopbaanadviseur Peter Ambagtsheer: 'Het blijft moeilijk.'
Recruiters stelden eerder dat werkgevers vaak onrealistische eisen stellen aan de ict'ers die zij willen werven. De werknemers zouden bijvoorbeeld niet alleen verstand moeten hebben van techniek, maar ook moeten weten hoe zij hun producten moeten verkopen. Ook struikelen recruiters over verlanglijst waarop een ict'er staat die jong is, maar toch veel werkervaring heeft.
Interessante beloning
Los van het feit dat zulke werknemers nauwelijks te vinden zijn, gaan ict'ers die aan alle eisen voldoen vaak liever aan de slag als zzp'er. 'Ze hebben de werkgever simpelweg niet nodig en regelen zaken graag rechtstreeks met de klant', zegt loopbaanadviseur en Computable-expert Peter Ambagtsheer. 'Beleid van ceo's en rendementseisen van aandeelhouders voegt voor deze ict'ers niets toe. Het werven van zulke mensen lukt dus alleen als er een interessante beloning wordt geboden en dan nog blijft het lastig.'
Ook 'Marcia' die reageert op eerdere berichtgeving over het onderwerp denkt er zo over. 'Als je goede commerciële vaardigheden hebt, dan gebruik je die om zelfstandig te gaan werken', stelt ze.
Paleis Soestdijk
Volgens detacheringsbureau Yer is het een van de oorzaken die er de komende jaren voor zorgt dat het tekort aan ict'ers weer toeneemt. Werkgevers die desondanks geen genoegen willen nemen met een ict'er die niet perfect is maar wel goed, moeten bereid zijn een flinke som geld neer te leggen, stelde Yers senior consultant Sadako Huitema eerder. 'Het is net als bij het kopen van een huis: je kunt niet voor twee en een halve euro in paleis Soestdijk gaan wonen.'
Tja. Dat krijg je als je als werkgever denkt voor een appel en een ei de in jouw ogen perfecte kandidaat uit een overvolle vijver te kunnen vissen. Laat ik als voorbeeld eens een bedrijf nemen uit Venlo dat een servicedeskcoördinator zocht. De afdelingsmanager gaf al aan dat hij “vrij kritisch was naar de persoon toe en wel zeker wilde weten of de kandidaat wel in de bedrijfscultuur paste”. Op CV en competenties werd ik uitgenodigd voor een gesprek, maar het bleek al snel dat de manager op zoek was naar een kandidaat die aan zijn ideale plaatje voldeed. Dat was ergens begin van dit jaar. Ik heb de vacature inmiddels al een keer of 4, 5 voorbij zien komen via verschillende headhunters. De functie staat nu nog open. Ik gok zo dat die volgend jaar nog open staat.
Een ander mooi voorbeeld is van een bedrijf dat een helpdeskmedewerker zocht, maar die ook de helpdesk wilde opzetten en de hele boel wilde coördineren. Eigenlijk drie verschillende functies ineen dus. Ook op gesprek geweest, iedereen was onder de indruk van me en het leek allang ik kannen en kruiken… totdat de manager de boel afblies omdat hij bang was dat ik hem tijdens het overleggen teveel tegengas zou geven. Ja, wat wil je dan als er een professionele helpdesk uit de grond gestampt moet worden?
Laten we Yer aub niet in serieuze discussies betrekken.
Ook ik kwam in contact met een bedrijf in Venlo, iedereen was en is overtuigd van mijn kwaliteiten, heb dat ook daadwerkelijk kunnen bewijzen. Ik heb daar ook veel lof over gekregen. Nu valt in een keer de reisafstand tegen en is te lang voor dat bedrijf in Venlo. Ook al heb ik kunnen bewijzen dat lange reistijden voor mij geen probeleem zijn, en dat ik ook daar aan gewend ben. En ook ik zie die vacature diverse keren voorbij komen op diverse sites. En ik gok dat die vacature nog een lange tijd open zal staan.
Eindelijk berichtgeving waarin wordt erkend dat veel goede ICT’ers primaire arbeidsvoorwaarden belangrijk vinden! Iets dat in veel artikelen en discussiefora nog wel eens stevig wordt ontkend.
Het is een eenvoudige keuze: Of de salarissen 2x zo hoog dan marktconform voor goede ICT’ers met zakelijk inzicht, of ze worden ZZP’er.
Dat laatste is beslist niet slecht, want specialistische kennis is vaak maar tijdelijk (in elk geval een beperkt aantal jaar) nodig.
Werkgevers kunnen zich op die manier dus onttrekken van het soms moeizame proces om medewerkers in loondienst bij te scholen. De ZZP’er is daar zelf verantwoordelijk voor. En de ZZP’er krijgt een eerlijke beloning voor zijn/haar werk.
Een mooie ontwikkeling die vooral door moet gaan!
Het echte probleem zit erin dat de werkgever een goede ICT’er wilt die geen ICT’er is. Een goede ICT’er werkt met computers, is sterk abstrat georienteerd, beta-intelligent. Hij moet deze eigenschappen hebben, maar daarbij dan ook cummnicatief sterk, sociaal voelend, organisatie-sensitief, pro-actief en overtuigend kunnen zijn. Werkelijk het schaap met acht poten. Wees verstandig dan en neem twee schapen.
“Beleid van ceo’s en rendementseisen van aandeelhouders voegt voor deze ict’ers niets toe”
Misschien een waardevol gegeven voor het bedrijfsleven om eens structureel te gaan kijken naar eigen opzet, cultuur, efficienty en samenstelling.
In de ICT word nog steeds om gegaan met personeel als met lijn-productie fabrieksarbeiders uit de worige eeuwen.
– Drijf ze – van 9-5 – centraal bijeen in 1 hok
– Leer ze opzitten en pootjes geven op commando
– Geef ze geen opleiding, waardering
– Betaal ze vooral niet naar waarde
– Melk ze maximaal uit met valse beloftes, carriere..
– Als je klaar ben, (rond 65) gooi ze weg of ontsla ze.
Hoog tijd dat de menselijkheid weer terug komt / een centrale plaats krijgt in een arbieds-relatie, waarbij de MENS centraal komt te staan, en dan pas de klant, de aandeelhouder, de winst uit onderneming.. Anders houd deze industrietak (en vele anderen met haar) geen mens meer over die er nog in wil werken.
Hoog Tijd voor werken 6.x??? 😛
Basisgedachte: het N-E-T-W-E-R-K model van zelfstandige, onafhanklijke en vrije individuen die ervoor kiezen om uit vrije wil samen te werken.
Nee, dit is een enorm gat in de markt. Ik kan hier volop gal gaan zitten spuien over alles wat er mis is, middelmatige parasieten en dat soort gedoe, maar wat hier aangekaart wordt is de realiteit. Daarom moeten er gewoon meer makkelijk interim / sub-contracting regelingen komen. Er zijn redelijk wat getalenteerde en ervaren mensen die graag 1-2 jaar van hun leven zinvol willen besteden met het opbouwen van iets voor een ander, daar adequaat voor beloond worden, pauzeren, her-orienteren, en dan de volgende. Dat dient gekoesterd en gefaciliteerd te worden, en niet tegengewerkt zoals ik vaak zie dat de norm is. Het oude model van “CIO for hire” en “interim manager” dat kan hier uitstekend op van toepassing zijn.
Doe eens je best, ik ben bezig met een design om dit te faciliteren. Dat zal nog wel even duren, dus ik zal blij zijn om hierin voorbijgelopen te worden door een ander.
Veel bedrijven die ICTérs zoeken stellen soms absurde eisen. Vaak dusdanig dat je echt een duziendpoot moet zijn om de functie in te vullen.
Ook hoe men met sollicitanten omgaat is van groot belang, wil je als bedrijf indruk maken. Een paar voorbeelden uit allerlei gesprekken die ik ooit heb gevoerd (ik ben inmiddels 55):
“Ja, als we u aannemen, bent u onze oudtste werknemer” (zei de nogal jonge directeur/manager)
“U kunt best op hetzelfde salarisniveau uitkomen als u wat u nu verdient, alleen zal u dan elke week een uur of 10 moeten overwerken.” (verzekeraar)
“Tja, wat komt u hier doen?” (ik tegenover een heel panel… het stond in de brief en CV)
“Eh, we vinden u een prima kandidaat voor deze functie, alleen moet u wel wat dichterbij komen wonen.” (functie bleek ineens 100 km verplaatst te zijn, stond niet in de vacature)
“Nee, als u moet verhuizen is er geen tegemoetkoming in de verhuiskosten.” (vervolg van de vorige)
“Nee, we niet dat u elke dag zo’n eind gaat reizen, helaas.” (detacherings opdracht)
“Ja, u hebt wel kennis, maar niet voor ons doel. Opleiden doen we alleen voor vast personeel.” (eh, ik kom toch solliciteren voor een vaste baan?”
“Eh, voor welke functie komt u hier ook al weer?” (verzekeraar)
“Ik heb uw naam niet onthouden?” (personeelsconsulent die zich niet had voorbereid)
“We verlangen van u wel een 100% inzet, dan doen we hier allemaal.” (bij een gesprek over arbeidsvoorwaarden)
“We hebben hier vaste werktijden, dus u bent aanwezig van 8 tot half 5, andere mogelijkheden hebben we niet.” (nogal ouderwets bedrijf dat geen glijdende werktijden wilde invoeren)
“Bent u ook klantgericht?” (verzekeraar)
Ontmoedigend zo af en toe, maar je leert er wel van. Waarom werkgevers denken dat ICT’ers capaciteiten moeten hebben van verkopers, verstand moeten hebben van communiceren met klanten (klanten hebben normaliter geen contact met de ICT’ers) en nog veel meer eigenschappen die niet bij hun vak horen, is mij al jaren een compleet raadsel.
Ook het volkomen de plank mis kunnen slaan in een sollicitatiegesprek is een enorme ergernis, net zoals het doen van lage salarisvoorstellen voor een zware functie of het noemen van absurde functie eisen (structureel overwerk, verplicht verhuizen, reisafstand te lang etc, hoge inzet, rumoerige werkomgeving, geen opleiding of juist een verplichting van minstens twee opleidingen per jaar).
Werkgevers, denk na, stel je eisen bij en vraag kennis en kunde en biedt een passend salaris, dat is wat een ICT’er graag wil. Daarnaast graag wat waardering voor het werk wat ze doen.
ik heb wat moeite met de nieuwswaarde van dit artikel.
1) “Volgens detacheringsbureau Yer is het een van de oorzaken die er de komende jaren voor zorgt dat het tekort aan ict’ers weer toeneemt.” Nog even afgezien waar “het” op slaat, ik snap niet wat dit artikel met een tekort te maken heeft. Of een ICT’er nu in loondienst is of als ZZP’er wordt ingehuurd, het aantal blijft hetzelfde. Of gaan ICT’ers die vinden dat ze te weinig krijgen geboden thuis (zonder salaris) zitten mokken? Of wordt bedoeld dat minder perfecte ICT’ers niet worden aangenomen (zonder werk blijven)? Dan is het probleem van dat tekort ook weer niet zo dringend.
2)Wat de perfecte ICT’er is, weet ik trouwens ook niet. De account manager die elk jaar megadeal binnensleept? De systeembeheerder die de hele infrastructuur middels virtualisatie consolideert? De programmeur die heel snel, met het minste aantal fouten, code kan kloppen? De architect die perfect het SOA-concept begrijpt, kan uitleggen en toepassen? All of the above?
3) Het enige dat ik kan begrijpen is dat een goede ICT’er als zelfstandige meer kan vragen/verdienen dan wanneer in loondienst, net als bij medisch specialisten, advocaten, interim bestuurders, bouwvakkers etc. Is dat nieuws?
Tsja werkgevers als KPN Microsoft Getronics
Zien liefst zelfstandige ondernemers die ook nog afdragen aan de strijkstok van hoger management.
Eigenlijk is het een falen van deze bedrijven dat het management en sales niet in staat zijn om gestructureerd geld te verdienen door goede organisaties neer te leggen. Doorgaans kunnen ze erg goed mensen ontslaan, maar weten niet hoe je het bedrijf zo zou moeten inrichten dat er meer werk binnenkomt, en er meer gedaan kan worden.
En omdat af te kopen, geeft men dan links en recht af en toe iemand een kleine bonus, en houdt het eigen falen uit de aandacht. Al dit soort bedrijven gaan tenonder aan interne concurentie, een falend verkoop beleid. Of fusies waardoor de interne administratie nauwlijks nog werkt. Als engineers meer verkopen dan sales, is er iets grondig mis, engineers die goed kunnen verkopen wordt ZZPér.
Deze bedrijven moeten zich zo inrichten dat ze gaan werken met goedkoop personeel, wat gericht zaken doet, en een organisatie die zichzelf niet beconcurreert, maar groei in mogelijkheden nastreeft, en niet zozeer de bonus nastreeft op korte termijn van een manager.
Ik adviseer om ZZP-er te worden, je ziet in bouw-wereld exact hetzelfde gebeuren. En het is een duidelijk signaal dat bedrijven tekort schieten in organiserend talent. Men kijkt er enkel nog naar grafiekjes en ze gebruiken dwang om te pushen tot bizarre werk omstandigheden. Men heeft niet door zo een markt van ZZPérs te creëren, die een grote concurent vormen voor de grote bedrijven.
Kortom kleine visjes eten de grote vissen op..