Het aantal bedrijven dat gebruikmaakt van storage area networks is in de periode oktober 2006 – juni 2010 meer dan verdubbeld. Medio 2010 beschikt 38 procent van alle bedrijven met vijftig of meer medewerkers over een SAN. Vier jaar terug bedroeg dat nog zeventien procent. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile op basis van interviews met meer dan 3500 Nederlandse vestigingen met vijftig of meer medewerkers.
De grootste groei is gerealiseerd in het middenbedrijf. Bij bedrijven met vijftig tot honderd medewerkers is het SAN-gebruik in de afgelopen vier jaar maar liefst met 240 procent toegenomen. Organisaties met honderd tot tweehonderd medewerkers kenden een groei van circa tweehonderd procent.
Segmentatie naar branche laat een flinke groei zien over vrijwel de gehele breedte van de markt. De overheid is het segment met de hoogste penetratie SAN-systemen en tevens één van de snelste groeiers in de afgelopen vier jaar. De huidige penetratiecijfers voor Storage Area Networks per werknemersklasse zijn achtereenvolgens: 23 procent in het 50-100 segment, 36 procent in het 100-200 segment, vijftig procent in het 200-500 segment, circa zestig procent in het 500-1.000 segment en circa 77 procent bij vestigingen met duizend of meer werknemers.
Big Five Storage Area Networks
Circa negentig procent van de SAN-systemen die Computer Profile ziet in de zakelijke markt (installed base) is afkomstig van vijf leveranciers. Met een aandeel in de installed base van 41 procent is HP veruit de grootste leverancier in Nederland. Ten opzichte van vier jaar geleden moet HP wel wat terrein prijsgeven. EMC weet haar positie als nummer twee te handhaven. Anno 2006 bedroeg het aandeel van EMC in de installed base ongeveer 15 procent, medio 2010 is dat vrijwel hetzelfde percentage. Dell en NetApp hebben het meest weten te profiteren van de sterke groei van SAN in de afgelopen vier jaar. Zij hebben beiden het aandeel in de installed base weten uit te breiden naar in totaal 13 procent. IBM, de nummer vijf in Nederland, kent een aandeel in de installed base dat net onder de tien procent ligt, maar de laatste jaren wel een dalende trend kent.
Routermarkt in Nederland
Ontwikkelingen op de markt voor routers gaan zich de komende tijd, gezien de toenemende interesse in cloud computing, voor een belangrijk deel afspelen bij de aanbieders van diensten en netwerken op dit gebied en minder bij de ‘eindgebruikers’ op de Nederlandse zakelijke markt. Dit komt overeen met de trend die Computer Profile in de afgelopen jaren ziet op deze markt, namelijk een daling in het gebruik van routers bij eindgebruikers. Medio 2010 geeft ongeveer driekwart van de organisaties aan gebruik te maken van deze componenten. De onbetwiste marktleider op dit gebied is nog altijd Cisco. Van alle routers die Computer Profile tegenkomt is 79 procent van het merk Cisco (inclusief Linksys). In de afgelopen vier jaar heeft Cisco wel een stukje van de installed base verloren aan de concurrentie. In 2006 bedroeg het aandeel Cisco namelijk nog 83 procent. Routers van 3Com, Juniper en HP kennen anno 2010 ieder een aandeel in de installled base van circa 3 procent. Daarbij is het aandeel 3Com gedaald (vijf procent in 2006) en is het aandeel van Juniper en HP in diezelfde periode gestegen (beiden één procent in 2006).
Zijn deze cijfers verifieerbaar? Op zich is het artikel een leuk nieuwsfeit, maar ik betwijfel of deze getallen daadwerkelijk tot stand zijn gekomen op basis van een serieuze samplerate. Kijk maar eens naar de cijfers van IDC die een ander beeld opleveren en overigens wel verifieerbaar zijn.
Beste Bram, als je de vragenlijst van Computer Profile kent dan had de vraag niet gesteld hoeven te worden. De cijfers zijn mijns inziens niet betrouwbaar, mede vanwege de wijze van bevragen en de validiteit van de vraagstelling. Zo komt EMC2 bijna niet voor in analyses van Computer Profile, …. need to say more? Het gaat hier om een database leverancier die op deze wijze wat meer aandacht aan haar core business wil geven, namelijk het verhuren/verkopen van adressenbestanden. Kwestie van schoenmaker blijf bij je leest.