Nieuwe klanten vermijden grote eenmalige investeringen in software en kiezen massaal voor het huren van programmatuur. Ze kiezen ervoor om de gebruikte licenties maandelijks te betalen. Dat stelt softwarebedrijf Afas ERP Software aan de hand van de bedrijfsresultaten over het eerste halfjaar van 2010. Het bedrijf boekte 15 procent meer omzet en winst dan in dezelfde periode een jaar eerder. De softwareleverancier hoopt die lijn het komende halfjaar door te trekken.
Het bedrijf noteerde over heel 2009 een omzetgroei van 20 procent tot bijna 44 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 10,5 miljoen euro.
De leverancier stelt dat het eerste halfjaar zich kenmerkte door het aantrekken van de investeringen in erp. In het tweede kwartaal kozen onder meer FWG CV (Functie Waardering Gezondheidszorg), Tricode Business Integrators, DWA installatie- en energieadvies en AAS Architecten voor de volledige erp-suite van de leverancier.
Het softwarebedrijf schrijft in een toelichting op de resultaten over de eerste zes maanden van 2010: 'Inmiddels werkt 25 procent van onze klanten met Afas Online. Het grote voordeel voor de klant is dat deze altijd met de laatste versie werkt, geen updates en patches hoeft te installeren, een automatische back-up heeft en recht geeft op online applicatiebeheer.'
Onderwijs en zorg
In 2010 richt de leverancier zich nadrukkelijk op de branches onderwijs en zorg. Tot nu toe kozen 27 scholen, met name in het primair en voortgezet onderwijs, voor de software van het Leusdense bedrijf. Het gaat bijvoorbeeld om Vivente (Zwolle), Parkstad Limburg, Almere College en Wartburg College. In de gehandicaptenzorg sloten onder andere Stichting Novo, Stichting Prisma en Vanboeijen een overeenkomst met de erp-leverancier.
Verhuureffect
Binnen het verdienmodel van het softwarebedrijf worden verhuurbedragen pas aan de omzet toegevoegd wanneer een termijn wordt gefactureerd. Zonder dit verhuureffect zou de groei 17 procent zijn, meldt het bedrijf.
En zie morgen de resultaten van Exact….de één groeit alsmaar jaar in jaar uit en de ander heeft voor het achtereenvolgende jaar een teruggang te melden.
De één doet duidelijk iets beter dan de ander: 1) nl. goed luisteren naar wat de klanten willen en 2) billijke prijzen vragen.