Gsm-fabrikant Sony Ericsson heeft in het tweede kwartaal opnieuw met winst aangeknoopt. Het concern boekte een nettoresultaat van 12 miljoen euro tegenover een verlies van 213 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.
Het bedrijf dankt de betere cijfers aan de verkoop van nieuwe modellen. De omzet steeg met 4 procent tot 1,75 miljard euro. De groep zette tijdens het tweede kwartaal ongeveer 11 miljoen mobiele toestellen af. Dat is 5 procent meer dan in het eerste kwartaal, maar 20 procent minder jaar op jaar wegens een beperkter productengamma. Sony Ericsson heeft naar eigen zeggen 4 procent van de globale gsm-markt in handen.
De gemiddelde verkoopprijs per toestel steeg op jaarbasis naar 160 euro. Na het crisisjaar 2009 trekt de gsm-markt terug aan. Vooral de duurdere smartphones zijn erg in trek. Wat kostenbesparingen betreft, zit de groep op schema. Sinds midden 2008 schrapte het bedrijf 4.000 banen. Eind juni werkten 7.800 mensen bij Sony Ericsson. Tot nog toe nam het bedrijf 374 miljoen euro aan herstructureringskosten in de boeken op.