Philips besteedt wereldwijd zijn helpdeskactiviteiten voor desktopondersteuning uit aan HP. Naar schatting gaat het om veertig helpdesks die wereldwijd 116.000 medewerkers ondersteunen. In Nederland stappen zo’n twintig medewerkers over naar de automatiseerder. Atos Origin, dat nauwe banden heeft met Philips, viste opnieuw achter net. Eerder al zag het bedrijf het infrastructuurbeheer naar T-Systems gaan.
Volgens vakvereniging VHP2 gaan zo’n twintig medewerkers in Nederland over van Philips naar HP. Het is onduidelijk of in andere landen ook medewerkers overstappen. Een woordvoerder was zondag niet in staat een officiële reactie te geven op de gunning aan HP. Philips regelde een deel van de helpdeskactiviteiten voor werkplekken kennelijk nog zelf, maar gebruikte wereldwijd hier ook nog een zevental leveranciers voor. Door het nu bij één partij onder te brengen, verwacht het electronicaconcern kosten- en efficiencyvoordelen te behalen.
Over de looptijd of waarde van het HP-desktopcontract is niets bekend. Wel is duidelijk dat het gaat om een omvangrijke deal, aangezien Philips in ruim zestig landen 116.000 medewerkers telt. Het project, River2 geheten, hoort bij de vernieuwingsslag waarmee Philips een wereldwijd standaard ict-omgeving wil invoeren. Ook beoogt het concern de ict-kosten in 2011 met 30 procent terugdringen en het aantal leveranciers reduceren.
Achter het net vissen
Voor Atos Origin zijn de druiven zuur. Eind vorig jaar sloot Koninklijke Philips Electronics met T-Systems een contract voor het leveren van datacenter- en SAP-infrastructuurdiensten. Ook hier viel de ict-dienstverlener buiten de boot. Atos, dat in 2000 Origin overnam van Philips, merkt dat het na tien jaar niet meer automatisch de voorkeursleverancier is. Het bedrijf blijft een strategische partner van Philips, maar de electronicagigant is de afgelopen jaren ook met andere westerse en Indiase partijen in zee gegaan.