Philips besteedt wereldwijd zijn helpdeskactiviteiten voor desktopondersteuning uit aan HP. Naar schatting gaat het om veertig helpdesks die wereldwijd 116.000 medewerkers ondersteunen. In Nederland stappen zo'n twintig medewerkers over naar de automatiseerder. Atos Origin, dat nauwe banden heeft met Philips, viste opnieuw achter net. Eerder al zag het bedrijf het infrastructuurbeheer naar T-Systems gaan.
Volgens vakvereniging VHP2 gaan zo'n twintig medewerkers in Nederland over van Philips naar HP. Het is onduidelijk of in andere landen ook medewerkers overstappen. Een woordvoerder was zondag niet in staat een officiële reactie te geven op de gunning aan HP. Philips regelde een deel van de helpdeskactiviteiten voor werkplekken kennelijk nog zelf, maar gebruikte wereldwijd hier ook nog een zevental leveranciers voor. Door het nu bij één partij onder te brengen, verwacht het electronicaconcern kosten- en efficiencyvoordelen te behalen.
Over de looptijd of waarde van het HP-desktopcontract is niets bekend. Wel is duidelijk dat het gaat om een omvangrijke deal, aangezien Philips in ruim zestig landen 116.000 medewerkers telt. Het project, River2 geheten, hoort bij de vernieuwingsslag waarmee Philips een wereldwijd standaard ict-omgeving wil invoeren. Ook beoogt het concern de ict-kosten in 2011 met 30 procent terugdringen en het aantal leveranciers reduceren.
Achter het net vissen
Voor Atos Origin zijn de druiven zuur. Eind vorig jaar sloot Koninklijke Philips Electronics met T-Systems een contract voor het leveren van datacenter- en SAP-infrastructuurdiensten. Ook hier viel de ict-dienstverlener buiten de boot. Atos, dat in 2000 Origin overnam van Philips, merkt dat het na tien jaar niet meer automatisch de voorkeursleverancier is. Het bedrijf blijft een strategische partner van Philips, maar de electronicagigant is de afgelopen jaren ook met andere westerse en Indiase partijen in zee gegaan.
Philips en Atos zeggen formeel tegen elkaar dat ze strategische partners zijn en dan gun je elkaar ook wat.
De afgelopen 3 tot 4 jaar heeft Philips een omzetdaling gegund aan AtosOrigin (van geschatte 250 miljoen euro per jaar naar geschat vandaag van rond de 35 miljoen euro) Philips mag nauurlijk een voet tussen de deur bij AtosOrigin willen houden want je weet nooit hoe het gaat met TSystems en HP, maar partner-achtig is het gedrag niet.
Het lijkt er echter op dat de relatie tussen de originele moedermaatschappij (Philips) en haar afgestoten IT bedrijf (Origin, met Atos net na 2000) niet meer functioneert.
De relatie Philips AtosOrigin heeft serieuze problemen. Niet op de vloer en de laag daarboven, maar op het senior mgt: beiden partijen tonen geen respect, blijven hangen op operationele detail discussies en de paar gemaakte afspraken komt men niet na. De pot verwijt de ketel………
HP en Tsystems zijn misschien betere partijen voor het over de jaren veel kleiner geworden Philips: zij zijn groot en “global” (lokaal en internationaal aanwezig). Terwijl Philips IT zich nog steeds als de grote oude arrogante, “je mag blij zijn zaken te doen met” Philips gedraagt.
Dit wordt het Philips risico: Philips is slechts een van hun klanten.
Bij o.a. Atos en Getronics was Philips een belangrijke grote klant.
Global Philips IT zit in 2-3 gebouwen op Eindhoven’s HTC en wordt gerund door boekhouders. Het is een echt Center of the Global Universe of IT. De vraag mag niet zijn of IT bazen er financieel beter van worden (dat zou insinuerend zijn)
Dus vragen we of de gebruikers er beter van worden …… dat valt nog te bezien.
De grote vraag is eigenlijk:
Hoelang duurt nog voordat Philips en AtosOrigin echt niets meer met elkaar hebben? Na 10 jaar AtosOrigin zijn (okt 2010)
Iemand zal toch een keer eerlijk durven zijn…… gaan we er wat aan doen of gaan de wegen echt scheiden?