Bedrijven in de maakindustrie hebben, in vergelijking tot vijf jaar geleden, te maken met complexer wordende bedrijfsactiviteiten, zo blijkt uit een onderzoek van IDC.
Het onderzoek, uitgevoerd onder zevenhonderd bedrijven in acht landen, waaronder Nederland, in de sectoren machinebouw, auto-, hightech- en metaalindustrie, toont aan dat execuvites deze toenemende complexiteit zien als een van de grootste uitdagingen in het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. Vooral de auto- en hightechindustrie ondervinden met respectievelijk 55,2 en 56,1 procent de grootste toename in complexiteit. Tevens kampen fabrikanten met stevige concurrentie, snel veranderende bedrijfsomgevingen en fluctuerende prijzen van ruwe materialen.
Maar complexiteit vloeit ook voort uit een aantal nieuwe factoren, zoals slecht zicht op voorspellingen van de vraag en de winstgevendheid van projecten. Nog belangrijker is dat fabrikanten in de maakindustrie worstelen met het voldoen aan de vraag van klanten als gevolg van complexe en wereldwijde supply chains waardoor de controle over de klantervaring uitdagend te noemen is. Wat heeft dat tot gevolg? Het ontbreken van duidelijk zicht op de vraag van de markt in combinatie met de wereldwijde concurrentie maakt het ontwikkelen van winstgevende nieuwe producten tot Russische roulette. En tot overmaat van ramp staan de fabrikanten ook nog eens onder enorme druk om de kosten te verminderen.
Consultancy en businessapplicaties die deze problemen zowel identificeren als aanpakken zijn de laatste decennia echter voornamelijk ontwikkeld voor grote multinationals. Maar zonder riante budgetten en interne expertise om dergelijke projecten te realiseren staat het mkb voor een lastige opgave. Waar vinden ze betaalbare businessdiensten en ict-applicaties die voldoen aan hun specifieke behoeften en budgettaire beperkingen?
IDC Manufacturing Insights is van mening dat de beste manier om de complexiteit aan te pakken, is te leren van best practices en experts die kundig zijn in de specifieke sectoren waarin de fabrikanten opereren en vervolgens op deze basis te investeren in efficiënte bedrijfsprocessen en technologieën. Een gecombineerde aanpak van interne ontwikkeling van vaardigheden, externe consultancydiensten en technologie-investeringen zijn essentieel om die grote uitdaging aan te gaan. Als ze die barrière hebben overwonnen, kunnen ze zich richten op het belangrijkste doel: voldoen aan de vraag van de klant. Om zakelijke groei op de lange termijn te bereiken is investeren in klantbehoud natuurlijk reinste noodzaak.