Analistenbureau IDC heeft recentelijk in zijn rapport Worldwide Business Intelligence Tools Vendor Shares, SAS opnieuw bevestigd als de marktleider in analytics software. Met een groeiend marktaandeel – nu 34,7 procent – is SAS twee keer zo groot als de nummer twee op het gebied van advanced analytics. De twaalf daaropvolgende bedrijven zijn samen goed voor een totaal van 7,6 procent van diezelfde markt.
"Ondanks de terugval in de wereldeconomie, hebben klanten meer geïnvesteerd in SAS Analytics om het maximale te halen uit onder meer klantrelaties, fraudebestrijding en risicomanagement. Dat onze voorsprong in de analyticsmarkt verder blijft toenemen is een bevestiging dat onze klanten waarderen dat we onze producten op dit terrein voortdurend blijven verbeteren", zegt Karel Kinders, Country Manager SAS Nederland. "Elke procent van het marktaandeel van SAS staat voor echte klanten die SAS Analytics gebruiken om hun onderneming tot een succes te maken. Data-intensieve organisaties die hun kernprocessen succesvol met SAS ondersteunen, dienen als voorbeeld voor andere organisaties, die zich nog aan het oriënteren zijn op dit soort oplossingen."
Meer dan analytics
Het IDC-rapport bevestigt verder dat SAS niet alleen sterk is in advanced analytics oplossingen maar ook een top vijf positie heeft op het gebied van query-en rapportage, dat in hetzelfde onderzoek samen met advanced analytics de categorie Business Intelligence Tools vormt. SAS biedt daarnaast ook data-integratie en bedrijfsprocesgerichte oplossingen, zowel cross-industry als industriespecifiek. Tenslotte is SAS de laatste jaren in toenemende mate succesvol bij het MKB. Het algehele succes wordt voor een belangrijk deel toegeschreven aan het feit dat de investeringen in R&D al jaren boven 20% van de omzet blijven.