Technisch moet hij zijn, maar ook marktgericht. Communicatief vaardig en analytisch en als het even kan met flink wat ervaring, maar ook weer niet te oud. De perfecte ict' er moet aardig wat in zijn mars hebben. Hoewel de arbeidsmarkt weer iets aantrekt, hebben werkgevers nu nog de mogelijkheid kritisch te zijn in hun wervingsbeleid. Als sollicitant zit je er maar mooi mee.
Daar komt bij dat sommige personeelsfunctionarissen hun sollicitanten graag het vuur na aan de schenen leggen. Door het stellen van lastige vragen hopen zij te weten te komen wie zij tegenover zich hebben. Gecombineerd met de uitgebreide verlanglijst die op tafel ligt, heeft de solliciterende ict'er het niet makkelijk.
Peter Healey van vacaturebank IT Job Board herkent dat wel. 'Kandidaten krijgen het gevoel dat werkgevers niets anders willen dan perfectie', merkt hij. 'Die drang naar het vinden van de perfecte ict'er wordt vaak veroorzaakt doordat werkgevers veel investeren in hun personeel. Het vinden van de juiste kandidaat wordt daardoor ontzettend belangrijk.'
Sleutelwoorden
Recruiter Mark Joosten van Computerfutures denkt dat de werkzoekende ict'er al vóór het sollicitatiegesprek moet beginnen met het vergroten van zijn kansen. Volgens hem hebben veel hr-medewerkers en ict-managers vaak weinig verstand van ict. Daarom zouden zij bij het doornemen van cv's vooral kijken of bepaalde sleutelwoorden erin voorkomen. Joosten: 'Geef zo duidelijk mogelijk aan met welke technieken, tools, systemen, processen, omgevingen, versies en ontwikkeltalen je gewerkt hebt. Zo zien recruiters sneller of het cv past bij de eisen van de werkgever.'
Ict'ers die met succes deze horde genomen hebben, moeten vervolgens goed voor de dag komen in het sollicitatiegesprek. Volgens Peter Healey zijn werkgevers vaak op zoek naar medewerkers die iets nieuws willen leren. 'Laat in het gesprek zien dat je daarvoor openstaat', adviseert hij. Het tonen van enthousiasme is daarbij nuttig.
Ongeïnteresseerd of arrogant
Volgens Healey en Joosten zijn werkgevers best bereid te investeren in nieuwe medewerkers, mits ze gemotiveerd overkomen. Joosten: 'Als een ict'er niet alle kennis in huis heeft, maar wel enthousiast is over zijn werk, dan hebben werkgevers vaak toch genoeg vertrouwen in de kandidaat om hem of haar aan te nemen.'
Voor functies waarbij de ict'er in contact komt met klanten is het laten zien van motivatie extra belangrijk. Een sollicitant die ongeïnteresseerd of arrogant overkomt, maakt het zichzelf erg moeilijk. 'Let niet alleen op wat je zegt, maar ook op je lichaamstaal', adviseert Healey. 'Personeelsfunctionarissen gaan er vanuit dat je je bij een klant hetzelfde gedraagt als tijdens het sollicitatiegesprek.'
De sollicitant die uitzoekt hoe hij op andere mensen overkomt, is dus goed bezig. Dat wil overigens niet zeggen dat werkzoekende ict'ers een toneelstukje moeten opvoeren. Loopbaanadviseur Peter Ambagtsheer stelt dat werkzoekenden altijd zichzelf moeten blijven, hoe felbegeerd de baan in kwestie ook is.
Volgens de eigenaar van adviesbureau Mentaspex moeten werkgever en werknemer samen bekijken of het verschil tussen vraag en aanbod overbrugd kan worden. Hij doelt bijvoorbeeld op de kennis en vaardigheden van de ict'er en de bereidheid van de werkgever om daarin te investeren. Bovendien: werkgevers die er prat op gaan het hun sollicitanten zo moeilijk mogelijk te maken, zijn misschien ook niet zo aantrekkelijk om voor te werken.
Superman
Hr-manager Paul-Peter Feld van printerproducent Xerox kan zich wel vinden in het standpunt van Ambagtsheer. 'Natuurlijk ben je op zoek naar de ideale ict' er', geeft Feld toe. 'Je zoekt immers het beste voor je organisatie en de klanten voor wie je werkt. Toch denk ik dat we ons minder moeten richten op de vaardigheden die potentiële werknemers niet hebben en meer op de punten die zij nog kunnen ontwikkelen.'
Al met al lijken werkgevers in eerste instantie inderdaad op zoek te gaan naar die zeldzame alleskunnende duizendpoot, maar zijn zij later vaak bereid water bij de wijn te doen. Ambagtsheer: 'Er zijn bedrijven die zich realiseren dat ook mensen die geen superman zijn heel nuttig werk kunnen doen om zo een eerlijke boterham te verdienen.'
Werkgevers moeten eens leren dat de perfecte werknemer niet bestaat. 25 jaar met HBO met alle certificaten, breed inzetbaar en voorzien van 5 jaar zeer breed inzeltbare werkervaring komt niet voor het minimum bij je werken.
Eens kijken hoe ze zich over een half jaar tot een jaar opstellen, als half Nederland met pensioen gaat en de werknemers het weer voor het zeggen hebben. Dan kan je in je handjes klappen als er op dat moment nog iets beschikbaar is, want voor hen geldt dan ook keihard: voor jou 10 andere werkgevers.
Deze is wel grappig: Volgens hem (een recruiter dus) hebben veel hr-medewerkers en ict-managers vaak weinig verstand van ict. Klopt maar, tja daar kan je veel recruiters aan toevoegen natuurlijk. En deze ‘Let niet alleen op wat je zegt, maar ook op je lichaamstaal’. Het zal ook best wel, maar moet je dan overdreven geacteerd enthousiast gaan doen. Gaan acteren de hele tijd? Tijdens het gesprek en ook tijdens je werk, ik hoop het toch niet? Je kunt zeggen je moet ook geen toneelstukje opvoeren, maar dat doe je dan toch? En ik vind het helemaal niet zo relevant of ik enthousiast (blij, blij, blij…) ben. Het gaat erom of ik iets kan, of kan leren. Je hoeft toch niet de hele tijd te lachen en giechelen op je werk als de manager langs komt. Daar word je gek van, dat heb ik al eens gehad zelfs!! Ik werk juist heel heel hard als is sacherijnig ben en kwaad dat iets niet werkt.
“Technisch moet hij zijn, maar ook marktgericht. Communicatief vaardig en analytisch en als het even kan met flink wat ervaring, maar ook weer niet te oud.”
Het klopt inderdaad dat je snel aangenomen wordt als je deze eigenschappen bezit. Dat kan ik uit ervaring bevestigen.
Je wordt aangenomen, hoera! Maar vervolgens komt de teleurstelling. Je krijgt geen uitdagende functie omdat het echte interessante werk waar de vaardigheden “marktgericht, communicatief vaardig en analytisch” voor nodig zijn niet bij de ICT ondergebracht wordt. Techniek stond vooraan in het lijstje, dus dat mag je gaan doen.
Leuk hoor, als je dan mag gaan zitten programmeren en vooral niet moet meedenken over de processen. Je mag alleen implementeren wat IT-, proces- en vaak zelfs businessleken bedenken. Ook al zie je met je eigen analytische en marktgerichte kennis en ervaring dat het beter kan, je moet het maar bouwen! Dan vraag je je af waarom marktgericht, communicatief vaardig, analytisch en alle soortgelijke termen in de vacature stonden.
Het staat er niet om jou als sollicitant een uitdaging te bieden maar omdat de commerciële en financiële managers hun requirements bij jou neer willen kunnen leggen. Zij hebben geen zin om te praten met mensen die alleen maar in techniek kunnen denken, dat vinden ze autisten en daarbij moeten ze constant in de gaten houden dat er ook echt opgeleverd wordt wat men in de abstracte gedachten had. Dat is bij mensen die voldoen aan de eisen (zoals ik) niet nodig.
Dat deze eisen er staan betekent dus dat:
– Of IT’ers blijkbaar niet schaars genoeg zijn voor werkgevers om enig respect op te brengen voor het bestaan van puur technische functies.
– Of dat er niemand tussen de techniek en de business zit bij de betreffende werkgever, maar dat ga jij ook niet zijn, anders stond ’technisch’ niet vooraan in het lijstje.
In beide gevallen lijkt het me dat je er niet wilt werken! Er is gewoon nooit een uitdaging, hoogstens een maar slechte organisatie waardoor jij je extra in moet zetten. Ik breng het wat cynisch, gelukkig heb ik ook een positieve ervaring.
Ik heb ooit één keer samen mogen werken met een projectleider die verstand had van programmeren èn zich degelijk verdiepte in de business materie. Dat was een verademing! Geen onlogische requirements, inhoudelijke discussies zonder scheve verhoudingen en vooral een enorme productiviteit. Maar in die vacature stond niets over marktgericht of communicatief vaardig!
Vaak zou die inhoudelijke functie vervuld worden door de business consultant in plaats van de projectmanager, echter moet ik de eerste met verstand van programmeren nog tegenkomen waardoor de BC dus ook met onlogische requirements aan komt zetten. Ook best wel logisch als programmeren iets is dat je vanuit je functie niet ‘hoort te doen’.
Overigens telt voor veel bedrijven ook mee dat de gewenste sociale patronen/cultuur gevolgd dienen te worden. (moslims en andere niet-drinkers worden al snel afgewezen) Maar dat zet men natuurlijk niet in de vacature, hoogstens verstopt onder een woordje als ’teamgeest’ 😉
De tijd van het ‘bedonderen’ moet eens afgelopen zijn. Mensen misleiden anderen graag om er rijk van te worden. De producten die de wereld in geslingerd worden liegen er niet om. Ja, ik verklaar werkgevers voor gek, maar wat wil je als je afhankelijk bent van iemand anders om je ‘product’ markt-klaar te maken. Een werkplek is bijna een huwelijk, je moet er wel voor gaan en het -kunnen-. Het is geen hobby waar je mag falen, want dat kost geld en dat is al zo een gevoelige materie.
@Mark
ik ben blij dat je jezelf betitelt als “mensen als ik”.
Tot over tien jaar.
@Mark
Blij dat jij het allemaal zo goed weet en dat je er zeker van bent dat mensen zoals jij de oplossing zijn.
Vraag me af hoeveel ervaring jij al hebt. Ik al 16 jaar, en jij?
We zullen het nog wel eens zien…
Zucht…..volgens mij is het nog een kwestie van tijd en lossen dit soort problemen vanzelf op. Bij economische groei zal de vergrijzing en structurele krapte op de arbeidsmarkt spanning veroorzaken in het voordeel van de sollicitant of ZZP-er.
Ivo Opstelten riep onlangs dat de Rotterdamse haven als motor van de economie nu al problemen heeft met het vinden van personeel. De komende jaren is er een leegloop door vergrijzing. Een opvolgende generatie is er niet. In de transportsector kan er geen omzet gemaakt worden door gebrek aan chauffeurs. Honderden vrachtwagens staan op de parkeerterreinen. Uit ICT onderzoek blijkt dat er nu al een tekort is en bedrijven al aan het inkopen zijn voor de grote vraag komt.
De ervaringsrekening van een destructieve HRM/inkoopbeleid zal zich dan wreken tegen bedrijven die op dergelijke manier nu kandidaten proberen te werven. De slechte sollicitatie ervaringen zal uiteindelijk een negatieve pers opleveren en niet zo snel vergeten zijn. Een slechte naam kwijt raken kost jaren of raak je nooit meer kwijt.
Samenvattend en adviserend. Wacht nog tot eind 2010 en ervaar in 2011 de groei en veranderde houding van ‘kill’ naar ‘warm’.
Groet
John Roos
Waar het op neer komt is dat er maar weinig HRMers en recruiters zijn die verstand hebben van ICTers….
ComputerFutures? Die hebben we vorige week toch al gehad. ICTers met meer dan drie regels op hun c.v. willen toch niets met zo’n club te maken hebben ?
@Jan, aan je reactie te lezen denk ik dat ik het niet goed omschreven heb. Ik ben zelf een alfa-tje die zichzelf met veel moeite heeft leren programmeren. Ik heb dan ook het diepste respect voor mensen die de bèta-functies hebben en vind de eisen die gesteld worden in veel vacatures maar onzin.
Ik leg juist uit waarom bedrijven denken dat mensen zoals ik de oplossing zijn (waar het artikel ook mee begint) en waarom ik vind dat dat juist NIET waar is.
Volgens mij komen die eisen voort uit een gebrek aan respect voor het technisch vakgebied en de ervaringen die ik omschrijf. Ik snap dan ook niet waarom je hier zo negatief op reageert? Moeten alle ICT’ers alleskunners zijn?
Kan je uitleggen waarom je mijn bericht vervelend vond? Ik zou dat erg waarderen.
Ik heb overigens nog maar 8 jaar werkervaring in de ICT.