De provincie Utrecht heeft ict-dienstverlener HappyCustomers aangetrokken als mantelpartij voor helpdesk- en beheerdiensten. Het is voor het eerst dat dit bedrijf van mkb-grootte een aanbesteding wint. Er deden 33 partijen aan mee, waaronder tal van grote dienstverleners zoals Centric en Atos Origin. Behalve HappyCustomers zijn ook OGD IT-diensten en 3-Angle Software & Services aangetrokken als contractpartijen.
De provincie Utrecht heeft een aanbesteding uitgeschreven voor de inhuur van ict- en informatiemanagementdiensten. Een van de percelen is ‘Beheer en ondersteuning’, waarvoor de provincie helpdeskmedewerkers en beheerders zocht. De contractduur is twee jaar, met een optie om deze maximaal twee keer met twaalf maanden te verlengen. De provincie verwacht de komende twee jaar zo’n 1,8 miljoen euro uit te geven aan beheer- en servicedeskdiensten. HappyCustomers, OGD en 3-Angle zullen steeds via minicompetities moeten uitmaken wie medewerkers mag detacheren.
Directeur Erna Froon is verheugd dat een middelgrote partij als HappyCustomers een grote aanbesteding kan winnen. ‘We hebben eerder meegedaan aan een aanbesteding. De voorbereidingen kostte veel tijd, maar we wonnen niet. De aanbesteding van de provincie Utrecht was echt op ons lijf geschreven. Hadden we deze ook verloren, dan hadden we een punt gezet achter het meedoen aan aanbestedingstrajecten.’
Rompslomp
Froon is natuurlijk blij met de gunning, maar vindt dat het aanbestedingsproces de nodige struikelblokken kent. Naast de tijdrovende voorbereidingen is er veel papieren rompslomp, waarbij je geen fouten mag maken. Dan lig je er gelijk uit. De directeur wijst er bijvoorbeeld op dat een bedrijf een bewijs van goed gedrag moet laten zien. ‘Dat moet worden aangevraagd bij het ministerie van Justitie. Daar kunnen zomaar tien weken overeen gaan, waardoor je de inschrijvingstermijn niet meer haalt.’ Ook vindt Froon dat een inschrijver eigenlijk niet goed weet waar die aan toe is. ‘Een aanbieder heeft geen contact met de eindgebruiker en weet dus eigenlijk niet goed wat er speelt.’
Verder valt het haar op dat aanbestedingen soms wel op bepaalde, gewenste partijen zijn toegeschreven. Gevraagde referenties staan dan in verhouding tot de omvang van het project. ‘Het lijkt er dan op dat een aanbestedende partij alleen met grote partijen in zee wil.’ Daarom vindt Froon het ook een prestatie van formaat dat HappyCustomers de gunning van de provincie Utrecht voor de neus van de grote dienstverleners heeft weggekaapt. ‘Wij zijn als eerste mantelpartij geselecteerd op basis van de combinatie prijsstelling en aanwezige beheerkennis van werkplekomgevingen van Microsoft.’
Mond-tot-mond
Froon, die haar loopbaan in de ict begon bij het roemruchte Datex van Willem Smit, richtte HappyCustomers tien jaar geleden op. Er werken inmiddels zo’n honderd man, verdeeld over vestigingen in Naarden, Apeldoorn, Gouda en Tilburg. Het bedrijf, dat technische call center-dienstverlening, detachering en beheerdiensten aanbiedt, streeft naar een verdubbeling van omvang. Ze beseft dat daarvoor wel een hogere naamsbekendheid nodig is. ‘In eerste instantie trokken we veel nieuwe medewerkers binnen via mond-tot-mond-reclame, maar dat houdt een keer op. Daarna zijn we begonnen met het openen van vestigingen in andere regio’s.’ Aan een eventuele overname om de gewenste omvang te bereiken, denkt ze liever nog niet. ‘Bij ons heerst een familiecultuur. Komt daar een ander bedrijf bij, dan kan dat botsen.’