Ict'ers moeten communicatief sterk zijn, maar ondertussen hebben werkgevers en eindgebruikers zelf weinig verstand van techniek. Dat melden ict'ers die reageren op berichtgeving van Computable. 'Het is van de zotten dat we affiniteit moeten hebben met van alles en nog wat.'
Senior consultant Sadako Huitema van detacheringsbureau Yer stelde onlangs dat bedrijven onmogelijke eisen stellen bij het werven van ict'ers. Zij moeten niet alleen technisch zijn, maar moeten ook goed kunnen communiceren en marktgericht zijn.
Een deel van de ict'ers die op dit bericht reageren vindt dat werkgevers en eindgebruikers zich meer in de techniek zouden verdiepen. 'Zij missen nog steeds de vaardigheden om te communiceren met ict'ers', stelt 'Robert'. 'Misschien is dat de reden het nu om te draaien en het probleem bij de ict'ers te leggen'. Dat vindt 'Maarten' ook. 'Wij moeten feeling hebben met van alles en nog wat, terwijl opdrachtgevers en werkgevers meestal geen feeling hebben met wat wij doen.'
Werkgevers willen portemonnee niet trekken
Daarnaast vindt een deel van de reagerenden dat werkgevers weliswaar een schaap met vijf poten willen, maar daar niet voor willen betalen. Een van hen verwoordt het als volgt: 'Je hebt ontwikkelaars en consultants. Soms kunnen ze beide zijn, maar deze werknemers zijn schaars en iets duurder.'
Ook detacheerder Huitema merkt dat zijn opdrachtgevers lang niet altijd bereid zijn voor dit soort veelzijdige werknemers hun portemonnee te trekken. 'Het is net als bij het kopen van een huis: je kunt niet voor twee en een halve euro in paleis Soestdijk gaan wonen', zei hij eerder.
Een ontwikkelaar vertelt dat hij – ondanks tien jaar ervaring – tijdens sollicitatiegesprekken 'de kamer uitgelachen' werd als hij liet weten wat voor salaris hij verwachtte. Ook wanneer hij dit baseerde op de beloning die hij bij een vorige werkgever ontving. Werkgevers die zo reageerden zouden een ding met elkaar gemeen hebben, meldt de ontwikkelaar die schrijft onder de naam 'Developer'. 'Het waren typische techniekbedrijven die vooral mensen zochten met 'liefde voor het vak' en waar je als ontwikkelaar 'lekker veertig uur in de week kon programmeren'.'
Toch vindt niet iedereen dat er een probleem is. De tijd dat de ict'er bepaalt wat eindgebruikers nodig hebben, is voorbij, luidt een van de reacties. 'Natuurlijk moeten wij ons inleven in de business en niet andersom. Dat is je lot als dienstverlener.'
Dat de verhoudingen niet meer kloppen is al lang duidelijk, een ict’er die bepaalt kan niet, als je als ict’er niet weet dat je een ondersteunende en een adviserende rol hebt moet je echt iets anders gaan doen.
Dat de werkgever geen kennis van techniek heeft vind ik niet zo vreemd, wel als ze een manager ICT aannemen die totaal geen ICT-achtergrond heeft, dat is pas een giller.
@Peter
Het ligt eraan in welke bedrijfstak iemand werkt. Een manager bij een IT-detacheerder die niets van IT weet is iets anders dan een manager bij een bank die niets van IT weet.
ICT is voor veel managers nog een magische wereld, waar alles mogelijk is, maar waar zij geen verstand van hoeven te hebben. Volgens die managers, zijn ICT’ers mensen die alles moeten kunnen en tegelijkertijd blij moeten zijn dat ze een baan hebben. In mijn ogen is het ook niet zo dat dit niet waar is, aangezien ICT-ers inderdaad veelzijdig moeten zijn, maar het mag ook best een beetje van twee kanten komen. Het idee dat een ICT-er alles moet kunnen, honderd certificaten moeten hebben en blij mag zijn met een baan, is een teken dat de ICT-er een beetje de productiemedewerker van de automatisering is geworden. Een beetje respect voor ons ICT-er is best wel op zijn plaats.
Ik word zo moe van managers die mij moeten beoordelen maar zelf geen kennis hebben van wat ik precies doe. Zelfs conceptueel gezien weten ze het niet eens, of vaak hebben ze een term/afkorting gehoord maar weten ze niet eens wat het betekent. Aan het begin van mijn loopbaan kon ik dat nog verdragen, maar tegenwoordig denk ik: man, doe effe je huiswerk.
@Bert: “Een beetje respect voor ons ICT-er is best wel op zijn plaats.”
Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren als alle ICT-ers in een bedrijf, sector eens een dagiie thuis bleven, waardoor iedereen het ineens met zijn eigen voorraadje ict-kennis moet doen.
Kijken hoe gauw je weer gewaardeerd word als je terugkomt 🙂
@Christian, ik zou het anders zeggen. Elke manager die verantwoordelijk is voor geautomatiseerde gegevensverwerking zou daar ook voldoende verstand van moet hebben om de ICT te kunnen aansturen en controleren. Om bij jouw voorbeeld te blijven; de meeste bankmanagers moeten veel meer van ICT weten dan de gemiddelde Nederlander, vooral op het gebied van beveiliging, functionaliteit en AO processen. Managers, die bedrijfskunde, techniek, logistiek o.i.d. hebben gestudeerd, voldoen daar vaak aan.
Veel managers hebben helaas niet zo’n achtergrond, zijn niet bijgeschoold op ICT-gebied en willen er ook niks van snappen of durven het gewoon niet aan. Daarom zijn het bij projecten vaak zulke slechte opdrachtgevers. Je vindt ze vooral bij de overheid en de non-profit instellingen. En dan moet je als dienstverlener naar beste weten gaan bepalen wat die klant nodig heeft door het zijn mondige medewerkers te vragen.
Je opdrachtgever beoordelen, dat doe je niet als dienstverlener. Je moet er wel rekening mee houden dat ze niet allemaal over de juiste talenten beschikken.
@Heleen, wat een leuk en boeiend artikel en inderdaad “het schaap met vijf poten”.
Gelukkig geldt dit niet alleen in de ICT-branche, dit is echter wel een heel actueel fenomeen in de huidige arbeidsmarkt.
Goed om dit onderwerp ook vanuit een heel ander perspectief te belichten.
Ik denk dat er tussen business en ICT niet over techniek gepraat moet worden maar over functionaliteit. Focus samen op de werkprocessen, en de betrokken informatie,en ontwerp samen de oplossing. Wat is er nodig, wanneer en voor wie? Wat moet er opgelost, waarom en wanneer? En dan kun je als ict’er vervolgens je vakkennnis en creativiteit inbrengen om het technisch waar te gaan maken.
De reden waarom m.i. werkgevers (danwel hun staf) ook ICT kennis moeten hebben, is dat zij in staat moeten zijn:
– de vragen van hun klant te interpreteren;
– de kennis en resultaten van hun personeel op waarde te schatten teneinde verschillen in arbeidsvoorwaarden uit te kunnen leggen;
– hun personeel aan boord te houden in een kopersmarkt;
-op tijd te weten in welke nieuwe kennis en vaardigheden moet worden geinvesteerd;
– produktieschattingen te maken
Ik had ooit een keer een directeur van een ICT-bedrijf die aan mij vroeg wat Java nou eigenlijk was.