Microsoft Dynamics zag de laatste maanden een groei in ‘nieuwe business’ en dat werd mogelijk gemaakt door partners. Daardoor kom er ook meer andere software worden verkocht, zoals Office en SQL. Dit zei Heleen van Offenbeek-Kornegoor, director Microsoft Dynamics, tijdens een speciale sessie voor Microsoft Dynamics Partners tijdens de Microsoft Worldwide Partner Conference 2010 in Washington DC.
Voordat Offenbeek aan haar presentatie begon, feliciteerde ze Jan Kees Hage, business unit manager van HBSoftware met zijn veertigste verjaardag. Daarna was het tijd voor een zakelijke update. ‘Sinds de voorjaarsupdate van Microsoft Business Solutons (MBS) in Den Bosch, dat in mei 2010 plaatsvond, is er meer verkocht aan nieuwe klanten’, aldus Offenbeek. ‘We zagen zowel in crm als in erp een snelle groei rond nieuwe business’.
Volgens Offenbeek wordt nieuwe business een belangrijk speerpunt voor het komend fiscaal jaar. Daarbij wordt onder andere meer ingezet op de verkoop van Dynamics CRM, zowel in een gehoste als in een online versie. Partners worden aangemoedigd meer CRM te verkopen, onder andere door hen een marge te geven van veertig procent. Microsoft benadrukt dat steeds meer klanten software via de cloud willen. Zo wordt concurrent Salesforce.com als voorbeeld genoemd, dat bedrijf zag vorig jaar een groei van 21 procent. Ter vergelijking; SAP zag zijn licentieomzet toen met 28 procent dalen, aldus Microsoft. Bedrijven gaan dus over naar cloudapplicaties.
Door de toenemende verkoop van Dynamics CRM en ERP neemt ook de verkoop toe van Office, SQL en Windows 7. Daar zijn de speciale verkoopteams van Microsoft erg blij mee, aldus Offenbeek. De verkoop kan wel wat beter, vooral rond het oppakken van leadsen het vasthouden van klanten. Steeds meer klanten hebben interesse in de software van Dynamics maar worden tijdens de periode dat ze de software uitproberen niet altijd goed vastgehouden. Dat kan anders, partners moeten ze juist vaak benaderen en een deal binnenhalen. Microsoft zal hen belonen met hoge marges tot 40 procent of een referral fee van vijf procent. Ook mogen partners zelf de software gebruiken.
Komend fiscaal jaar wordt veel verwacht rond de verkoop van nieuwe Dynamics versies, zoals NAV 2009 R2, AX 2011, CRM 2011 en CRM Online. Hierbij wordt nauw samengewerkt met andere isv’s om pan-Europese oplossingen te bouwen en te leveren. De meeste Microsoft Dynamics partners, zo’n vijftig, worden de komende tijd begeleid, onder andere met trainingen.
Diverse partners verkopen Dynamics. Voor Dynamics ERP zijn dat onder andere Qurius, HSO, 4PS, DSA, Schouw, GAC, Abecon en Pylades. Dynamics CRM wordt onder andere verkocht door CRM Partners, Atos, Pulse, Perfect View, 4PS, HSA, GAC, Abecon, Helios en Qurius.