Voedingsmiddelenconcern Unilever verlengt zijn uitbestedingsovereenkomst met BT (British Telecom) met vier jaar. Het contract heeft een waarde van ongeveer 173 miljoen euro en is een verlenging van een zevenjarige overeenkomst uit 2002 die afloopt. BT levert nu ook diensten voor unified communications, draadloze technologie en verbindingen voor mobiel werken voor ruim duizend Unilever-vestigingen verspreid over honderd landen.
De dienstverlening voor Unilever omvat het ontwerp, beheer en operationeel houden van de ict-infrastructuur voor data, spraak, video en mobiliteitsdiensten. Het gaat om de communicatie tussen medewerkers, klanten, partners en leveranciers. Door de overeenkomst wordt Unilever ook ondersteund in het leveren van nieuwe applicaties voor de keten van toeleveranciers (supply chain management).
Unilever is een van de grootste klanten van het Britse BT. Het originele contract dat in november 2002 werd gesloten had een waarde van ongeveer één miljard euro en was het eerste omvangrijke wereldwijde telecommunicatie-outsourcingscontract en een van de grootste wereldwijde overeenkomsten voor BT. Op het moment van ondertekening was het contract de grootste telecommunicatie-outsourcingsovereenkomst in de geschiedenis van het Verenigd Koninkrijk.
Verlieslatendende contracten
Begin 2009 moest BT eenmalig 370 miljoen euro afboeken op verlieslatende contracten met grote klanten. Onder de grote klanten van BT bevinden zich bedrijven als levensmiddelenfabrikant Unilever, Barclays Bank en de Britse gezondheidsdienst NHS. BT wilde toen niet zeggen om welke specifieke klanten het ging.
Het bedrijf wil ook bij de bekendmaking van de verlenging van het nieuwe contract met Unilever niet zeggen of dat contract in 2009 verlieslatend was.