Triodor, het softwarebedrijf van de Nederlands-Turkse ondernemer Atilla Aytekin, brengt het boekhoudpakket Exact Online op de Turkse markt. Daarmee slaat de onderneming de brug tussen de leverancier uit Delft en potentiële klanten in Turkije. Aytekin vertelt over zakendoen in Turkije en de verwachtingen van online boekhouden in zijn geboorteland.
Langzaam glijdt de rondvaartboot over de Bosporus langs de oevers van Istanbul. Op het zonnedek zit Atilla Aytekin (Istanbul 1969). Zijn zware lijf rust tevreden in de Turkse middagzon die de temperatuur laat oplopen tot boven de dertig graden. Die ochtend heeft hij samen met Exact-directeur Rasj Patel de handtekening gezet onder een joint venture voor de verkoop van Exact Online in Turkije. Dat is het eerste land buiten de Benelux waar het online boekhoudpakket van de softwareleverancier uit Delft op de markt wordt gebracht.
Aytekin gebruikte de boekhoudsoftware van Exact binnen zijn eigen bedrijf en benaderde de leverancier om het product in Turkije op de markt te brengen. De softwareleverancier stemde in en de samenwerking werd beklonken.
De zakenman is geen vreemde in de Turkse ict-branche. Naast een vestiging in Nederland heeft zijn bedrijf een vestiging in Istanbul. Bovendien verkocht hij van midden tot eind jaren negentig Baan-software in zijn geboorteland (zie kader). Door die werkzaamheden kent hij al ruim vijftien jaar de Turkse ict-branche.
90 procent MKB
De keuze voor internationale uitbreiding van het boekhoudpakket als webdienst in Turkije heeft sommige wenkbrauwen in de Nederlandse softwarebranche doen fronzen. Aytekin weet zeker dat zijn geboorteland een geschikte markt is voor boekhoudsoftware via internet. Hij somt de punten op: ‘De jonge bevolking, de gemiddelde leeftijd van de Turkse bevolking is gemiddeld 28 jaar. 90 procent van de bedrijven bestaat uit mkb-bedrijven en het land heeft een goed opgeleide bevolking die veel kennis heeft van ict.’
Maar zitten die mkb-ondernemers te wachten op online boekhoudsoftware? Aytekin denkt van wel. Het land moderniseert in rap tempo. Hij geeft een voorbeeld. ‘De dekkingsgraad van breedbandinternet ligt nu met ongeveer 8 procent nog ver onder het Europese gemiddelde van 55 procent van de huishoudens. Maar dat percentage werd in twee jaar tijd opgebouwd. In Turkije is de telecommarkt pas sinds drie jaar niet meer in handen van de staat. Ik weet zeker dat het land binnen enkele jaren de gemiddelde Europese dekkingsgraad voor breedbandinternet voorbijstreeft.’ Over de vooruitzichten van de software van Exact op de Turkse markt zegt hij. ‘Ik vertrouw op mijn onderbuikgevoel.’
‘Geen incassobureau’s’
De directeur maakt zich niet druk over het gebrek aan naamsbekendheid van het merk Exact in Turkije. Hij legt uit: ‘In het Turks komt de letter X niet voor, ze zien dus meteen dat het gaat om een buitenlandse leverancier. Dat is een voordeel. Turken schatten de kwaliteit van buitenlandse producten hoger in dan het niveau van producten uit eigen land.’
Daarnaast stelt de Triodor-directeur dat een ondernemer die succesvol wil zijn in Turkije, de taal en gebruiken moet kennen. ‘Anders dan in Nederland zijn het zakelijke en persoonlijke leven in Turkije sterk verbonden. In Turkije bouw je zakelijke relaties op aan de hand van persoonlijk contact. Het gaat ook veel meer om vertrouwen. Dat is misschien wel het belangrijkste. Er zijn geen incassobureau’s in Turkije.’
De boot, met aan boord ruim veertig medewerkers van Triodor en Exact, legt aan voor een diner. Daarna verdwijnt Aytekin in de Turkse nacht om de overeenkomst te vieren in een van de hippe clubs aan de oevers van de Bosporus.
Biografie Atilla Aytekin
1969 Geboren in Istanbul
1972 Verhuist naar Nederland
1981 Mavo en MTS in Zutphen
1989 Bestuurlijke informatiekunde Tilburg
1994 Consultant Baan
1995 Eigen verkoopbedrijf Baan-producten in Turkije
1999 Richt softwareontwikkelaar Atra op
2001 Atra gaat failliet
2003 Start Solutions Gallery nu Triodor