De ontwikkelingen op het gebied van soa volgen elkaar in langzamer tempo op dan voorheen het geval was. Bovendien kunnen we ook wel zeggen dat er een verminderde aandacht voor soa te bespeuren valt. De argumentatie om wel in soa te investeren is al sinds het onstaan gebaseerd op kostenbesparing, flexibele ondersteuning voor veranderende bedrijfsprocessen en herbruikbaarheid van functionaliteit. Dit gaat toch prima samen met besparingen lijkt het zo op het eerste gezicht!
Een reden voor de verminderde aandacht voor soa is te vinden in het feit dat we het over technologie hebben. In de VS is al langere tijd geleden de trend waargenomen de aandacht niet langer te richten op de technologie (het middel) maar het doel wat je ermee kunt bereiken. Leveranciers van soa-producten besloten hun marketing activiteiten te verplaatsen naar oplossingen die grotendeels gebaseerd zijn op soa-technologie, maar die de business wel beter begrijpt en waarvan ook de waarde sneller inzichtelijk te maken valt. De business betaalt uiteindelijk en de roi (ruturn on investment) op vernieuwende technologie alleen is maar moeilijk te maken.
De huidige aandacht voor zaken als ‘Real-time', het met een zo klein mogelijke vertraging doorgeven van informatie, in datawarehousing maar ook in datakwaliteit en master data management (mdm)-oplossingen is in de meeste gevallen op het conto van soa-technologie te schrijven. Ook de aandacht voor ‘Cloud' toepassingen betekent impliciet een keus voor soa-technieken. Denk bijvoorbeeld aan de dynamische schaalbaarheid die een Cloud architectuur vraagt of de mogelijkheid om verbindingen te leggen tussen de interne software systemen en ‘Cloud-based' oplossingen.
Soa heeft de slag als strategisch doel mijns inziens verloren, maar als middel is het een essentieel onderdeel in de samensmelting van een diversiteit aan bestaande toepassingen. Een voorbeeld is de convergentie van business intelligence, ‘real-time' datawarehousing en data kwaliteit om tot een nieuwe generatie oplossingen te komen, die ons in staat stelt niet alleen de achteruitkijkspiegel te gebruiken, maar ook door de voorruit te kijken naar wat er in de organisatie gebeurt 'as-we-speak'. Prachtige toepassingen en natuurlijk met soa inside!
SOA als strategisch doel is zowieso vreemd; het is altijd al een middel geweest.
Hoezo hebben WE het bij soa over technologie? Het mooie van de S is nou juist dat je die in alle lagen terugvindt.