Stel je voor: je loopt een winkel binnen en leest op een bord dat die ochtend alle producten met 15% korting te verkrijgen zijn. Door een sms te sturen naar een telefoonnummer ontvang je een barcode die na scanning bij de kassa de korting oplevert. Voor winkels is het een ideale manier om consumenten over te halen een aankoop te doen of meer aan te schaffen dan dat ze in eerste instantie van plan waren. Daar waar volgens onderzoek van CMS Inc. maar 1 procent van de geprinte kortingsbonnen zijn weg terug vindt naar de aanbieder, is dat volgens Jupiter Research bij mobiele kortingsbonnen wel 5 procent.
Steeds meer bedrijven zoeken op mobiele telefonie gebaseerde oplossingen voor het aanspreken van hun doelgroep. De sleutel tot een succesvolle inzet van barcoding in een mobiele marketingcampagne is drieledig: bereik de juiste klant met de juiste aanbieding, biedt de barcode aan via een betrouwbare aanbieder van mobiele marketingoplossingen en gebruik de juiste barcodescanner voor het inlezen van de barcodes. Laserscanners hebben de witte kolommen in barcodes nodig om te reflecteren en functioneren. Zij voldoen dan ook niet voor mobile couponing aangezien de LCD-schermen van mobiele telefoons licht niet reflecteren. Enkel scanners die gebruik maken van area-imaging technologie zijn in staat correct barcodes te scannen van een mobieltje.
Onderzoek heeft uitgewezen dat tweederde van de 18- tot 34-jarigen in de VS open staat voor het ontvangen en inwisselen van kortingsbonnen met barcodes via hun mobiele telefoon. Hoewel dit zogenaamde mobile couponing in Europa nog in de kinderschoenen staat, liggen hier ook duidelijk kansen aangezien bijna iedere Europeaan in het bezit is van een mobiele telefoon. Hierdoor zijn consumenten gemakkelijk en doelgericht te bereiken.
Bonnen uitknippen uit kranten en magazines kan dus verleden tijd worden, maar ook plastic cadeaukaarten zijn niet langer nodig. Starbucks heeft bijvoorbeeld al een mobiele applicatie ontwikkeld waarbij een cadeaupas als barcode te scannen is vanaf het scherm van de mobiele telefoon. Dit heeft ook een ander ‘groen’ voordeel voor de aanbieder: geen kosten meer voor print- en drukwerk en minder papierverspilling.
Mobile couponing is nog geen gemeengoed in Europa, maar heeft de potentie om uit te groeien tot een krachtige, nieuwe tool om klanten te bereiken. Lijkt het niet aantrekkelijk om met je mobiele telefoon kortingen te kunnen regelen bij een vliegtuigmaatschappij, een restaurant of de winkel om de hoek?
Eric de Greef, Product Marketing Mgr Mobility EMEA bij Honeywell Scanning & Mobility
De Location Based Marketing Association EMEA (www.thelbma.com) heeft onlangs een interessant onderzoek gedaan op de Europese markt. Zie meer op http://www.clarionconsulting.eu/blog