Microsoft start een 'All In' cloudstrategie. Deze strategie vervangt Microsoft's 'Software Plus Services' marketingmantra. Microsoft wil zich hiermee positioneren als pionier op het gebied van cloud computing en zich sterker proberen te maken in de inhaalslag die het moet maken op het gebied van cloud computing tegenover concurrenten zoals Google. Vooral in het mkb en middenmarkt liggen de groeikansen met Microsoft Windows Azure en BPOS, aldus de leverancier.
Microsoft vraagt zijn partners op zijn jaarlijkse Worldwide Partner Conference, die dit jaar wordt gehouden in Washington DC, hun it-infrastructuur geschikt te maken voor cloud computing, zoals op het gebied van softwaredevelopment en het aanbod van oplossingen. Volgens Microsoft zijn er veel kansen in het mkb en de middenmarkt, waarbij ongeveer dertig procent van alle partners de cloudstrategie oppakken. Maar het merendeel van de partners moet nog overtuigd worden. Hierbij moeten partners meer met elkaar samenwerken om clouddiensten aan eindgebruikers te bieden. Bijvoorbeeld een combinatie van Windows 7 op een notebook/desktop met de cloudgebaseerde Windows Intune desktop management. Of met CRM Online dat nu een cloudaanbod heeft.
Microsoft neemt overigens niet direct afscheid van zijn Software Plus Services. Maar de aandacht voor on-premise software op het WPC is minder dan die voor cloud computing. Zo zegt Microsoft dat meer dan 70 procent van zijn R&D-ontwikkelaars cloudtechnologieën ontwikkelen. Eind 2011 moet dat negentig procent zijn. Microsoft speelt hiermee in op een onderzoek van IDC waarin wordt voorspeld dat tussen 2013 en 2014 vijf keer zoveel wordt uitgegeven aan cloudoplossingen dan traditionele applicaties.
Azure
De clouddienst Windows Azure, dat wordt aangeboden in vorm van een betaalabonnement naar gebruik, heeft inmiddels wereldwijd tienduizend klanten. Er zijn bijna vijfduizend applicaties geschikt voor Windows Azure-plaftorm. Azure is volgens Microsoft ideaal voor data-infrastructuuroplossingen waar veel data wordt verwerkt in een schaalbare omgeving.
Nieuw is de Windows Azure Platform-appliance die geschikt is voor het uitrollen van clouddiensten in datacenters. Hierbij wordt maximaal gebruik gemaakt van de servercapaciteit voor het gebruik van zakelijke applicaties. Partners van deze appliance zijn onder andere Dell, eBay, Fujitsu en HP. De nieuwe Windows Azure-appliance combineert Windows Azure, Microsoft SQL Azure en hardware dat geschikt is voor Microsoft-omgevingen.
Microsoft ontwikkelt verder een informatiedienst gebaseerd op Windows Azure met de codenaam ‘Dallas'. Deze is geheel geschikt voor het ontwikkelen van webdiensten en data van andere leveranciers.
Microsoft BPOS
Microsoft zet verder meer vaart achter de Business Productivity Office Suite (BPOS), die in 2008 werd geïntroduceerd. Microsoft benadrukt op WPC 2010 dat BPOS via partners wordt verkocht en dat er een goed marge op valt te verdienen met post-sales, zoals diensten. Verder is er een Influencer Fee voor alle BPOS deals. De prijzen van BPOS zijn gedaald om beter te concurreren met Google Apps, de aartsrivaal van Microsoft.
Microsoft als …. pionier???… op het gebied van cloud-computing? LOL 😛 Die gasten hebben echt een bedrijfs identiteitscrisis!
Ik weet nog goed – uit het tijdperk van voor de Internet Explorer browser – de uitspraken van Bill Gates dat “het internet niet zo belangrijk was”…..
En anno 2010 willen M$ aan het publiek gaan verkopen dat “ze vooroploper zijn in cloud computing”.
Schoenmaker hou je bij je leest:
Zorg eerst eens voor een stabiel en foutloos Windows(tm) platform, dan kijken we wel verder…
Vaag – vager – vaagst.
Hoewel eigenlijk niemand (al) weet wat “Cloud” is… of zou moeten zijn… of zou moeten gaan worden… Laat staan waar “Cloud strategie” over zou kunnen gaan…
Begint MS nu met “All in Cloudstrategie”. Nu gaat (eindelijk) alles op zijn plek vallen. Een hele zorg minder.
Hmm,
Gevaarlijk van Microsoft om hun huidige partner strategie met Software+Service los te laten en meer de kant van Google op te gaan:
“inhaalslag die het moet maken op het gebied van cloud computing tegenover concurrenten zoals Google”
Microsoft had als voordeel op Google hun stabiele basis van Microsoft partners. Deze BP worden nu in de kou gezet met een resell marge die minder is dan bij Google.
En de partners hadden al een uitdaging om het MS product die vele malen duurder is dan Google Apps aan de man te brengen.
Wat zullen ze lachen bij Google. Nu heeft M$ een inferieur Cloud product en een Business Partner community die in de kou gezet wordt.