Het dagelijks bestuur van het overlegorgaan van politiekorpsbeheerders heeft zich verbaasd over de problemen bij vtsPN. Dat is de centrale ict-afdeling van alle Nederlandse politiekorpsen. 'Wij hebben toegezegd de onderste steen boven te halen. Helaas bleek de situatie ernstiger dan wij bij ons aantreden konden vermoeden.' Zo reageren de korpsbeheerders op een rapport dat stelt dat de onderlinge informatieuitwisseling van politiekorpsen via ict-systemen ontoereikend is.
De Inspectie Openbare Orde en Veiligheid onderzocht in het voorjaar van 2010 of de gecentraliseerde basisvoorzieningen bij de politiekorpsen technisch en organisatorisch zijn geïmplementeerd en of ermee wordt gewerkt. Dat blijkt onvoldoende het geval. Volgens een werkgroep komt dat vooral doordat de verwachtingen van de gebruikers niet goed werden gemanaged door vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland).
Pijnlijke problemen
De korpsbeheerders schrijven dat er veel mis was bij vtsPN. De interimdirecteur die halverwege 2009 werd aangesteld, ontdekte ‘een aantal pijnlijke problemen op het terrein van de besturing, het licentiebeheer en de financiële administratie'. Bovendien moest de ict-organisatie in 2010 zwaar bezuinigen.
Het landelijke politieberaad schrijft dat sinds halverwege 2009 enkele ‘stevige maatregelen' zijn getroffen om de situatie bij vtsPN te verbeteren. Zo is het aantal ingehuurde ict'ers verlaagd van 680 naar ongeveer zeventig arbeidsplaatsen, is de directie vervangen en werd het aantal projecten beperkt.
Interventieteam
Ook is een interventieteam gevormd. Het team moet de meest urgente ict- en organisatorische problemen van vtsPN oplossen. Zij stellen een plan van aanpak op dat in september 2010 door het Korpsbeheerdersberaad wordt vastgesteld en naar de minister van Binnenlandse Zaken wordt gestuurd.
Dat de problemen er zijn is nog uit te leggen, maar dat de korpsbeheerders verrast zijn verbaast mij wel. Dan hebben ze de afgelopen jaren echt niet opgelet.
Je hebt gelijk Michel? De 27 korpsbeheerders laten zich niet echt zien of horen bij dit soort zaken; of het nu gaat om het samenvoegen van meldkamers, om de invoering van C2000, of om het beheer door vtsPN. Ze vinden lintjesknippen kennelijk belangrijker dan controleren en besturen.
De vtsPN had in 2009 een verlies van 27,4 miljoen euro en wellicht is dat meer, want ze weten het niet zo precies.
Bij het bedrag van 27,4 miljoen moet rekening gehouden worden dat er ook veel minder gedaan is dan beloofd en dat in rampjaar 2009 het dienstenniveau ook veel lager was dan afgesproken. En dat op een omzet van ca 500 miljoen.
Moeten ze Jan Otter bellen om alsnog te doen wat hierin echt nodig was, maar wat ze toen niet wilden.
Insourcen. Outsourcen. Centraliseren! Of nee toch niet. We moeten decentraliseren. Nu weer alles insourcen. Toch maar weer alles centraal maken? Domain admin password is supersimpel te raden. Komop, centraliseren! Upgraden van 10 half duplex naar 10 full duplex. Natuurlijk hebben we niets nieuwers nodig dan NT4. Outsourcen is de bom! Nee, xp hoef niet in een domein. Een sid remover gebruiken na het maken van een image? Huh? Insourcen! Neem gerust twee jongens aan die de hele dag NIKS zitten te doen omdat ze nog niet gescreend zijn maar wel samen 800,- per dag kosten. Hee, weet je wat? We gaan nu ineens centraliseren? Of weet je wat? We beginnen gewoon opnieuw met de organisatie…
Stel je bent geen overheid maar een commercieel bedrijf … Hoe lang kan je dit dan volhouden? Stel je bent belastingbetaler…. Hoe lang wil je dat zo’n situatie nog voortduurt? Er worden miljoenen over de balk gegooid terwijl er tegelijktijd moet worden bezuinigd vanuit de regering. En dit gebeurd volgens mijn bescheiden mening niet alleen bij “de politie”. Als de overheid nu eens zou gaan werken en rapporteren als een commercieel bedrijf wordt efficientie een ‘must’. Misschine komt dan het geld daar waar het hoort te vallen. Misschien dat we dan minder hoeven te bezuinigen en krijgen we het collectieve gevoel dat onze belastingcenten goed worden besteed…
Na 25 jaar open standaarden [belangrijkste: ISO/OSI, X/Open, Unix, Linux, ETSI ] kan en zou je wel mogen verwachten dat informatie uitwisseling bij een dergelijke belangrijke dienst perfect loopt. Kennelijk is het te moeilijk voor de korpsbeheerders…Daarom, maar 1 remedie:
“Change the faces and places”, want gegevens-uitwisseling [laat staan applicatie-,database- of informatie integratie…] is te belangrijk in ons kikkerlandje met zoveel multi-criminaliteit..
De reacties moeten bondig zijn, zo staat er. Maar dat kan ik niet als ik het over de ervaringen met Vtspn wil hebben. Ze zijn onprofessioneel en hebben niet de vereiste kennis. Onderling communiceren hebben ze daar ook nog nooit van gehoord. Ze leren ook niet van hun eigen fouten want die worden niet gedocumenteerd.
Het zal trouwens de korpsbeheerders/chefs een zorg zijn hoe de informatievoorziening en het delen van informatie met andere korpsen geregeld is. Ik snap dan ook niet dat ze verbaast zijn. Ze luisteren niet naar de werkvloer.
Ondertussen lost de politie van Nordrhein-Westfalen met hetzelfde budget 50% van de aangiften op, waar NL politie niet hoger komt dan 15%. Dat is echt een schandaal, waar NL politiek wat aan zou moeten doen. Echter: de opdracht voor het vervolgonderzoek op het bovenstaande resultaat, waaruit zou moeten blijken _hoe_ we die 50% gaan halen, die opdracht is nooit gegeven, wegens te gevaarlijk.
Jaren geleden ook gewerkt aan een project van vtsPN. Ik heb me verbaasd over de gang van zaken, het niet standaardiseren en uitwisselen van kennis over projectteams heen, het laten opleveren van software die na de nodige inspanningen pas goed werkte in de productie omgevinge etc. Ik had echt medelijden met de ontwikkelaars of beheerders die vaak nog moesten puinruimen om de boel aan de praat te krijgen. Er was gewoonweg niets aan te doen, het ontbrak en ontbreekt aan een goede regie. Triest maar waar.