Dell gaat een prijsverhoging doorvoeren op zijn zakelijke producten. Tweakers.net meldt dat het om een verhoging van 8 à 10 procent zou gaan. Vooralsnog is niet bekend of ook de distributeurs van de hardwareleverancier meer voor Dell-producten moeten gaan betalen, de verhoging is waarschijnlijk bedoeld om direct inkopende klanten richting partners te brengen.
De prijsverhoging zou ingaan op 16 juli 2010, zo laten Dell-partners aan Tweakers.net weten. De EqualLogic-opslagsystemen zouden zelfs met gemiddeld 15 procent omhoog gaan. Het is nog niet bekend of de prijsverhoging alleen voor de directe levering via de webshop gaat gelden of dat ook de Dell-partners meer moeten gaan betalen.
Dell wil steeds nadrukkelijker indirect verkopen om zodoende minder maatwerk te hoeven bieden, met hogere winstmarges tot gevolg. Door online hogere prijzen te hanteren zou Dell zijn zakelijke klanten richting partners willen sturen. Ook wordt als mogelijk reden voor de prijsverhoging een slechtere euro genoemd.
Ik schat dat HP de lachende derde wordt als deze prijsverhoging niet sectorbreed wordt doorgevoerd.
Nou dat denk ik niet.
Elk bedrijf dat onderdelen in dollars moet inkopen heeft hiermee te kampen.
Aan de andere kant biedt Dell Zakelijk sinds kort ook consequent korting via online waardebonnen. Dit is echter wel vaak voor specifieke Dell producten. Dit zou de ‘mogelijke reden’ in de laatste alinea kunnen steunen.
Ergens vind ik het ook wel een logische stap. Veel bedrijven letten niet op de prijzen van de kleinere orders, terwijl je de rompslomp van het op maat werk op deze wijze uitbesteedt. (kleinere) Bedrijven die wel op prijs letten, speuren het internet af naar voordeel en komen met een gratis verstrekte online waardebon alsnog op een scherpe prijs uit. Prima strategie.