De wereldwijde adoptie van IP als leidende technologie voor communicatiesystemen is een feit. In de zakelijke markt wordt al enige tijd gewerkt aan concepten zoals unified of integrated communications en nogal wat bedrijven maken daarin al de eerste stappen. De technische mogelijkheden zijn immers geen beperking meer om in de communicatiebehoeften van de markt te voorzien. Als de techniek niet meer bepalend is, wat zijn dan drijfveren achter innovatie in de Nederlandse telecommarkt?
Invloed van de overheid
Maatregelen van de overheid, die vaak genomen worden vanuit een politiek oogpunt, hebben invloed gehad op de telecomsector. Consumenten en bedrijven hebben voordeel van een concurrerende markt. In het verleden hebben politieke keuzes echter nogal eens een averechts effect gehad op de telecomaanbieders. De marktpartijen worden continu uitgedaagd en dit betekent dat operators en hun diensten constant veranderen en innoveren. De Nederlandse telecomindustrie is in staat geweest om de negatieve impact van overheidsmaatregelen te compenseren met de ontwikkeling en introductie van nieuwe diensten.
Behoefte vanuit bedrijven
Een belangrijke drijfveer voor innovatie is de vraag vanuit het bedrijfsleven en IP is daarin erg belangrijk. Een IP-netwerk biedt de mogelijkheid om invulling te geven aan communicatiebehoeften van bedrijven. Het is met IP mogelijk om naast dataverbindingen en telefonie ook andere toepassingen, zoals conferencing en PIN- en alarmdiensten op één netwerk te koppelen. En als ondernemingen hun eigen bedrijfs- of branchespecifieke applicaties willen uitrollen is dat met IP ook betrekkelijk eenvoudig. Te denken valt aan applicaties in de gezondheidszorg of CRM-applicaties gekoppeld aan het call-center van een grote winkelketen. Zo werkt één van de meest toonaangevende warenhuizen in Nederland met haar communicatiesystemen al enige tijd op een IP-netwerk met als doel de klanttevredenheid verhogen, interne bereikbaarheid verbeteren en de communicatiekosten beter beheersen.
Eenvoudiger beheer
De vernieuwingsslag die nu gaande is, richt zich op de integratie van deze diensten op IP-gebaseerde communicatienetwerken en bij voorkeur bij één leverancier. Dit is met name van belang zodat organisaties profiteren van efficiencyvoordelen door standaardisatie op IP en zo maximale kostenreducties realiseren. IT-managers kunnen de verbindingen en geïntegreerde communicatiediensten nu veel eenvoudiger beheren en configureren vanuit een centrale locatie. Verder besparen organisaties op kosten door verbindingen en diensten centraal en voor de hele organisatie in te kopen.
Vast mobiel integratie
Bovendien willen steeds meer bedrijven hun mobiele en vaste telefonie ineen gebruiken. Technisch gezien is het koppelen van vaste en mobiele netwerken mogelijk en kunnen communicatiediensten op een enkel IP-platform worden geïntegreerd. Een operator zorgt ervoor dat alle mobiele abonnementen van een organisatie via een GSM-netwerk worden gekoppeld aan de vaste oproepen van het bedrijfstelefonienetwerk en die gezamenlijk worden aangeboden aan het publieke telefoonnetwerk. Deze integratie heeft diverse voordelen. Zo kunnen medewerkers ook op het mobiele netwerk gebruik maken van de grote hoeveelheid features van de IP-telefooncentrale van het bedrijf, zoals doorverbinden, verkort kiezen, conferencing en groepsschakelingen.
Eén leverancier
Organisaties doen er hierbij goed aan om in zee te gaan met een operator wiens strategie aansluit bij hun behoeften, nu en in de toekomst. Bedrijven kunnen dan voor meerdere diensten terecht bij een enkele aanbieder. Dit verbetert de relatie tussen de klant en leverancier. De trend naar een markt met one-stop-shopping is niet te stoppen.