Hoewel de werkloosheid onder afgestudeerde hbo-technici gestegen is, zijn starters positief gestemd over hun carrièrekansen. Bijna driekwart van deze groep denkt dat hun diploma een goede basis is voor het ontwikkelen van kennis en vaardigheden. Dat blijkt uit gegevens van de HBO-Raad.
Hbo-starters die een technische voltijdstudie afronden, zijn bovendien positiever dan studenten die in een andere branche afstudeerden. Zo vindt de afstudeerder van het hoger technisch onderwijs (hto) zijn opleiding in 72 procent van de gevallen een goede basis, maar ligt dat percentage in het hoger economisch onderwijs op 67 procent.
Eerder bleek dat de werkloosheid onder afgestudeerde hbo'ers eind vorig jaar steeg tot 5,4 procent. Dat is hoger dan een jaar eerder, toen het nog ging om 1,9 procent. Volgens de onderzoekers hebben afstudeerders van een hogere technische opleiding het moeilijker dan studenten die in een andere sector een diploma haalden.
Goede studieresultaten
Opleiders kunnen bijdragen aan een succesvolle start van afgestudeerden door ze tijdens de opleiding voor te lichten over studie- en beroepsmogelijkheden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het opdoen van ervaring tijdens stages.
Studenten die zelf invloed willen uitoefenen op hun kansen op de arbeidsmarkt moeten ervoor zorgen dat ze goede studieresultaten boeken, aldus de onderzoekers. Zo zouden de starters zich in positieve zin onderscheiden van medesollicitanten.
Gebrekkige aansluiting
De afgestudeerde hbo'ers hebben overigens wel kritiek op de mate waarin hun studie ze heeft voorbereid op de beroepspraktijk. De startende technici waarderen dat onderdeel met een 6,5. Dat is lager dan de rapportcijfers die studies in andere sectoren krijgen. Zo scoort het sociaal-agogisch onderwijs een 6,7 en krijgt het pedagogisch onderwijs een 7,1.
Volgens Universiteit Nyenrode en de Technische Universiteit Delft wordt de gebrekkige aansluiting van het onderwijs op de beroepspraktijk deels veroorzaakt door de samenstelling van het lespakket. Volgens de opleiders zijn ict-studies vaak te technisch, maar komt ict in veel managementopleidingen juist te weinig aan bod. Dat zou 'een mismatch tussen vraag en aanbod' in de Europese onderwijsmarkt veroorzaken. Een samenwerking tussen de twee universiteiten moet daarin verandering brengen.
“….wordt de gebrekkige aansluiting van het onderwijs op de beroepspraktijk deels veroorzaakt door de samenstelling van het lespakket.”
Het zit ‘m niet in de aansluiting maar in de basis, opzet van het gehele onderwijs systeem.
Leren doet een mens het beste in de praktijk, gebaseerd op reeele situaties en voorbeelden, hands-on in de werkelijkheid.
– Zeer veel praktijk,
– veel doen en leren door fouten maken
– inhoudelijk deskundige kennis-overdragers
zijn de sleutels tot succes van een goede opleiding!
Mijn inziens kunnen bedrijven beter (stoppen met klagen en) hun eigen mensen gaan opleiden in bedrijfscholen en leerplichtwet (je doodvervelen op staat – jeugd – inrichting tot je 18e) compleet afschaffen voor alle technische vormen van onderwijs na de basis-school.
Vroegah kon je ook “als leerling, gezel” direct na de basisschool aan het werk in het bedrijf van JOUW KEUZE. Daar werd je dan door ervaren, gedegen onderlegde vakmensen in de praktijk opgeleid (vraag maar aan ja vader of opa).
Wanneer je dan (theorie) wilde studeren kon je dat ERBIJ doen op eigen vrijwillige basis, meestal in de avonduren.
Back to the educational-basics:
Naar dit “onderwijs model” moeten we mijn inziens weer helemaal terug (naar af), willen we beter opgeleide mensen hebben in het bedrijfsleven / de samenleving.
Opleiden en trainen n moet je overlaten aan de instanties / mensen die de inhoudelijke kennis al in huis hebben, niet aan de overheid.
“Praktijkopleiding, daar worden mensen pas slimmer van”
Leuk onderzoek, maar betekent niet dat ze gelijk hebben. De meeste ICT HBO afstudeerders hebben bijvoorbeeld ook geen flauw idee van de startsalarissen. Vraag het ze maar eens 😉