Werkgevers stellen onmogelijke eisen aan nieuw ict-personeel. Dat stelt senior consultant Sadako Huitema van detacheringsbureau Yer na onderzoek. Volgens hem vragen werkgevers steeds vaker naar ict'ers die naast hun kennis van techniek ook uitstekende marktgerichte en communicatieve vaardigheden hebben.
Volgens Yers detacheerders zijn de vaardigheden waarom opdrachtgevers vragen nauwelijks in één persoon verenigbaar. Huitema: 'We krijgen steeds vaker het verzoek niet alleen te letten op het cv van de ict'ers, maar ook te kijken naar persoonlijkheid. Opdrachtgevers willen competenties die nauwelijks met elkaar te combineren zijn.'
De consultant doelt bijvoorbeeld op de probleemoplossende ict'er die ook communicatief sterk is. 'Zulke verzoeken zijn bijna onmogelijk', stelt hij. 'Werkgevers moeten beseffen dat ze er ook zelf iets voor moeten doen. Het is net als bij het kopen van een huis: je kunt niet voor twee en een halve euro in paleis Soestdijk gaan wonen.'
Bijspijkeren
Bedrijven die een ict'er willen die van alle markten thuis is, zouden daarom bereid moeten zijn te investeren in opleidingen. Volgens Huitema kunnen zij zich het beste richten op het bijspijkeren van technische kennis, omdat die gemakkelijker kan worden verbeterd dan persoonlijke eigenschappen. Huitema: 'Met een goed begeleidingstraject kan een werknemer uiteindelijk gaan voldoen aan het ideaalbeeld dat een bedrijf voor ogen heeft.'
Uit onderzoek van Computable onder 1633 ict'ers bleek onlangs dat leverancierscertificaten steeds belangrijker worden. Ruim de helft van de ict'ers zou er zo over denken. Vooral mbo'ers geven een voorkeur aan een opleiding waarbij ze na afloop een certificaat krijgen.
Niets nieuws onder de zon. Ben zelf al meer als 30 jaar in de IT werkzaam. Heette vroeger Automatisering en daarna een heleboel andere termen. Altijd al zo geweest dat men op zoek was naar een 20-jarige met minimaal HBO opleiding en op zijn minst 5 jaar ervaring op een hoger nivo als van de gevraagde functie en uitgebreide kennis van het vakgebied van de klant. Daarnaast goede communicatieve eigenschappen en bereid om meer als 40 uur per week te werken (werken en niet alleen aanwezig zijn). Deze personen heb ik nog nooit ontmoet. Ze waren meestal dubbel zo oud en dan tel je niet meer mee.
Je hebt ontwikkelaars en consultants, soms kunnen ze beide maar deze zijn schaars en iets duurder…..
Meneer de klant: het inkoopproces vraagt ook wel eens om een stuk integriteit en fairplay. Marktwerking betekent ook dat je iets meer betaald bij een schaarste. En soms lijkt het erop dat het inkoopproces belangrijker is dan de uiteindelijke kandidaat.
Opvallend dat de invulling van een ITer zo beperkt wordt gezien als even code kloppen en de rest overlaten aan verkoop. Nu gebruikers zelf meer snappen van IT, zijn ze ook veeleisender geworden. ipv dat gebruikers al blij waren dat er iets van hun saaie werkzaamheden werd afgenomen, moet je nu inderdaad echt actief inleven in hun situatie. En ja, dat vergt communicatieve vaardigheden.
De dagen dat de nerd het wel voor de business zou bepalen wat goed voor hem was is definitief voorbij. Treurig om te zien dat dit nog niet helemaal gerealiseerd is binnen ons beroepsgroep, blijkende uit de reacties hierboven. Natuurlijk moeten wij ons inleven in de business en niet andersom: dat is je lot als dienstverlener.
Uiteraard is het schaap met de 5 poten schaarser en dus duurder. Maar van eenieder moet een zeker minimaal niveau verwacht worden, wat ik helaas ook in de praktijk wel eens zie misgaan, ook bij pas-afgestudeerden. Dit is een probleem en die kan de hele beroepsgroep zich aantrekken: als professional an sich en als werkgevers.
Ik vind het wel grappig/schrijnend dat volgens één of ander detacheringsbureau het niet mogelijk is dat een IT’er een technisch degelijke kennis heeft met bovendien communicatieve vaardigheden. Men laat uitschijnen dat deze laatste eigenschap enorm zeldzaam is. Als je beleefd, diplomatisch en duidelijk bent, vermoed ik dat je al vrij ver komt op het gebied van communicatieve vaardigheden. Ik kan dus moeilijk geloven dat pakweg 1% van alle IT’ers dit kan…
Wow, beginnen ze dit bij YER nu al door te krijgen, dat al deze gevraagde skills niet in een Technische persoon passen? Of beginnen ze nu door te krijgen dat deze medewerkers nu al niet meer zijn te vinden. Wellicht nog ergens in een donker hoekje, of bij een andere flitsende concurrent, maar die komt dan niet meer voor het minimum salaris. Ik lees hier op het Forum nog wat diverse reacties van Oudere medewerkers (35+) wellicht hebben zij die Skills nog wel, en nu die buiten de boot vallen vanwege hun leeftijd, zijn die wellicht weer interessant!
YER doe er je voordeel mee.
Als de foto bij dit artikel representatief is voor de gezochte IT-duizendpoot. Tja… een puber met een stropdas heeft natuurlijk al de gevraagde skills (not). Geeft eens te meer aan hoe infantiel e.e.a. door zowel Computable als Yer gebracht wordt. Ik had een kwalitatief meer inhoudelijke bijdrage van de redactie verwacht. Kwestie van simpel pleur&sleur geweest?
Kijk eens hoe weinig taalfouten in bovenstaande reacties voorkomen. Kijk een wat een uitdrukkingsvaardigheid al die ICT-ers hebben. Ik zal je verklappen: dat kunnen ze ook in het Engels en ook mondeling. Daarnaast hebben ze verstand van techniek, vaak een heel brede belangstelling, zijn ze niet te beroerd om een nieuw moeilijk vak te leren en om zichzelf elke 5 jaar opnieuw uit te vinden. Ik werk al 10-tallen jaren ook internationaal met ICT-ers. Diegenen die beweren dat ICT-ers niet communicatief kunnen zijn hebben een te nauw of een verwrongen wereldbeeld.
@thebase:
“Nu gebruikers zelf meer snappen van IT, zijn ze ook veeleisender geworden. ipv dat gebruikers al blij waren dat er iets van hun saaie werkzaamheden werd afgenomen, moet je nu inderdaad echt actief inleven in hun situatie. En ja, dat vergt communicatieve vaardigheden.”
Diezelfde gebruikers (die nu meer snappen van IT) missen nog steeds de skills om te communiceren met IT-ers. Misschien is dat de reden om het het nu om te draaien en het “probleem” dan maar bij de IT-ers neer te leggen.
Mijn waarheid: Communicatief ben ik, zowel mondeling als schriftelijk. Om er achter te komen hoe dringend een bedrijf naar de skills op zoek is, bied ik wel tijdens het interview wel eens aan om zelf de training voor technische, of specifieke business kennis te bekostigen. Maar dan krijg je weer met vluchtgedrag te maken. Bijvoorbeeld de meest gebezigde opmerking is : “We willen iemand die direct productief is.”
Echter een half jaar en 1 keer zelfs tot een jaar erna staat dezelfde vacature nog steeds aangeboden. Twee voorbeelden :
1) een Lansa ontwikkelaar met verstand van ACBS,kennis van de Corporate Lending Branche, Oracle, Websphere MQ, Linux, Windows kennis (advertentie 1 jaar actief)
2) een Life/400 en Smart/400 ontwikkelaar met diepgaande kennis van de verzekeringsbranche, informatie analyse, technisch ontwerp en ontwikkelen (advertentie 9 maanden actief).
Dat is in mijn boekje niet echt “direkt productief”. Grote onzin dus. Je vraagt je af of de job echt bestaat, of dat men zich realiseert dat het een lang traject wordt en dus maar “ruim” van te voren begint te adverteren.
Ze zijn er zeker, maar skills als ACBS, Life/400, Smart/400 dat zijn skills die in Nederland op de vingers van één hand te tellen zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de leeftijd van deze mensen gehad. Maar ja bij schaarste moeten ze daar wel overheen kijken.
Dan moet je mensen bijspijkeren en/of teams samenstellen waarbij men elkaar aanvult. Daar heb je veel meer aan dan een toko vol met ideale schoonzonen die morgen voor het dubbele bij de concurrent aan de slag kunnen.
Mijn vrouw is heel vaardig in communiceren, maar na 12 jaar is het me nog steeds niet gelukt om haar techniek bij te brengen.
Ik denk dat de stelling dat “techniek makkelijker te leren is dan persoonlijke vaardigheden” niet zo goed werkt. Iemand heeft iets met techniek (de geek, nerd) of niet. ik zie veel mensen die niets weten van de techniek en mijn oren van mijn hoofd praten over hoe het volgens hun beter kan, waarbij men zich niet realiseerd dat er hele hoge kosten of onmogelijke eisen zijn. Maar het klinkt wel erg goed.