Werkgevers stellen onmogelijke eisen aan nieuw ict-personeel. Dat stelt senior consultant Sadako Huitema van detacheringsbureau Yer na onderzoek. Volgens hem vragen werkgevers steeds vaker naar ict'ers die naast hun kennis van techniek ook uitstekende marktgerichte en communicatieve vaardigheden hebben.
Volgens Yers detacheerders zijn de vaardigheden waarom opdrachtgevers vragen nauwelijks in één persoon verenigbaar. Huitema: 'We krijgen steeds vaker het verzoek niet alleen te letten op het cv van de ict'ers, maar ook te kijken naar persoonlijkheid. Opdrachtgevers willen competenties die nauwelijks met elkaar te combineren zijn.'
De consultant doelt bijvoorbeeld op de probleemoplossende ict'er die ook communicatief sterk is. 'Zulke verzoeken zijn bijna onmogelijk', stelt hij. 'Werkgevers moeten beseffen dat ze er ook zelf iets voor moeten doen. Het is net als bij het kopen van een huis: je kunt niet voor twee en een halve euro in paleis Soestdijk gaan wonen.'
Bijspijkeren
Bedrijven die een ict'er willen die van alle markten thuis is, zouden daarom bereid moeten zijn te investeren in opleidingen. Volgens Huitema kunnen zij zich het beste richten op het bijspijkeren van technische kennis, omdat die gemakkelijker kan worden verbeterd dan persoonlijke eigenschappen. Huitema: 'Met een goed begeleidingstraject kan een werknemer uiteindelijk gaan voldoen aan het ideaalbeeld dat een bedrijf voor ogen heeft.'
Uit onderzoek van Computable onder 1633 ict'ers bleek onlangs dat leverancierscertificaten steeds belangrijker worden. Ruim de helft van de ict'ers zou er zo over denken. Vooral mbo'ers geven een voorkeur aan een opleiding waarbij ze na afloop een certificaat krijgen.
Ach, krijgen we weer het gezeur of certificaties.. de volgende truuk om mensen onbekwaam te doen lijken en de prijs/kosten omlaag te drukken. Vanzelfsprekend zijn er veel mensen met En probleem oplossend vermogen En communicatieve vaardigheden, het een sluit het ander niet uit. Ik vind dit wel een ongelooflijke open deur.. maar “cui bono” ? Alsof YER overloopt van het begrip, krijgen ze nu zeker commissie voor het doorsturen van kandidaten voor onnodige studie trajecten.
De mensen die ze zoeken zijn er wel.
Er zijn genoeg ict-ers die technische probleemoplossend kunnen werken en goed kunnen communiceren. Deze zitten meestal in het consultancy gebied.
Je moet alleen niet verwachten dat zulke mensen voor een starterssalaris van 2000 euro gaan werken of dat deze mensen maximaal 30 jaar zijn.
Bij een te laag salaris reageren ze niet (en weet je mogelijk niet van het bestaan van die mensen) en bij mensen jonger dan 30 is het denk ik erg lastig om iemand te vinden die technisch diepgaande kennis heeft (afhankelijk van het vakgebied) en de communicatieskills heeft opgebouwd.
Overigens zouden werknemers ook kunnen investeren in 2 functies, ipv beiden in 1 te combineren. Zat een communicatief goed persoon met lichte technische kennis bij de klant en laat die tussen de klant en de zwaar technische persoon zitten. Waarschijnlijk gaat dat een stuk beter (maar is uiteraard ook weer duurder).
@Developer: ben ik helemaal met je eens. Zelf behoor ik tot de oudere generatie (net 55+) en als ik zie wat er tegenwoordig gevraagd wordt aan ‘skills’ (waar is ons Nederlands gebleven?) dan kan ik mijn boeltje wel pakken, ondanks ruim 35 jaar ervaring op zo’n beetje alle gebieden.
Wat de werkgevers vergeten is dat een ras-IT’er zijn werk wil doen, daar plezier in heeft en zich niet hoeft te bekommeren over zijn communitative vaardigheden en soms ook commerciele vaardigheden. Wat deze WG’s vergeten is dat, net als @RV hierboven noemt, een IT’er niet voor zijn eigen werk kan zorgen. Een voorbeeld: enkele jaren terug werkte ik voor een detacheerder. Als je even geen werk had (op de bank zat), moest je vooral zelf voor werk gaan zorgen, door naar kansen te informeren bij (potentiele) opdrachtgevers. Wel, volgens mij is dat nou net de taak van de accountmanagers.
Kijk en daarom worden tegenwoordig allerlei vaardigheden gevraagd, waarvan toch wel bekend mag zijn dat een het overgrote deel (ik chargeer wel wat) van de IT-techneuten die niet heeft.
Dat naar de persoonlijkheid wordt gekeken is logisch, want je moet wel enige samenwerkingsvaardigheden hebben, maar dat is m.i.z. toch wat anders.
Boeiende discussies.
Mijn ervaring van de laatste paar jaren is dat ICTers sowieso veel communicatiever, extraverter en socialer zijn geworden. De ouderwetse Nerds tref ik zelden nog aan in sollicitatiegesprekken. Zal ook veel met modernere opleidingen te maken hebben.
Daarnaast heeft m.i. de werkgever ook de taak om mensen te trainen (verbeteren van dus) op gedragsvaardigheden. Wij doen dat middels o.a. onze leergang Testfactor. Welliswaar is dat primair voor software testers maar het kan ook voor andere richtingen gebruikt worden zeer effectief!
De mensen die aan alle eisen voldoen zijn al lang voor zichzelf begonnen.
ik denk dat de eerste post de meest rake is. Bij 90% van de bedrijven word je al niet eens meer uitgenodigd boven de 35 als het geen managementpositie betreft, en boven de 45 helemaal nergens meer. Weet je waarom je boven de 50 geen headhunters meer aan de lijn krijgt? te oud! dan val je van hun lijstjes af! Die laatste twintig jaar mag je het zelf uitzoeken.
Die ICT-ers zijn best te krijgen, ook in nederland, alleen hebben die wat meer levenservaring, eufemistisch gezegd.
Inderdaad, ik ben het helemaal eens met enkele vorige schrijvers. Als je goede commerciële vaardigheden zou hebben, dan zou je die gebruiken om zelfstandig te gaan werken. Plus: Veel IT-ers willen dat het verkopen door iemand anders gebeurt omdat ze dat juist niet leuk vinden. Veel managers kunnen zich niet inleven in IT-ers en vinden die technische vaardigheden maar saai, en denken dat zo’n ontwikkelaar niks liever wil dan een deel van de verkoop overnemen. Maar dat willen we nu juist niet, want anders waren we wel verkoper geworden Logisch toch? Snap dat ’s een keer!!!!
Als je perse een “junior projektleider”, da’s wel lekker goedkoop, dan heb je ook kans op een junior projectresultaat, maw uitloop, kosten, boze klant, etc.
Ik stel voor bij sollicitaties ook CMM-niveau van het bedrijf te vermelden. CMM = Capable Management Model. 0 = de directeur doet alles. 1 = men heeft gehoord van delegeren, de onderbobo’s kiezen, doch de baas beslist alsnog. 2 = de onderbobo’s mogen echt beslissen, doch vliegen er toch snel uit bij een verkeerde keuze, 4 = etc.
Op deze manier kan iedereen kiezen wat voor hem het beste bedrijf is. Ben je zelf een CMM 0 karakter? Zoek dan ook een CMM 0 bedrijf.
Euformisme voor zelf opdrachten voor jezelf en anderen zoeken en veel (onbetaald) buiten werktijden werken, zoals collega’s helpen, relaties bellen en bezoeken, nieuwe contacten leggen, profiel bijhouden en bloggen of twitteren, boeken of artikelen lezen en schrijven, trainingen voorbereiden, etc.
De weg naar de top gaat over saleskant en niet meer via inhoud.
Ik ken goede seniors die nu thuis zitten omdat het takenpakket te zwaar was.
Waarom moet een ICT-er alles kunnen? Laat hem/haar gewoon doen waar die persoon goed in is. Het is van de zotte dat wij, IT-ers, feeling moeten hebben met van alles en nog wat, terwijl onze opdrachtgevers/werkgevers 9 van de 10 keer geen feeling hebben wat wij doen.
Techniek is een vak apart en dit trekt andere soortige mensen aan dan bijv. commercie. Laat een ieder doen waar hij/zij goed in is. En wat ook zou helpen is dat niet alles uitbesteed moet worden aan lage lonen landen. Neem als werkgever een kernteam van specialisten in dienst voor je dagelijkse beheer en projecten. Mocht die capaciteit niet genoeg zijn, ga dan pas nadenken over alternatieven.