Werkgevers stellen onmogelijke eisen aan nieuw ict-personeel. Dat stelt senior consultant Sadako Huitema van detacheringsbureau Yer na onderzoek. Volgens hem vragen werkgevers steeds vaker naar ict'ers die naast hun kennis van techniek ook uitstekende marktgerichte en communicatieve vaardigheden hebben.
Volgens Yers detacheerders zijn de vaardigheden waarom opdrachtgevers vragen nauwelijks in één persoon verenigbaar. Huitema: 'We krijgen steeds vaker het verzoek niet alleen te letten op het cv van de ict'ers, maar ook te kijken naar persoonlijkheid. Opdrachtgevers willen competenties die nauwelijks met elkaar te combineren zijn.'
De consultant doelt bijvoorbeeld op de probleemoplossende ict'er die ook communicatief sterk is. 'Zulke verzoeken zijn bijna onmogelijk', stelt hij. 'Werkgevers moeten beseffen dat ze er ook zelf iets voor moeten doen. Het is net als bij het kopen van een huis: je kunt niet voor twee en een halve euro in paleis Soestdijk gaan wonen.'
Bijspijkeren
Bedrijven die een ict'er willen die van alle markten thuis is, zouden daarom bereid moeten zijn te investeren in opleidingen. Volgens Huitema kunnen zij zich het beste richten op het bijspijkeren van technische kennis, omdat die gemakkelijker kan worden verbeterd dan persoonlijke eigenschappen. Huitema: 'Met een goed begeleidingstraject kan een werknemer uiteindelijk gaan voldoen aan het ideaalbeeld dat een bedrijf voor ogen heeft.'
Uit onderzoek van Computable onder 1633 ict'ers bleek onlangs dat leverancierscertificaten steeds belangrijker worden. Ruim de helft van de ict'ers zou er zo over denken. Vooral mbo'ers geven een voorkeur aan een opleiding waarbij ze na afloop een certificaat krijgen.
Oh, die zijn er wel hoor. IT-ers met EN heel veel technische kennis EN menselijke kennis EN business kennis EN communicatieve vaardigheden.
Maar ja, als je dan 45+ bent (en wel al die competenties hebt) dan val je af. En waarom? Tja, dat vraag ik me ook af…
Dus YER heeft ook boter op z’n hoofd. Net als vele werkgevers. 🙁
Deze mensen bestaan. Maar ze willen echt niet gaan werken in een darkroom voor een salaris dat lager ligt dan het startsalaris van een marketing medewerker.
Een teken aan de wand in dit ict-landschap. De gemiddelde digibeet onttrekt zich aan elke vorm van eigen verantwoordelijkheid m.b.t. het opdoen van kennis op het gebied van ict.
De ictert mag dit “gebrek” gaan opvullen op ALLE vlakken, tegen een hongerloon.. En dan – als digibeet – nog het lef ten toon spreiden om commentaar durven hebben op de mensen die proberen aan deze “ideale eisen” te voldoen voor hun broodwinning!
Bijspijkeren:
Het enigste wat hier bijgespijkerd dient te worden is “het zieke en verwrongen beeld” wat iedereen opgedrongen word, waaraan een ict-er dient te voldoen!
Voor de digibeten:.. even een uitstapje naar een ander vakgebied om te laten zien hoe “ziek” het verwachtingsbeeld is van mensen die werken in de ict:
– Worden de heipalen door een architect zelf gedaan?
– Bakt een stratenmaker zijn eigen stenen, tegels?
– Kweekt een bakker zijn eigen graan om brood te bakken?
Waarom moet een ictert dan wel alles zelf kunnen en doen, omdat de rest de wereld “alleen maar wil kunnen spelen met computers” maar er zelf geen *** voor wil hoeven investeren qua tijd, geld, middelen, opleidingen ?????.
Word wakker, groei op en neem je eigen verantwoordelijkheid, ook op digitaal gebied! of heb meer respect voor de mensen die jouw puin opruimen omdat je zelf niet wilt leren omgaan met ict-techniek.
Die mensen bestaan wel, alleen willen de bedrijven er meestal niet voor betalen.
Ook geloof ik dat bedrijven meestal maar een standaard lijst met competenties bij een vacature neerzetten zonder echt te kijken wat vereist is.
Hoe kunnen jullie nou zeggen dat It’ers een hongerloontje krijgen? Volgens mij ligt het loon van IT’ers relatief hoog.. Verder ben ik wel ermee eens dat de digibeten te weinig verstand hebben wat een IT’er allemaal al niet moet kunnen
Citaat “Volgens Huitema kunnen zij zich het beste richten op het bijspijkeren van technische kennis, omdat die gemakkelijker kan worden verbeterd dan persoonlijke eigenschappen.”
En dit is nu de reden waarom er zoveel nitwits in IT land rondlopen die wel lekker babbelen maar de grootste puinhopen creeren op IT vlak.
Elke keer blijkt weer dat mensen met keiharde kennis worden ondergewaardeerd. Alsof je 4 jaar IT opleiding aan iemand die daarvoor te licht bevonden was, alsnog in twee weken cursus kunt meegeven.
Keep dreaming !
Ik zeg liever draai het om, coach iemand met keiharde kennis. duurt misschien wat langer , maar dan heb je op lange termijn een winnaar in huis.
Ligt dit nu aan een gebrek aan inlevingsvermogen van managers? Ik werk al 12 jaar met sap en het is treurig wat ik om me heen zie.
Het aanbod van technische ICT consultants is nog steeds enorm ten opzichte van ICT consultants die ook communicatief goed ontwikkeld zijn. De klant ziet tegenwoordig steeds meer de meerwaarde van dergelijke consultants. De lage tarieven waar veel mensen over klagen heeft vooral ook te maken met de, soms meerdere, tussenlagen tussen leverancier en eindklant. Natuurlijk staan de tarieven ook onder druk maar als je een directe relatie hebt met een eindklant, dan kan je gewoon op een (financieel)gezonde en leuke manier zaken doen. Veel tussenbureaus zijn niet in staat om een inhoudelijk gesprek te voeren met eindklant en weten ook niet wat echt belangrijk is in een opdracht en weten al helemaal niet wat consultant echt kunnen want die zijn niet bij hun in dienst . Ze staan we in de database…….
Het verbaast me niks. Veel werkgevers hebben de laatste jaren voor een dubbeltje op de rang willen zitten. Maar nu merken ze dat hun jonge goedkope teamleiders, projectmangagers, consultants, enzovoorts, nog te veel weinig ervaring hebben opgedaan of niet de juiste softskills hebben ontwikkeld. Die gaan ze vaak hard onderuit bij niet technische taken, vooral als het om zware trajecten gaat. Ik kom nog wel eens een counterpart van rond de dertig tegen die al over miljoenen gaat. Daarom zie ik ook veel meer mislukte projecten dan pakweg tien jaar geleden.
Natuurlijk wil je al werkgever beter personeel hebben, maar je wilt ook de kosten beperken. Gelukkig is het doorgaans toereikend om maar een beperkt aantal schapen met vijf poten naar binnen te halen.
Het is zelfs niet verkeerd om mensen aan te nemen die niet de aanleg hebben voor het ontwikkelen van de softskills. Zij zijn vaak juist extra goed met techniek en dat soort mensen heb je vaker nodig dan generalisten. En een creatieve programmeur of fatsoenlijke beheerder hoeft niet persé ook een goede verkoper van een product of dienst te zijn.
Dus zet de mensen vooral op de juiste positie, laat ze ontwikkelen wat in hen zit en betaal ze voor wat ze waard zijn.
MN, zie ook het artikel over de salarissen bij logica, startsalarissen rond de 2.000. Een teamleider die 2250 euro bruto verdient etc. En zie ook de intermediair salarischeck. Natuurlijk zijn er veel ICT’ers die goed verdienen, maar er zijn er meer die weinig verdienen.
Zelf heb ik sinds mijn afstuderen bij drie verschillende bedrijven gewerkt, maar tussendoor natuurlijk ook moeten solliciteren. Als ik dan opnoemde wat voor salaris ik verwachtte (gebaseerd op het loon dat de vorige werkgever betaalde) werd ik tijdens de helft van de gesprekken bijna de kamer uitgelachen.
Bedrijven waar dit gebeurde hadden één ding gemeen. Het waren typische techniekbedrijven die vooral mensen zochten met ‘liefde voor het vak’ en waar je als ontwikkelaar ‘lekker 40 uur in de week kon programmeren’, op locatie of bij een klant van ze. Het zou volgens hen geweldig ‘leuk’ zijn om er te werken en ik zou het er echt ‘naar mijn zin hebben’.
Code kloppen voor een hongerloontje, terwijl ik al 10 jaar(!) aan HBO studie en hard werken had geïnvesteerd in de kennis en vaardigheden om goede software te ontwerpen en te bouwen, daar had ik echt geen zin in.
Overigens, als een vacature vraagt dat ik mijn communicatieve vaardigheden en zakelijk inzicht meebreng, dan wil ik ook een wezenlijke bijdrage leveren aan de business. Anders ben ik alleen maar een excuus voor het feit dat de manager zich niet wil aanpassen aan de wat minder goed communicerende ICT’ers binnen de organisatie.
Wat een onzin! Het is wel zo dat er soms eisen worden gesteld die niet in te willegen zijn. echter is de “eis” om zowel probleemoplossend te zijn als communicatief vaardig, niet zo’n rare.
Ik bemiddel ook ITers en ik kom gelukkig nog maar zelden de stoffige ITer tegen die alleen maar in nullen en eentjes praat.
Alleen omdat het een moeilijke business is qua bemiddeling wordt dat geroepen. Als er alleen maar ideale kandidaten bestonden (technisch en communicatief een 10 scoren!) dan kon iedereen bemiddelen en was er geen kunst aan. Beetje kinderachtig dus om dat te roepen.