Medewerkers van ict-dienstverlener Logica zijn woedend over het uitstel van de salarisverhoging over 2010. Dat blijkt uit reacties op het bericht dat de salarisronde over 2010 wordt uitgesteld van 1 juli 2010 naar 1 oktober 2010. Een deel van de Logica-medewerkers voelt zich niet gewaardeerd door hun werkgever of geeft aan uit te kijken naar een andere baan. Anderen hebben, gezien de slechte economische omstandigheden, begrip voor hun werkgever.
Logica Nederland schort de jaarlijkse salarisverhoging op. Voor veel medewerkers blijkt dat nieuws aanleiding om hun gal te spuwen over de onvrede die blijkbaar heerst op de werkvloer. Een medewerker schrijft: 'Het gaat hier in principe niet eens om het uitblijven van een salarisverhoging. Hoewel ik weet dat er genoeg collega's zijn die hun loyaliteit- lang werken, hard werken, veel uren in de auto zitten richting klant, 's avonds studeren, meetings met collega's in eigen tijd- niet beloond zien. Het steekt de medewerkers dat de werkgever veel van zijn medewerkers vraagt, zonder dat daar iets tegenover staat, terwijl tegelijkertijd het senior-management zich verrijkt.'
In de 143 reacties die tot vrijdagochtend 9 juli 2010 binnenkwamen, uiten werknemers en ex-medewerkers van de dienstverlener hun onvrede over de in hun ogen doorgeschoten balans tussen het belang dat de bedrijfsleiding hecht aan de beurswaarde en geleverde diensten en omgang met eigen personeel. Valcon schrijft: 'Dit is vooral het gevolg van het kortetermijn Angelsaksische management. Verder dan twee tot drie maanden wordt niet vooruit gekeken.'
Een junior-ontwikkelaar die in 2007 voor 2000 euro bruto in de maand aan de slag ging, klaagt: 'Nu ben ik bij de klant teamleider van een club van twintig man. Het tarief is twee maal verhoogd. Mijn salaris is nu 2250 bruto, level 1. Ik heb het eerste jaar één training gedaan. In Juli 2010 zou het minimaal level 3 worden. (..) Eindelijk besef ik het: Ik heb jaren keihard gewerkt. Ik heb jaren ontzettend veel geld verdient voor die club. Ik word nu keihard uitgelachen. Met een keiharde zakelijke mail flink in mijn gezicht gespuugd.'
Begrip
Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal. In 2009 bevroor de ict-dienstverlener de salarissen. Daardoor zitten de medewerkers op het niveau van 2008. Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.
Een kleine groep kan het uitstel van de salarisverhoging overigens wel begrijpen 'Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ict-bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders. Gewoon een gevolg van vraag en aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden ligt 25 tot 30 procent onder het niveau van twee jaar geleden. Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?'
Het meest schreinende aan deze situatie is de verwachting die men creeert en hoe met het communiceert. Tot een week van te voren nog hebben over percentages ipv nul. Dan een week na dato een zeeeeeer beknopte mail de organisatie in sturen. Enkele uren later met nog een mail komen dat ze zijn verrast door de vele reacties. M.a.w. ze hebben geen idee wat er speelt op de werkvloer. In zo’n geval dien je eruit geschopt te worden.
Oh ja, nog een leuke bijkomstigheid. Wel de hobby van Kieboom sponsoren. Oltimer rally, tevens geheel in lijn met de CO2 gedachte van het bedrijf. Nee, dit zijn de echte leiders……….
Niet zo verwonderlijk dat er geen verhoging in zit. Medewerkers worden om maar niet op de bank te zitten tegen een resource-pool tarief weggezet.
Ongeacht of het een zware functie is of niet, ze worden goedkoop weggezet, dus minder inkomsten voor Logica en dus minder inkomsten voor de medewerkers.
Niet tevreden? dan stap je toch op? Iets wat ik altijd al zeg omdat bij een groot detacheringsbedrijf, de medewerkers altijd al door de overhead van het bedrijf uitgezogen worden.
Van de klantzijde gezien, kan je voor een cheap-tarief een goede medewerker krijgen, maar ja, de praktijk leert dat je de mindere goden over de vloer krijgt.
Feed them peanuts, you get monkeys!
Ik heb het al eerder gezegd, iedereen die nu nog start of een opleiding volgt om te gaan werken in de ICT maakt de verkeerde keuze. Mijn nichtje is vorig jaar afgestudeerd en heeft een functie geaccepteerd als junior marketeer, salaris 3500 pm bruto. Haar beste vriendin, communicatie medewerker, ook 3400 pm bruto. Hier in het artikel een teamleider van twintig man voor onder de 3000. Tel daarbij op je kansen als je boven de 35 bent en je begrijpt waarom je niets maar dan ook niets te maken wilt hebben met ICT buiten de hobby sferen.
@Nike, over onbeschoftheid gesproken, het NL MT mag wel even nadenken over hoe men haar eigen medewerkers schoffeert.
Dat er een crisis is en dat die impact heeft op salarissen zullen de meeste best kunnen begrijpen. Maar de communicatie eromheen, wel dure rebrandingactivitieten organiseren, Wilbert die zijn bobby uit de kas van Logica gaat sponseren, stadions afhuren voor meetings, etc.
Als de kosten een rol spelen, zou op deze punten een gepast gedrag ook niet misplaatst zijn.
Wat is de remedie tegen geen tijd en geld voor opleidingen, geen tijd en geld voor competentie-ontwikkeling en schaduwadvies, lange reistijden, geen geld en tijd voor binding met eigen bedrijf, uitbuiting door de te zware top?
@peter, er zijn meerdere remedies. Laat via de formele interne kanalen van je horen, kijk rond wat er in de markt is, reageer op dit soort fora en laat je vooral geen zand in de ogen strooien door het NLMT.
Dat blog van Kieboom ook. We zijn beursgenoteerd dus we mogen niets zeggen, maar dat is helemaal niet waar. Logica moet zorgen dat info gelijktijdig voor iedereen beschikbaar komt.
Kieboom probeert deze discussie te smoren, maar dan heeft hij ons precies waar hij ons hebben wil en kan hij het drooghouden. Ik denk namelijk dat hij vervelende vragen van klanten krijgt en persoonlijk waarschijnlijk nog nog banger is van kritische vragen van Andy Green over al deze onrust in diverse fora.
En dan nog een, Kieboom schrijft: het bonusplan voor NLMT is niet tot uitkering gekomen. Nogal logisch, hij heeft het over 2010 en dat bonusplan komt uiteraard nog niet tot uitkering. Maar volgend jaar heeft hij zijn vette bonus vast op zijn bankrekening.
Als hij echt begreep wat het personeel voelde, had hij geschreven: indien er geen redelijke verhoging komt, zie ik af van mijn bonus voor 2010. Dan zou hij weer wat respect bij het personeel kunnen terugwinnen.
@Jan van de Waard. En kijk, daar gaat het dus al mis: net door de UV of de HBO+ uitgepoept en hop, 3500 bruto per maand. Vind je het gek dan dat dit soort mensen als ze eenmaal doorstromen, al dan niet in de ICT, alleen nog tevreden zijn met megasalarissen? En iedereen staat erbij, kijkt ernaar en roept er schande van. Maar er echt wat aan doen, ho maar!
Wilbert heeft een duidelijke uitleg gegeven op zijn blog? Nee, dat is niet het geval. Hij heeft met meer woorden hetzelfde gezegd en verhuld zich wederom achter een beursgenoteerde onderneming, vakantie en een zogenaamde ‘stilte periode’. Leuk, maar wat schieten de consultants hier nu mee op?
Hij schrijft dan wel:
“Ik wil nog eens benadrukken: het is uitstel en geen afstel.” […] Daarom is het absoluut onze intentie om per 1 oktober 2010 een marktconforme salarisronde door te voeren. […] Een salarisverhoging op dit moment leidt ertoe dat wij onze eigen positie weer verzwakken en onze inspanningen van de afgelopen tijd voor een deel teniet worden gedaan. Dat zou jammer zijn van de energie, maar ook van de offers die zijn gebracht.”
Mooie woorden, maar hij geeft hiermee ook aan dat de ICT-markt een veredelde schoomaakmarkt/beveiligingsmarkt aan het worden is, waar de tarieven steeds verder worden uitgeknepen en de medewerkers daar de dupe van zijn. Het zou goed zijn dat daar tussen de klanten en leveranciers over gesproken gaat worden. Verder pleit dit wellicht voor een CAO voor de totale ICT sector.
Verder zegt Wilbert dat er intenties zijn, maar die waren er ook voor 1 juli. Het zal er straks wel op uitkomen dat een klein deel van de medewerkers er wat bij krijgen en de rest niets. Kunnen ze in ieder geval zeggen dat ze wat voor elkaar hebben gekregen. Dat het bedrijf verder vervalt in een lege huls maakt ze blijkbaar niet uit.
Aan al die mensen die bij dit soort grote ICT toko’s werken. Voordat je er aan begon wist je dat je als een stuk vlees/nummer zou worden behandeld. Dus kijk er ook niet van op dat het daadwerkelijk in de praktijk hiermee geconfronteerd wordt. Ontevreden zijn lost bizar weinig op want de leiding heeft absoluut geen sympathie voor.
Ben te bang om de stap te nemen omdat je denkt dat je hypotheek/gezin op het spel te zetten? Dan wordt er dankbaar misbruik van je gemaakt en mag je fijn doordraaien in de vleesmolen van alledag.
Life is what you make of it.
Het is wel makkelijk om het bestuur van Logica hierop aan te vallen maar feit blijft dat door de crisis iedereen zoveel mogelijk wil besparen en lagere uurtarieven gaat bedingen. En daar heeft traditioneel gezien the bottom of the foodchain het meest van te lijden.
Wat dat betreft is het onbegrijpelijk dat de leiding hier blijkbaar geen oog voor heeft en absoluut geen moeite doet om de pijn te verzachten. Hierop mogen zijn door de aandeelhouders hard worden aangepakt en zouden zij moeten afdwingen dat de bonussen hierop ook moeten worden aangepast.
@hk,
Waar haal je het toch vandaan dat 3500 te veel is? Het is zo typisch voor ICT’ers om kritiek te hebben op hogere salarissen in andere sectoren, in plaats van eens naar zichzelf te kijken en te beseffen dat je gewoon te weinig verdient.
Jouw opvattingen zijn mijns inziens zeer contraproductief voor de sector. Er zijn vele ICT’ers die je mening delen, maar: If you pay peanuts, you get monkeys. De slimme mensen gaan dan wel marketing doen. Dat verdient niet alleen meer, het is ook nog eens leuker! (ik spreek uit ervaring)