Medewerkers van ict-dienstverlener Logica zijn woedend over het uitstel van de salarisverhoging over 2010. Dat blijkt uit reacties op het bericht dat de salarisronde over 2010 wordt uitgesteld van 1 juli 2010 naar 1 oktober 2010. Een deel van de Logica-medewerkers voelt zich niet gewaardeerd door hun werkgever of geeft aan uit te kijken naar een andere baan. Anderen hebben, gezien de slechte economische omstandigheden, begrip voor hun werkgever.
Logica Nederland schort de jaarlijkse salarisverhoging op. Voor veel medewerkers blijkt dat nieuws aanleiding om hun gal te spuwen over de onvrede die blijkbaar heerst op de werkvloer. Een medewerker schrijft: 'Het gaat hier in principe niet eens om het uitblijven van een salarisverhoging. Hoewel ik weet dat er genoeg collega's zijn die hun loyaliteit- lang werken, hard werken, veel uren in de auto zitten richting klant, 's avonds studeren, meetings met collega's in eigen tijd- niet beloond zien. Het steekt de medewerkers dat de werkgever veel van zijn medewerkers vraagt, zonder dat daar iets tegenover staat, terwijl tegelijkertijd het senior-management zich verrijkt.'
In de 143 reacties die tot vrijdagochtend 9 juli 2010 binnenkwamen, uiten werknemers en ex-medewerkers van de dienstverlener hun onvrede over de in hun ogen doorgeschoten balans tussen het belang dat de bedrijfsleiding hecht aan de beurswaarde en geleverde diensten en omgang met eigen personeel. Valcon schrijft: 'Dit is vooral het gevolg van het kortetermijn Angelsaksische management. Verder dan twee tot drie maanden wordt niet vooruit gekeken.'
Een junior-ontwikkelaar die in 2007 voor 2000 euro bruto in de maand aan de slag ging, klaagt: 'Nu ben ik bij de klant teamleider van een club van twintig man. Het tarief is twee maal verhoogd. Mijn salaris is nu 2250 bruto, level 1. Ik heb het eerste jaar één training gedaan. In Juli 2010 zou het minimaal level 3 worden. (..) Eindelijk besef ik het: Ik heb jaren keihard gewerkt. Ik heb jaren ontzettend veel geld verdient voor die club. Ik word nu keihard uitgelachen. Met een keiharde zakelijke mail flink in mijn gezicht gespuugd.'
Begrip
Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal. In 2009 bevroor de ict-dienstverlener de salarissen. Daardoor zitten de medewerkers op het niveau van 2008. Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.
Een kleine groep kan het uitstel van de salarisverhoging overigens wel begrijpen 'Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ict-bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders. Gewoon een gevolg van vraag en aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden ligt 25 tot 30 procent onder het niveau van twee jaar geleden. Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?'
Wat een reacties allemaal hier op dit forum! Volgens mij maakt het allemaal niets uit waar je werkt, Logica, Atos Origin, Cap Gemini etc. allemaal uren fabrieken waar de medewerkers en het Management om de zoveel jaren rouleren. Kijk naar Wilbert Kieboom, van o.a. Atos naar Logica naar …..
Het type Managers wat je bij veel Angelsaksische bedrijven vindt, eerst ik, dan mijn Bankrekening en de Aandeelhouders, dan mijn vrouw, dan de kinderen, en als Laatste de medewerker die “Shareholders Value” levert en hopelijk tevreden klanten voor de Bonus van Volgend jaar. Maar let op, dat kunnen jullie ook allemaal krijgen en worden hoor, CEO van een groot bedrijf, je moet alleen wat Botter en veel meer Politiek worden tegen de boze buitenwereld en die lastige IT Medewerkers. Het wordt tijd om weer eens na te gaan denken om het hele zooitje maar te gaan Off shoren naar India en China daar werken tenminste zonder te klagen voor 1 US dollar per dag zonder Leaseauto geneuzel.
ps; Hebben jullie Wilbert allemaal gezien in de Italiaanse Mille Miglia met zijn Old Timers en daarna in de Classical Winter Trial, sponsord by Mr. Kieboom
met bedragen met meer dan 6 Nullen…
Als we er samen de schouders onder zouden zetten, echt als team, dan zouden we dit goed kunnen hebben. MAAR als het topmanagement zich inderdaad wel gewoon door verrijkt, dan is dat, en alleen dat de reden van de onvrede. Hier krijg je op den duur revolutie door. Even kijken wanneer het precies zo ver is.
Wanneer ik de grofheid hierboven lees, kan ik het management niet anders dan gelijk geven, dat ze dergelijk ‘personeel’ geen berhoging toekennen.
Wees reeel en weet, dat Nederland (Benelux) het binnen het wereldwijde concern erbarmelijk slecht doet. Er is geen ruimte en het verdient geen ruimte, een salarisverhoging.
En wie mij zwart op wit de bonus cijfers van het NL MT kan tonen, mag met reden klagen, domme insinuaties behoren in de prullebak.
@ Eddy,
de klassieke wagens van Kieboom? Hij reed ze al, voor hij bij Logica startte, dus waar heb je het nu over?
@Nike,
En hoe komt het dat NL het zoveel slechter doet???
Ik kijk nooit zo naar salaris e.d., als de sfeer goed is, de organisatie professioneel en er marktconform wordt geopereerd dan ben ik allang tevreden. Maar je functie normaal uitoefenen ging uiteindelijk niet meer omdat je de koers/opstelling naar de klanten en medewerkers van Logica (CMG) i.c.m. zelfverrijking van het management niet meer kon verdedigen.
Mensen, wat doen jullie nog bij Logica, of getronics of welke uitbuitingsclub dan ook. Het is weliswaar jullie eigen keuze om te gaan werken bij dat bedrijf maar eigenlijk verziekt dit gedrag de hele ICT markt want er zijn genoeg bedrijven waar men meer over heeft voor jullie talenten.
Al het geneuzel over leaseauto’s, secundaire arbeidsvoorwaarden en cursussen is grote onzin. Andere bedrijven bieden al deze dingen ook, èn meer salaris.
Stel jezelf eens deze vragen:
Wil je liever werken bij een bedrijf dat je een leaseauto geeft, of een bedrijf waar je weinig reistijd hebt?
Wil je van bovenaf verplicht zijn tot het volgen van gratis cursussen en assesments om ‘ergens te komen’ of wil je dat een werkgever je inzet om jezelf te ontwikkelen waardeert en beloont door het mogelijk te maken om te studeren onder werktijden en kosten te vergoeden?
Wil je bij een klant zitten tegen kosten voor die klant van 120 euro per uur, terwijl je hier zelf maar 20 euro van krijgt?
Als het antwoord op ook maar één van die vragen nee is, en je werkt voor logica, wat trekt je dan nog zo aan in dat bedrijf dat dit compenseert?
@nike
is u soms manager??
bewijs hebben? dit is wat hij bij atos verdiende:
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/2663208/1458016/wilbert-kieboom-stapt-uit-atos-originbestuur.html
even voor de duidelijkheid: de grote oldtimer verzamelaar krijgt bij logica 3 miljoen per jaar voor 3 dagen werken in de week.(ja als je jezelf verrijkt doe het dan goed!!) de opbouw van het salaris is als volgt 2,2 miljoen basissalaris en 8 ton bonus. Ik weet het niet zeker maar ik een donkerbruin vermoeden dat hij dit jaar toch wel weer 3 miljoen kan bijschrijven op z’n rekening.
@nike:
Ben het helemaal eens met de vorige “ontevreden” spreker. Dit klinkt helemaal naar de woorden van een gehersenspoelde Logica manager die graag een br*** arm haalt bij Kieboom. Kijk naar de jaarverslagen van Logica, en je weet genoeg. Niet vergeten de Logica opties erbij te tellen, want dat tikt natuurlijk ook lekker aan. Het zou meer respect opleveren als het Sr Management openlijk afstand zou nemen van alle emolumenten bovenop het toch al ruime basissalaris. Of gewoon eens een jaartej voor het symbolische bedrag van 1 Euro werkt, in te halen als bewezen is uit de resultaten van Logica dat we er allemaal “normaal” op vooruit kunnen gaan. Lijkt me niet dat het Sr Management er één boterham minder om zal eten.
@ontevreden: Nike is ongetwijfeld een ‘Suit’….Hij reageert meestal als er iets ‘lelijks’ over Logica wordt geschreven en ziet daar zelfs een complot in. 🙂
Maar zoals eerdere geschreven, ga er maar vanuit dat het bij de andere uurtje-factuurtje tokos ook zo is. Ik heb ook bij zo’n toko gewerkt en ik ben vertrokken in de tijd voorafgaand aan de crisis. Een van de beste beslissingen uit mijn leven…
@Kaspar
uurtje factuurtje toko is niet de gemene deler, mi gaat het om grote al dan niet beursgenoteerde bedrijven.
@Nike
In het verleden kon NL meebetalen aan de verliezen in het buitenland. Sinds 2002 elke keer dezelfde smoezen, of Engeland heeft niet goed gedraaid of Duitsland niet of Wireless niet of consultancy niet… Waarom moeten we dan nu als enige op de blaren zitten? Ik weet niet welke gesprekken jij hebt gevoerd maar in die van mij werd vrolijk meegedeeld dat er meer van de consultants wordt verwacht wbt activiteiten buiten werkuren. Dat heb je ook kunnen lezen in de email van Algra vorige week. Dan is het toch wrang als de salarisronde wordt af??/uit gesteld.
Maar goed, ik werk er binnenkort niet meer zoals het eruit ziet en ik ga er goed op vooruit. Zou je ook eens moeten overwegen. Wat heeft Logica nog te bieden? Trainingen bij hoge uitzondering, salaris niet meer marktconform, zelfs uren van practicemeetings in werktijd moet je inhalen zodat er omzet wordt gedraaid.
De Nederlandse activiteiten van Logica leveren een negatieve bijdrage aan het bedrijfsresultaat. Vanuit dat perspectief is uitstel van salarisverhoging goed te begrijpen. Maar als je bedenkt dat de oorzaak voor een belangrijk deel moet worden gezocht in de overheidsprojecten “waterschapshuis” en “GovUnited” dan wordt het de hoogste tijd dat Kieboom wordt vervangen door een directeur die wel een streep durft te halen door deze winstverslindende projecten. Zonder deze management blunders zou Logica Nederland er een stuk beter voor staan en waarschijnlijk de salarisverhogingen volgens planning kunnen doorvoeren.