Medewerkers van ict-dienstverlener Logica zijn woedend over het uitstel van de salarisverhoging over 2010. Dat blijkt uit reacties op het bericht dat de salarisronde over 2010 wordt uitgesteld van 1 juli 2010 naar 1 oktober 2010. Een deel van de Logica-medewerkers voelt zich niet gewaardeerd door hun werkgever of geeft aan uit te kijken naar een andere baan. Anderen hebben, gezien de slechte economische omstandigheden, begrip voor hun werkgever.
Logica Nederland schort de jaarlijkse salarisverhoging op. Voor veel medewerkers blijkt dat nieuws aanleiding om hun gal te spuwen over de onvrede die blijkbaar heerst op de werkvloer. Een medewerker schrijft: 'Het gaat hier in principe niet eens om het uitblijven van een salarisverhoging. Hoewel ik weet dat er genoeg collega's zijn die hun loyaliteit- lang werken, hard werken, veel uren in de auto zitten richting klant, 's avonds studeren, meetings met collega's in eigen tijd- niet beloond zien. Het steekt de medewerkers dat de werkgever veel van zijn medewerkers vraagt, zonder dat daar iets tegenover staat, terwijl tegelijkertijd het senior-management zich verrijkt.'
In de 143 reacties die tot vrijdagochtend 9 juli 2010 binnenkwamen, uiten werknemers en ex-medewerkers van de dienstverlener hun onvrede over de in hun ogen doorgeschoten balans tussen het belang dat de bedrijfsleiding hecht aan de beurswaarde en geleverde diensten en omgang met eigen personeel. Valcon schrijft: 'Dit is vooral het gevolg van het kortetermijn Angelsaksische management. Verder dan twee tot drie maanden wordt niet vooruit gekeken.'
Een junior-ontwikkelaar die in 2007 voor 2000 euro bruto in de maand aan de slag ging, klaagt: 'Nu ben ik bij de klant teamleider van een club van twintig man. Het tarief is twee maal verhoogd. Mijn salaris is nu 2250 bruto, level 1. Ik heb het eerste jaar één training gedaan. In Juli 2010 zou het minimaal level 3 worden. (..) Eindelijk besef ik het: Ik heb jaren keihard gewerkt. Ik heb jaren ontzettend veel geld verdient voor die club. Ik word nu keihard uitgelachen. Met een keiharde zakelijke mail flink in mijn gezicht gespuugd.'
Begrip
Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal. In 2009 bevroor de ict-dienstverlener de salarissen. Daardoor zitten de medewerkers op het niveau van 2008. Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.
Een kleine groep kan het uitstel van de salarisverhoging overigens wel begrijpen 'Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ict-bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders. Gewoon een gevolg van vraag en aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden ligt 25 tot 30 procent onder het niveau van twee jaar geleden. Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?'
Verhoging wordt uitgesteld naar 1 oktober.
Hopend voor de medewekers van Logica dan van uitstel geen afstel komt.
Waarschijnlijk komt er dan wel een verhoging, maar die zal dan wel weer minimaal zijn.
Laatst nog een uitnodiging van hun gekregen om een keer te praten om bij hun te komen werken, maar ik denk niet dat dit er van gaat komen.
Ach, als dit alles is….
Dit is tenminste nog een werkgever die poogt serieus te zijn…. Je hebt ook werkgevers die uitspraken van rechters negeren en faillisementen al jaren aan het voorbereiden zijn. Daarbij wordt dan een piramide van BV’s gebruikt om zelf buiten schot te blijven.
Ook gewezen medewerkers van Fokker (Fair BV) hebben nog wel een appeltje te schillen met die bestuurders. Helaas is hun zwartboek nooit gepubliceerd. Misschien dat gewezen OR-leden alsnog een boekje open kunnen doen, heel graag! 🙂
Ik mag hopen dat de FIOD-ECD daar nog eens flink onderzoek naar gaat doen. Zo had ik het idee dat onze overheid geen zaken wil doen met bedrijven die oneerlijk zijn .. die de wet vooral op hun eigen manier voor zich laten werken dus om anderen vooral een groot nadeel te bezorgen …. maar ja… kennelijk wordt het niet altijd zo serieus onderzocht…..
Het valt nog best mee bij Logica…. 🙂
Er zijn ook bedrijven waar ze puur op basis van individuele prestatie beoordelen, zoals het hoort! Is de opdrachtgever tevreden dan zou de werkgever ook tevreden moeten zijn en op basis hiervan moeten belonen. Maar de grotere bedrijven waaronder Logica, maar zeker ook Atos, Ordina enz kunnen dit niet omdat er voor elke externe ook 1 interne aanwezig is. Kortom, de marge die jij momenteel als ingehuurde binnenbrengt gaat op aan die onnodige leasecoördinator, opleidingscoördinator en zijn/haar assistent, de ontelbare secretaresses (die feitelijk meer opleveren dan de managers) en noem ze allemaal maar op. Als je echte stappen wilt maken moet je op zoek gaan naar een bedrijf waar ze allergisch zijn voor overhead. Daar is de afgelopen 2 jaar gewoon salarisverhoging doorgevoerd.
Voor de geïnteresseerde, er is op de site van een van die bedrijven (immune.it) een salarismeter. Dan weet je als tester in ieder geval wat je momenteel werkelijk waard bent.
@Anoniem 15:24
@Logisch 15:30
Dat is precies de reden dat ik over netto-bedragen praat. x bruto is bij het ene bedrijf netto (veel) meer dan bij een andere.
@Joop 15:15: netto is wat je aan huur/hypotheek kan besteden en bij de supermarkt uit kan geven, bruto niet… Voor de beeldvorming (zoals staat in de eerste regel van mijn eerste reactie) zegt netto ietsjes (uitleg voor Joop: da’s een understatement) meer dan bruto.
Bovendien zoek ik niet via deze kanalen naar een nieuwe werkgever, daarvoor ben ik andere opties aan het gebruiken.
Het is triest mensen te horen over realiteit en vervolgens over bruto bedragen beginnen. Het gaat uiteindelijk om het bedrag wat ik op mijn rekening gestort krijg waar ik wat mee kan doen. DAT IS DE REALITEIT! Geen salaris verhogingen en wel inflatie maakt de maand steeds langer.
ik zie sommige mensen de schuld aan de crisis geven, niets is minder waar, de enige reden waarom er vanuit engeland geen salarisverhoging wordt gegeven is omdat de targets niet zijn gehaald. De targets zijn niet gehaald omdat er 2 grote projecten op de begroting drukken van logica nederland. Een knap staaltje gepruts van de salesafdeling en het hoger management ligt hier ten grondslag aan. ik zie net dat er weer een groot project is binnen gehaald, ik vraag me af hoeveel ons dat nu weer gaat kosten………….
@bijna ex-logica:
Het Bruto bedrag is het bedrag dat uiteindelijke voor de Belastingdienst geldt. Dat is voor iedereen vergelijkbaar.
Dure leaseauto met eigenbijdrage is ook daarbij in verwerkt evenals b.v. een tegemoedkoming in ziektekostenverzekering etc.
@MAxMarcus: Aan het bedrag dat op je rekening gestort wordt kun je niet zien of je al dan niet b.v. een leaseauto hebt waarvan de kosten door de werkgever zijn vergoed of dat b.v. de ziektekostenverzekering er al af is of dat je je die zelf nog van het netto bedrag moet betalen.
Het is daarom gebruikelijk bruto bedragen te vergelijken waarin uiteraard alle componenten moeten zijn opgenomen.
Vroeger waren het de slechte reviews die er werden gebruikt om iemand maar geen euro opslag te geven. Tegenwoordig is het de crisis. Soms denk ik dat de crisis kunstmatig in stand wordt gehouden om de werknemer nog verder uit te kunnen knijpen.
Werken voor bedrijven die zich bezig houden op de aandeelmarkt kun je sws beter mijden, is mijn ervaring.
Het is helemaal niet erg om twee jaar geen salarisverhoging te krijgen, maar het salaris moet wel in verhouding staan met hetgene dat gepresteerd wordt, en niet dat managers en aandeelhouders over de rug van het personeel de kruiwagens aan het vullen zijn…
Kan me goed voorstellen dat de gemiddelde logicaan zich in zijn kuif gepikt voelt. Heb als ex CMG-er destijds bewust de keuze gemaakt Logica te verlaten. Wil trouwens de Logicanen die zichzelf BI-Professional durven te noemen uitnodigen eens kijkje te nemen op de website van Imtech ICT Performance Solutions een zeer gedegen club, goeie spirit, hoge mate van professionaliteit, gezonde bedrijf, naarstig opzoek naar BI-Professionals en onderdeel van een grote zeer gezonde (groeiende) nederlandse organisatie.
Waar een afspraak nog een afspraak is. En zeker echte oud CMG-ers zich thuis kunnen voelen.
De mensen die de moeite hebben genomen hun manager te bellen en/of Wilbert te mailen hebben nu een antwoord. Zoniet; lees op intranet zijn blog met feiten. En nu is ’t klaar, wil er nix meer over horen 😛