Medewerkers van ict-dienstverlener Logica zijn woedend over het uitstel van de salarisverhoging over 2010. Dat blijkt uit reacties op het bericht dat de salarisronde over 2010 wordt uitgesteld van 1 juli 2010 naar 1 oktober 2010. Een deel van de Logica-medewerkers voelt zich niet gewaardeerd door hun werkgever of geeft aan uit te kijken naar een andere baan. Anderen hebben, gezien de slechte economische omstandigheden, begrip voor hun werkgever.
Logica Nederland schort de jaarlijkse salarisverhoging op. Voor veel medewerkers blijkt dat nieuws aanleiding om hun gal te spuwen over de onvrede die blijkbaar heerst op de werkvloer. Een medewerker schrijft: 'Het gaat hier in principe niet eens om het uitblijven van een salarisverhoging. Hoewel ik weet dat er genoeg collega's zijn die hun loyaliteit- lang werken, hard werken, veel uren in de auto zitten richting klant, 's avonds studeren, meetings met collega's in eigen tijd- niet beloond zien. Het steekt de medewerkers dat de werkgever veel van zijn medewerkers vraagt, zonder dat daar iets tegenover staat, terwijl tegelijkertijd het senior-management zich verrijkt.'
In de 143 reacties die tot vrijdagochtend 9 juli 2010 binnenkwamen, uiten werknemers en ex-medewerkers van de dienstverlener hun onvrede over de in hun ogen doorgeschoten balans tussen het belang dat de bedrijfsleiding hecht aan de beurswaarde en geleverde diensten en omgang met eigen personeel. Valcon schrijft: 'Dit is vooral het gevolg van het kortetermijn Angelsaksische management. Verder dan twee tot drie maanden wordt niet vooruit gekeken.'
Een junior-ontwikkelaar die in 2007 voor 2000 euro bruto in de maand aan de slag ging, klaagt: 'Nu ben ik bij de klant teamleider van een club van twintig man. Het tarief is twee maal verhoogd. Mijn salaris is nu 2250 bruto, level 1. Ik heb het eerste jaar één training gedaan. In Juli 2010 zou het minimaal level 3 worden. (..) Eindelijk besef ik het: Ik heb jaren keihard gewerkt. Ik heb jaren ontzettend veel geld verdient voor die club. Ik word nu keihard uitgelachen. Met een keiharde zakelijke mail flink in mijn gezicht gespuugd.'
Begrip
Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal. In 2009 bevroor de ict-dienstverlener de salarissen. Daardoor zitten de medewerkers op het niveau van 2008. Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.
Een kleine groep kan het uitstel van de salarisverhoging overigens wel begrijpen 'Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ict-bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders. Gewoon een gevolg van vraag en aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden ligt 25 tot 30 procent onder het niveau van twee jaar geleden. Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?'
@Logisch:
Het kan natuurlijk samengaan, maar ontevreden is m.i. niet hetzelfde als ongemotiveerd. Ik ben ervan overtuigd dat voor het overgrote, zo niet alle Logicanen het de eer te na is om de klant daaronder te laten lijden. In ieder geval tot 06-07 van dit jaar. Maar er komt ooit eens en moment dat de stop van de fles schiet en de onvrede ook eens een keer gelucht wordt. Het ergste stof dat nu opgewaaid is zal vast wel weer bezinken, zeker richting de klant. Maar de geloofwaardigheid onder het personeel van het MT heeft voorlopig een flinke deuk opgelopen.
Ter illustratie: ik ben SAP consultant.
In september 2007 als starter binnen gekomen voor 1450 netto p/m onder aan de streep. Auto v/d zaak met cataloguswaarde van 25.000 en eigen bijdrage van 70 euro p/m.
Juli 2008 kwam daar 70 euro netto bij, juli 2009 0,0 en nu dus weer.
Daar zit ik met bijna 3 jaar werkervaring. Door de eenmalige salarisverhoging en daarbij de maatregelen van de staat heb ik maar liefst 86 euro per maand meer te besteden.
Dat er niets bij komt is op zich nog (wel erg moeilijk) te begrijpen, maar de manier waarop niet. Dit is een proces wat echter al 2 jaar aan de gang is en waar ik geen verbetering verwacht.
Hoor ik daar een openingsbod van een werkgever die wél waarde hecht aan open en eerlijke communicatie?
@bijna ex-logica:
Een werkgever die wel waarde hecgt aan open en eerlijke comunicatie gaat uiteraard niet in op een sollicitant die het heeft over netto-bedragen. In de grote mensen wereld verdien je bruto bedragen en alleen bruto bedragen zijn op jaarbasis vergelijkbaar. Vindt het tekenend dat hier over netto bedragen wordt gesproken. Logica heeft toch geen SAP consultants op VMBO-niveau?
@vijftiger als je alles bijelkaar optelt en je maar 60k per jaar verdiend zijn dat echt treurige cijfers…srry!
alsof je bij Logica werkt….
@Erwinos. Jij bent ook niet snel tevreden!
@Joop:
Wat een rare reactie op die van “bijna ex-Logica”. Ik kan me niet voorstellen dat iemand bij een sollicitatie niet vraagt om een bruto-netto berekening. Bruto is leuk, maar het zegt absoluut NIETS over de netto situatie. De ene werkgever vergoedt bv heel wat minder mbt de basiszorgverzekering dan de andere. Het zou juist buitengewoon dom zijn als je alleen maar naar een bruto bedrag zou kijken. Zelf misschien ook nog wat geleerd hiervan?
Mocht je binnen een van de de Logica testcompetences werken , ben je bereid om hard te werken, maar wil je wel waardering en beloning voor je werk als testanalist, testcoordinator of testmanager mail mij dan via linkedin.
@Joop Bij de aanbieding zit een netto/bruto berekening en specificatie van de benefits(Leasebedrag, zorgverzekering, onkostenvergoeding etc die je krijgt).
Als er nou ook de gegarandeerde salarisverhoging er bij stond, zou het perfect zijn.
@vijftiger klopt 🙂 maar je kunt er natuurlijk wel goed van leven…was niet respectloos bedoeld
Bij Logica draait alles om de klant, maar volgens mij zijn ze vergeten dat ze “werknemers” nodig hebben om bij desbetreffende klanten werkzaamheden uit te voeren.
Investeer in je mensen, dat is pas logica!