Medewerkers van ict-dienstverlener Logica zijn woedend over het uitstel van de salarisverhoging over 2010. Dat blijkt uit reacties op het bericht dat de salarisronde over 2010 wordt uitgesteld van 1 juli 2010 naar 1 oktober 2010. Een deel van de Logica-medewerkers voelt zich niet gewaardeerd door hun werkgever of geeft aan uit te kijken naar een andere baan. Anderen hebben, gezien de slechte economische omstandigheden, begrip voor hun werkgever.
Logica Nederland schort de jaarlijkse salarisverhoging op. Voor veel medewerkers blijkt dat nieuws aanleiding om hun gal te spuwen over de onvrede die blijkbaar heerst op de werkvloer. Een medewerker schrijft: 'Het gaat hier in principe niet eens om het uitblijven van een salarisverhoging. Hoewel ik weet dat er genoeg collega's zijn die hun loyaliteit- lang werken, hard werken, veel uren in de auto zitten richting klant, 's avonds studeren, meetings met collega's in eigen tijd- niet beloond zien. Het steekt de medewerkers dat de werkgever veel van zijn medewerkers vraagt, zonder dat daar iets tegenover staat, terwijl tegelijkertijd het senior-management zich verrijkt.'
In de 143 reacties die tot vrijdagochtend 9 juli 2010 binnenkwamen, uiten werknemers en ex-medewerkers van de dienstverlener hun onvrede over de in hun ogen doorgeschoten balans tussen het belang dat de bedrijfsleiding hecht aan de beurswaarde en geleverde diensten en omgang met eigen personeel. Valcon schrijft: 'Dit is vooral het gevolg van het kortetermijn Angelsaksische management. Verder dan twee tot drie maanden wordt niet vooruit gekeken.'
Een junior-ontwikkelaar die in 2007 voor 2000 euro bruto in de maand aan de slag ging, klaagt: 'Nu ben ik bij de klant teamleider van een club van twintig man. Het tarief is twee maal verhoogd. Mijn salaris is nu 2250 bruto, level 1. Ik heb het eerste jaar één training gedaan. In Juli 2010 zou het minimaal level 3 worden. (..) Eindelijk besef ik het: Ik heb jaren keihard gewerkt. Ik heb jaren ontzettend veel geld verdient voor die club. Ik word nu keihard uitgelachen. Met een keiharde zakelijke mail flink in mijn gezicht gespuugd.'
Begrip
Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal. In 2009 bevroor de ict-dienstverlener de salarissen. Daardoor zitten de medewerkers op het niveau van 2008. Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.
Een kleine groep kan het uitstel van de salarisverhoging overigens wel begrijpen 'Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ict-bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders. Gewoon een gevolg van vraag en aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden ligt 25 tot 30 procent onder het niveau van twee jaar geleden. Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?'
@Vijfiger:
Logica kent standaard geen eindejaarsuitkering, geen inzetbonus en ook geen prestatievergoeding. Wel, maar naar discretie van het management te bepalen, een mobiele telefoon. (Lease-)laptops hebben vele collega’s, maar de huidige vervanging daarvan (of vernieuwing) is niet meer vanzelfsprekend (m.i. een terechte bezuiniging voor hen die er niets mee doen). Auto van de zaak behoort wel standaard tot de mogelijkheden, maar je loopt wel al snel tegen bijbetaling aan want de leasevergoeding is niet super. Pensioenregeling is zeker niet luxe (beschikbare premie). In eerdere berichten (in het andere item hier bij Computable) is overigens meer te lezen over de uitholling van onze secundaire arbeidsvoorwaarden.
Als dat nou zeker was.
Over 3 maanden wordt er opnieuw gekeken of een ronde mogelijk is.
Maar de ‘intentie’ is er zeker!
Heb ook al twee jaar GEEN loonsverhoging gehad.. Ik werk niet voor LOGICA.. Stelletje uitbuiters zijn het.. Ik ben ook al rond aan het kijken naar een redelijke werkgever..
Als ex-werknemer kan ik niets anders dan het verhaal van deze collega’s bevestigen. Ik heb zelf 10 jaar bij CMG/LogicaCMG/Logica gewerkt. Toen ik er begon kreeg ik een aanbod van EUR 2850 bruto dit was lager dan het salaris van mijn vorige werkgever maar dit zou netto worden gecompenseerd door de 100% bijdrage voor de ziektekosten verzekering van mij en mijn partner, premievrij pensioen en als klap op de vuurpijl na 6 maanden kreeg je een salarisverhoging. De salaris verhoging ging, ondanks lof van de klant, niet door vanwege de economie eind 2001. Daarbij ging ik er netto op achteruit omdat de Lease regeling van CMG uit het jaar nul is. Daarna in de jaren ondanks performances van boven verwachting vaak de nullijn gezien en als er een verhoging kwam dan moest je blij zijn met €150/maand. Toen ik weg ging zat ik op een salaris van €3550, een eigen bijdrage voor de ziekte kostenverzekering, waardeloos pensioen, te dure leaseregeling ( Logica is het enige bedrijf die middels de leaseregeling aan haar werknemers geldt verdiend).
Conclusie Logica is een bedrijf die veel vraagt van haar werknemers maar geeft er weinig voor terug. Door de jaren heen zijn de arbeidsvoorwaarden zwaar versoberd zonder tegencompensatie. Ook alle beloftes van het management om de salarissen in 2007 recht te trekken zijn nooit waargemaakt. Nu ik dit allemaal heb geschreven moet ik de journalisten in 2001 gelijk geven dat Logica (CMG) niets anders is dan een uitzendbureau met een verschil, bij een uitzendbureau heb je een CAO en rechten bij Logica kennen zij maar een recht en plicht en dat is de AANDEELHOUDER.
Al eerder geroepen bij bericht van 6/7 jl.: er is (gelukkig) nog een leuk ICT bedrijf om voor te werken waar saralisrondes gewoon doorgaan. Waar niemand vorig jaar is ontslagen vanwege “de bank”. Wat niet beursgenoteerd is en daarom te maken heeft met puur op rendement beluste (anonieme) aandeelhouders. Waar nog steeds goede opleidingsbudgetten beschikbaar zijn. En medewerkers en klanten zeer tevreden mee zijn gelet op 3 x de Computable award voor beste ICT detacheerder van het jaar. En er zijn nog openstaande vacatures. Ik heb het hier over …. Bel of mail mij, ik sta op LinkedIn.
@Joop:
Ok, als je die verhouding dan dus kennelijk wel weet, dan weet je ook dat circa 50% van de theoretische inzet (die in 2009 en 2010 bijna altijd voor een ingezette collega ook de praktische omzet is) naar overhead gaat en 10% voor de winst (lees: aandeelhouders) is. Er zijn heel veel collegas die de kosten van een dergelijke overhead absurd vinden. En voor de duidelijkheid: ik bedoel dan niet de kosten voor het secretariaat of (doorgaans) de laagste managementlaag.
Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.
Weet iemand wat hiermee bedoeld wordt?
Ik ben blij dat ik daar niet meer werk.
Ik ben sinds begin 2009 als ZZP’er aan het werk, heb ondanks de crisis geen dag stil gezeten en verdien nu meer dan twee keer zoveel als bij Logica.
Mijn laatste twee jaar bij Logica was er constant gezeur en paniek over hoe slecht het wel niet ging, er was geen ruimte voor cursussen, naar conferenties gaan of wat dan ook naast het werk. Ik ben blij dat ik dat niet meer elke dag hoef aan te horen.
Ik vraag me af waarom een klant nog voor Logica zou kiezen. Ongemotiveerde medewerkers en diverse mislukte projecten.
@Logisch
Misschien omdat logica zeer competente consultants en techneuten te huur heeft die hun kunstje ook nog goed doen zelfs als ze erg ontevreden zijn over hun arbeidsvoorwaarden?…
Logica NL’s hoofdverdienste hebben altijd uit detachering bestaan. Dat het hoger management NL wat aan broddelt met projecten, outsoursing en vooral onrealistiche verwachtings cijfers, wil nog niet zeggen dat er slechte “handjes” werken.