Medewerkers van ict-dienstverlener Logica zijn woedend over het uitstel van de salarisverhoging over 2010. Dat blijkt uit reacties op het bericht dat de salarisronde over 2010 wordt uitgesteld van 1 juli 2010 naar 1 oktober 2010. Een deel van de Logica-medewerkers voelt zich niet gewaardeerd door hun werkgever of geeft aan uit te kijken naar een andere baan. Anderen hebben, gezien de slechte economische omstandigheden, begrip voor hun werkgever.
Logica Nederland schort de jaarlijkse salarisverhoging op. Voor veel medewerkers blijkt dat nieuws aanleiding om hun gal te spuwen over de onvrede die blijkbaar heerst op de werkvloer. Een medewerker schrijft: 'Het gaat hier in principe niet eens om het uitblijven van een salarisverhoging. Hoewel ik weet dat er genoeg collega's zijn die hun loyaliteit- lang werken, hard werken, veel uren in de auto zitten richting klant, 's avonds studeren, meetings met collega's in eigen tijd- niet beloond zien. Het steekt de medewerkers dat de werkgever veel van zijn medewerkers vraagt, zonder dat daar iets tegenover staat, terwijl tegelijkertijd het senior-management zich verrijkt.'
In de 143 reacties die tot vrijdagochtend 9 juli 2010 binnenkwamen, uiten werknemers en ex-medewerkers van de dienstverlener hun onvrede over de in hun ogen doorgeschoten balans tussen het belang dat de bedrijfsleiding hecht aan de beurswaarde en geleverde diensten en omgang met eigen personeel. Valcon schrijft: 'Dit is vooral het gevolg van het kortetermijn Angelsaksische management. Verder dan twee tot drie maanden wordt niet vooruit gekeken.'
Een junior-ontwikkelaar die in 2007 voor 2000 euro bruto in de maand aan de slag ging, klaagt: 'Nu ben ik bij de klant teamleider van een club van twintig man. Het tarief is twee maal verhoogd. Mijn salaris is nu 2250 bruto, level 1. Ik heb het eerste jaar één training gedaan. In Juli 2010 zou het minimaal level 3 worden. (..) Eindelijk besef ik het: Ik heb jaren keihard gewerkt. Ik heb jaren ontzettend veel geld verdient voor die club. Ik word nu keihard uitgelachen. Met een keiharde zakelijke mail flink in mijn gezicht gespuugd.'
Begrip
Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal. In 2009 bevroor de ict-dienstverlener de salarissen. Daardoor zitten de medewerkers op het niveau van 2008. Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.
Een kleine groep kan het uitstel van de salarisverhoging overigens wel begrijpen 'Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ict-bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders. Gewoon een gevolg van vraag en aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden ligt 25 tot 30 procent onder het niveau van twee jaar geleden. Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?'
Logica – Getronics top 2 om never maar dan ook never voor te werken !
Waar hebben we het over 1% ? (das 1,5 fricandel bij de friettent !)
@Joop:
Ik vermoed dat je geen flauw idee hebt van (omzet-)verhoudingen in een commercieel bedrijf als Logica, in relatie tot het verdiende salaris. De “normale”, bij de klant werkende Logicaan, heeft om zijn eigen salaris- en aanvullende sociale en verzekeringskosten te verdienen maar heel weinig inzetdagen per maand nodig. Het grootste deel van de maand moet hij werken om de overhead te betalen, waaronder vooral en met name de managementtop. In dat opzicht is het net als bij de bonussen in de bankensector: iedereen moet bezuinigen, maar de royale bonus voor de managementtop moet natuurlijk wel uitgekeerd worden.
Werk bij Microsoft en heb vorig jaar ook geen salarisverhoging gehad. Dus zo uniek is dit niet.
Ik ken wel meer ( Top ) bedrijven waar al 2 jaar geen verhoging is gegeven. Dit is dus geen wereldnieuws, en vooral niet omdat het hierbij om een uitstel gaat van maar 3 maanden!
Even een nuance van een ex-medewerker. Logica heeft in december wel tussentijdse verhogingen tussen de 100 en 500 euro uitgedeeld aan de meest schrijnende gevallen.
Verder was de laatste reorganisatie juist gericht op het beperken van overhead (minder managers en ondersteunend pers.).
Verder is Logica gewoon heel onhandig in het Communiceren van dit soort dingen. Cap doet dit ook maar communiceert dit gewoon niet.
Ik ben het er wel mee eens dat het huidige beleid killig is voor Logica en de kwaliteit van de consultants. Ik hoorde van een ex-collega dat in zijn team in de komende 2 maanden alleen al 6 seniors vertrekken. En dat is zo bij vrijwel alle teams. Nog even en Logica is niet meer dan een lege huls…
Ik hoor niemand over de secundaire arbeidsvoorwaarden. Die teamleider hierboven, heeft die geen auto van de zaak, laptop of mobiel en geen inzetbonus, geen prestatievergoeding en geen eindejaarsuitkering? Alles bij elkaar kom je dan (als je dat wel hebt) op hele andere bedragen. Bovendien, ook een beginnend teamleider moet eerst een poosje resultaten behalen. Hoe oud ben je en wat heb je hiervoor gedaan?
Ik ben 50, heb meer dan 25 jaar ervaring, waarvan 12 in de ICT. Mijn totale inkomen (inclusief de in geld omgerekende auto van de zaak) beloopt maximaal (dus bij volledige inzet) zo’n 60.000 Euro. Da’s toch niet slecht. Bedenk wel dat het basissalaris “slechts” 2750 Euro per maand is. Hoe dan ook, mij hoor je niet piepen. Maar ik werk dan ook niet bij Logica.
Bij mijn exit gesprek in 2005 heb ik het probleem van het waterhoofd van (toen nog) LogicaCMG als belanrijke reden van vertrek gemeld. Schaapachtige gezichten leverde dat op, wat was ik blij dat ik weg was. Overstappen naar een nieuwe werkgever en een fatsoenlijk salaris uitonderhandelen is mijn advies. Dat geldt overigens ook voor overstappen NAAR Logica. Lukt dit niet dan heb je blijkbaar een salaris naar marktwaarde.
NB. Mensen bij Organon zouden wat graag hun baan behouden met een gelijk salaris.
@Pedro dat was Henny Hendriks hoor … die is ook in de dikker Ferari van Wilbertje met tig Chickies op de achterbank heel hard naar Logica gescheurd toen de Franse managers schoon genoeg hadden van deze loosers.
Zeg beste Logica Managers heb ff de ballen om te vertellen wat jullie hebben ingeleverd :
Ik werk bij een grote Amerikaan en kan me niet heugen wanneer we in Nederand een algemene salarisverhoging heb gehad.
@Anoniem.
Waarom zou ik geen flauw idee hebben van (omzet-)verhoudingen in een commercieel bedrijf als Logica, in relatie tot het verdiende salaris?
Ik kan je verzekeren dat in deze branche bij gezonde ondernemingen de kosten voor een werknemer (salaris, leaseauto, verzekeringen, opleidingen etc.) zo’n 40% van zijn theoretische omzet (= tarief * standaardinzet) bedragen.