Medewerkers van ict-dienstverlener Logica zijn woedend over het uitstel van de salarisverhoging over 2010. Dat blijkt uit reacties op het bericht dat de salarisronde over 2010 wordt uitgesteld van 1 juli 2010 naar 1 oktober 2010. Een deel van de Logica-medewerkers voelt zich niet gewaardeerd door hun werkgever of geeft aan uit te kijken naar een andere baan. Anderen hebben, gezien de slechte economische omstandigheden, begrip voor hun werkgever.
Logica Nederland schort de jaarlijkse salarisverhoging op. Voor veel medewerkers blijkt dat nieuws aanleiding om hun gal te spuwen over de onvrede die blijkbaar heerst op de werkvloer. Een medewerker schrijft: 'Het gaat hier in principe niet eens om het uitblijven van een salarisverhoging. Hoewel ik weet dat er genoeg collega's zijn die hun loyaliteit- lang werken, hard werken, veel uren in de auto zitten richting klant, 's avonds studeren, meetings met collega's in eigen tijd- niet beloond zien. Het steekt de medewerkers dat de werkgever veel van zijn medewerkers vraagt, zonder dat daar iets tegenover staat, terwijl tegelijkertijd het senior-management zich verrijkt.'
In de 143 reacties die tot vrijdagochtend 9 juli 2010 binnenkwamen, uiten werknemers en ex-medewerkers van de dienstverlener hun onvrede over de in hun ogen doorgeschoten balans tussen het belang dat de bedrijfsleiding hecht aan de beurswaarde en geleverde diensten en omgang met eigen personeel. Valcon schrijft: 'Dit is vooral het gevolg van het kortetermijn Angelsaksische management. Verder dan twee tot drie maanden wordt niet vooruit gekeken.'
Een junior-ontwikkelaar die in 2007 voor 2000 euro bruto in de maand aan de slag ging, klaagt: 'Nu ben ik bij de klant teamleider van een club van twintig man. Het tarief is twee maal verhoogd. Mijn salaris is nu 2250 bruto, level 1. Ik heb het eerste jaar één training gedaan. In Juli 2010 zou het minimaal level 3 worden. (..) Eindelijk besef ik het: Ik heb jaren keihard gewerkt. Ik heb jaren ontzettend veel geld verdient voor die club. Ik word nu keihard uitgelachen. Met een keiharde zakelijke mail flink in mijn gezicht gespuugd.'
Begrip
Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal. In 2009 bevroor de ict-dienstverlener de salarissen. Daardoor zitten de medewerkers op het niveau van 2008. Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.
Een kleine groep kan het uitstel van de salarisverhoging overigens wel begrijpen 'Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ict-bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders. Gewoon een gevolg van vraag en aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden ligt 25 tot 30 procent onder het niveau van twee jaar geleden. Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?'
Vanwaar de verbaasde reacties op deze actie. In 2001/2002 werd eenzelfde actie door het management afgekondigd. Kort daarop werd de reorganisatie ingezet. Tel je zegeningen en kijk verder op de arbeidsmarkt. Binnen een half jaar (vermoedelijk rond een vakantie omdat men dan zelf met vakantie is of minder alert is) wordt er een ontslagronde aangekondigd ….
Sterkte!
Het Logica dat ik heb gekend einde de zestiger jaren was wel wat anders. Niet echt de top betalers maar wel een bende enthousiastelingen die de meest onmogelijke ICT stunten uithaalden. Een verrijking voor elk personeelslid. Nu nog houden we van tijd tot tijd een meeting met de Logica Originals. Ik heb de indruk dat de spirit reeds lang uit het bedrijf is. Oplossing: knip de kwantiteit en ga terug naar de kwaliteit. O tempora, o mores. Waar is Logica’s fierheid gevaren?
haha,
Het is ook overal hetzelfde. aangepaste bonusregelingen, eleckrische auto’s terwijl de top gauw nieuwe auto’s op diesel besteld…..
Iedereen die een beetje kan rekenen snapt dat de huidige recessie het moeilijkt maakt om salarisverhoging te bieden. Dus ik denk dat in wezen daar het probleem niet zozeer ligt. Maar als de verhouding tussen de beloning van het management en urenvolk buitenproporties is dan kom je als management niet meer geloofwaardig over. De manier van communiceren is dan de druppel. Medewerkers krijgen dan het gevoel van slavernij en uitbuiting en volgens mij is dat een ontwikkeling die we allang hebben verlaten. Aandeelhouders hebben nog steeds een grote invloed op de organisatie en vooral management, loyaliteit van top gaat dus naar…..juist. Ook klanten hebben een aandeel, die lachen zich rot om de lage tarieven…leveranciers gaan er noodgedwongen mee akkoord en zie hier het begin van een negatieve circel…Consultants stappen niet zomaar op, liever een laag salaris dan geen salaris….
Er komt een moment dat het weer beter zal gaan en Logica zich weer voordoet als ’the next step to the top’, mijn advies zou zijn: denk goed na voordat je je ziel weer aan de duivel verkoopt
Ik denk dat Logica dit zelf op zich heeft afgeroepen. Eerst heeft Logica naar mijn weten tijdens de aanvang van de crisis zichzelf goedkoop/goedkoper verkocht dan de concurrent. Uiteraard moest de werknemer keihard en zelfs meer werken. Aan de andere kant is het oerdom om in een aansterkende markt waarbij concullega’s weer loonsverhoging krijgen (al is het maar weinig) aan je eigen medewerkers voor te houden dat zij moeten wachten terwijl ze er net als de concullega’s keihard voor hebben gewerkt. Het feit dat dit op internet nu wordt uitgemeten is typerend voor het verloren contact tussen werkgever en werknemer.
Daar gaan we weer… altijd vermakelijk die positieve reacties! 😉
Dit was al tijdens de CMG tijd. Hard werken, slecht review om maar geen verhoging te hoeven geven en uiteindelijk het management er met de centen vandoor gaan.
@Joop
Helaas is bij Logica het gebrek aan realiteitszin meer bij het management.
Als je 40 euro per uur boven je tarief opbrengt (in 2007 voor de recessie) en er is dan toch geen ruimte voor de noodzakelijke opleidingen en geen ruimte voor het op niveau brengen van je salaris, gaat er toch wat verkeerd.
De meeste zaken die ik zag langskomen heb ik in mijn laatste 6 jaar bij LogicaCMG ook gevoeld.
De goede managers zijn daar inmiddels al lang weg.
En ik ook …
Het zou mooi zijn om eens een trendanalyse te zien van de afgelopen jaren van het aantal en hetgeen de uitvoerende op zijn bankrekening heeft gekregen en het aantal en hetgeen management (midden, hoog en top) op zijn rekening heeft gekregen.
Het zou me niet verbazen als bij hetgeen op de bankrekeningen is betaald het verschil tussen consultant / technicus ën management groter is geworden en de verschillen in aantallen kleiner (meer management per uitvoerende).
Alsof dit alleen bij Logica gebeurt. Heb al twee jaar GEEN loonsverhoging gehad (en management ook niet!)