Medewerkers van ict-dienstverlener Logica zijn woedend over het uitstel van de salarisverhoging over 2010. Dat blijkt uit reacties op het bericht dat de salarisronde over 2010 wordt uitgesteld van 1 juli 2010 naar 1 oktober 2010. Een deel van de Logica-medewerkers voelt zich niet gewaardeerd door hun werkgever of geeft aan uit te kijken naar een andere baan. Anderen hebben, gezien de slechte economische omstandigheden, begrip voor hun werkgever.
Logica Nederland schort de jaarlijkse salarisverhoging op. Voor veel medewerkers blijkt dat nieuws aanleiding om hun gal te spuwen over de onvrede die blijkbaar heerst op de werkvloer. Een medewerker schrijft: 'Het gaat hier in principe niet eens om het uitblijven van een salarisverhoging. Hoewel ik weet dat er genoeg collega's zijn die hun loyaliteit- lang werken, hard werken, veel uren in de auto zitten richting klant, 's avonds studeren, meetings met collega's in eigen tijd- niet beloond zien. Het steekt de medewerkers dat de werkgever veel van zijn medewerkers vraagt, zonder dat daar iets tegenover staat, terwijl tegelijkertijd het senior-management zich verrijkt.'
In de 143 reacties die tot vrijdagochtend 9 juli 2010 binnenkwamen, uiten werknemers en ex-medewerkers van de dienstverlener hun onvrede over de in hun ogen doorgeschoten balans tussen het belang dat de bedrijfsleiding hecht aan de beurswaarde en geleverde diensten en omgang met eigen personeel. Valcon schrijft: 'Dit is vooral het gevolg van het kortetermijn Angelsaksische management. Verder dan twee tot drie maanden wordt niet vooruit gekeken.'
Een junior-ontwikkelaar die in 2007 voor 2000 euro bruto in de maand aan de slag ging, klaagt: 'Nu ben ik bij de klant teamleider van een club van twintig man. Het tarief is twee maal verhoogd. Mijn salaris is nu 2250 bruto, level 1. Ik heb het eerste jaar één training gedaan. In Juli 2010 zou het minimaal level 3 worden. (..) Eindelijk besef ik het: Ik heb jaren keihard gewerkt. Ik heb jaren ontzettend veel geld verdient voor die club. Ik word nu keihard uitgelachen. Met een keiharde zakelijke mail flink in mijn gezicht gespuugd.'
Begrip
Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal. In 2009 bevroor de ict-dienstverlener de salarissen. Daardoor zitten de medewerkers op het niveau van 2008. Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.
Een kleine groep kan het uitstel van de salarisverhoging overigens wel begrijpen 'Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ict-bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders. Gewoon een gevolg van vraag en aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden ligt 25 tot 30 procent onder het niveau van twee jaar geleden. Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?'
Tip voor de gedupeerden. Rij je dure leaseauto aan bonken en bestel een kar uit de 14 procent klasse. Scheelt toch zo’n 200 netto ofwel 400 bruto per maand. Zie het als loonsverhoging.
Logica is de slechtste werkgever waar ik ooit voor gewerkt heb. Buiten het financiele heb ik ook (bijna) nooit andere waardering mogen ontvangen. Er was altijd wel iets mis met me, wat een reden was om weer de hand op de knip te houden. Alles is eigen tijd en je moet maar wat over hebben voor je werkgever, want anders ben je niet loyaal. En ook dat je een half jaar langer in je leaseauto moet rijden en het financieel voordeel naar Logica gaat moet men ook maar normaal vinden…………. etc. etc.
En dat de de hobby van de directeur (oude autootjes) wordt gesponsord moeten medewerkers ook maar ….
Onbegrijpelijk dat het management met deze houding zo lang is weg gekomen! Het is tijd dat het tij gaat keren.
Ik ben blij dat ik nu voor een sympathiekere werkgever werk!
Ik heb te doen met mijn ex-collega’s. Veel van de verhalen zijn zeer herkenbaar. Gelukkig heb ik na 15+ jaar trouwe dienst de juiste conclusie getrokken. Ja, ook ik heb me uit m’n naad gewerkt en mijn privéleven op het spel gezet. Ook ik heb de sfeer sinds de “fusie” zien afglijden naar een ongekend dieptepunt.
Jongens, trek je conclusie. Er is geen enkele aanwijzing dat het in de toekomst zal gaan verbeteren, en zachte toezeggingen als gedaan voor het management is onderdeel van de strategie om je voor te bereiden op de voortzetting van de nullijn eind dit jaar. Voor diegenen die blijven zitten hoop ik oprecht dat ik het bij het verkeerde einde heb.
Ik heb vorig jaar ook na 10 jaar het zinkende schip (wat zo zie ik Logica) verlaten omdat ik er helemaal klaar mee was. Geen trainig, een leaseregeling die alleen maar slechter werd, secundaire voorwaarden die langzaam maar zeker uit het raam gingen; ik was er helemaal klaar mee.
Tekst verwijderd
@wilbert
Mooie persoonlijke reactie. Hulde, dit zal gewaardeerd worden.
Nog een tweetal opmerkingen. Ik mis in de allereerste zin iets heel erg belangrijks. Heeft u geleerd van de reacties naast dat u aangeeft er om te hebben gelachen? Doet u wat met de inhoud hiervan?
Ik stel deze vraag omdat u vooral schuldigen buiten u zelf en uw mt aanwijst: de markt.
Een blijk van een kritische blik op het eigen functioneren zou verstandig kunnen zijn. In dit licht bezien is het vreemd dat uw halve post over uw hobby gaat. Het wijzen naar de ander die het immers ook zo slecht doet is altijd een teken van zwakte. Bovendien zijn er veel innovatieve it-bedrijven die wel goed draaien. Evenals de sneer naar oud logicanen die wellicht een reden hebben om anoniem te blijven raar overkomt.
( ben zelf geen oud-logicaan).
Als laatste geeft u aan waar het allemaal om ging, de salarisverhoging. Ik hoop dat u inmiddels net als ik heb geconcludeerd dat dit nu juist een bijzaak was en de manier van omgang en communicatie de hoofdzaak. Desalniettemin, goed dat u reageert en veel succes de komende periode.
Graag deel ik met jullie het volgende:
Zoals andere medewerkers van Logica, heb ook ik een weinig zeggende brief van onze CEO mogen ontvangen. Het zal iedereen opgevallen zijn: er worden meer woorden besteed aan het veroordelen van het naar buiten brengen van het – in dit artikel vermelde – nieuws, dan aan de in het vooruitzicht gestelde salaris verhoging. Deze wordt feitelijk afgedaan met tekst:
“Meer nieuws over de salarisronde zal snel bekend worden. Binnen nu en vier weken ontvang je meer informatie van je manager.”
Voor de Logicanen onder ons die nog enige hoop koesterden, het (slechte) nieuws wordt straks een-op-een gebracht om reuring en artikelen als deze te voorkomen en zo imagoschade te beperken. Immers Kieboom schrijft ook dat de wervingsmachine weer van zolder is gehaald. Hij zal wel als de dood zijn dat de betere ICT-er Logica naar aanleiding van dit soort artikelen links laat liggen.
Een ander onderdeel uit de brief waarover ik mij heb verbaasd is de tekst: “Kijk maar eens naar onze concurrenten. Die hebben dit jaar honderden medewerkers moeten ontslaan.”
Kieboom vergeet waarschijnlijk gemakshalve waarschijnlijk dat Logica:
1) Er eind 2008 100+ banen werden geschrapt (https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/ictbranche/2556496/2379258/honderd-banen-weg-bij-logica-nederland.html);
2) Begin 2009 medewerkers die nog in de proeftijd zaten het contract beëindigde (https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/2883671/1458016/logica-ontslaat-personeel-in-proeftijd.html);
3) Halverwege 2009 nog eens 300+ medewerkers op straat zette (https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/outsourcing/2939487/1276946/logica-nederland-schrapt-driehonderd-banen.html);
4) Eind 2009 nog eens 50 banen schrapt (https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/erp/3144803/1276992/logica-nederland-schrapt-vijftig-banen.html);
5) Over heel 2009 15% (= 770) van haar personeel laat ‘afvloeien’ (https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/outsourcing/3267848/1276946/15-procent-minder-personeel-bij-logica.html);
6) Het personeelsbestand het eerste halfjaar van 2010 krimpt met 320 man (https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3457551/1458016/logica-benelux-krimpt-320-man-in-halfjaar.html).
Als je dit tot je neemt en de berichtgeving rondom Logica een beetje volgt dan vraag je je toch af wie de stap waagt (https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3347822/1458016/logica-zoekt-talloze-icters-ondanks-slecht-jaar.html). Overigens heb ik uit zeer betrouwbare bron vernomen dat nieuwe medewerkers een aanmerkelijk beter salaris krijgen dan hun ‘peers’ die al langer in dienst zijn, ik zou zeggen: vraag het je manager eens.
Mocht deze reactie gelezen worden door Wilbert Kieboom of een van zijn metgezellen, dan heb ik nog wel een wijsheid die ik met hun wil delen:
Wij inmiddels wel genoeg van alle (mooie) woorden, het is nu tijd voor daden. Prima, als er qua salaris nauwelijks/niks mogelijk is. Als dit marktconform is blijven de mensen wel zitten, als dit niet het geval is en we staan waar we staan door mager management; dan zoekt het gros van de medewerkers z’n heil wel ergens anders en heb je niemand anders te verwijten dan jezelf en jouw MT. Wat ik je in ieder geval kan verzekeren is dat je met het huidige beleid een gedeelte van je beste mensen gaat verliezen.
Mensen ik ben niet zo heel erg bekend met de corporate omgevingen.
Maar kan iemand mij uitleggen waarom een Junior ontwikkelaar teamleider kan zijn.
Zonder waardeoordeel over deze persoon lijkt het mij redelijk om aan te nemen dat hij(/zij moet je tegenwoordig zeggen) een wat minder ervaren persoon is.
Wat is de kwalificatie van de mensen die een Junior Teamleider onder zich heeft.
Of begrijp ik dat iemand een senior functie heeft met een junior salaris ?
Overigens lijkt mij 2250 Euro voor een Junior toch niet zo heel beroerd, zeker als daar ook nog een bedrijfstrabant bij komt.
Marcel, vandaar dat weer heel veel senior consultants en managers Logica verlaten voor een ander bedrijf. Dat zijn vaak mensen die nog meegewerkt hebben om Logica / CMG groot en heel rendabel te maken.
Nu zijn de marges tussen beloning en uurtje factuurtje tarieven nog steeds groot, maar wat krijgt de klant daarvoor?
Logica zet steeds meer juniores op zware posten, heeft lijnmanagers die niet weten hoe om te gaan met de nieuwe situatie. Jong potentieel loopt na een aantal jaren stuk.
Het lijkt me geen toeval dat er steeds meer floppende Logica projecten zijn. (Overigens niet alleen bij Logica.) Falen was vroeger een echte uitzondering door de borging van kwaliteit. Echt jammer.
Over die trend hoor je nooit die miep van ICT~Office. Toch is dit slecht voor de branche. Ze is gewoon niet geïnteresseerd in ICT en de structurele knelpunten bij de ICT-branche.
Ik heb een contractaanbieding van Logica gekregen maar ik zie alleen slechte verhalen over dit bedrijf daarom ga ik hun aanbieding niet accepteren.