Medewerkers van ict-dienstverlener Logica zijn woedend over het uitstel van de salarisverhoging over 2010. Dat blijkt uit reacties op het bericht dat de salarisronde over 2010 wordt uitgesteld van 1 juli 2010 naar 1 oktober 2010. Een deel van de Logica-medewerkers voelt zich niet gewaardeerd door hun werkgever of geeft aan uit te kijken naar een andere baan. Anderen hebben, gezien de slechte economische omstandigheden, begrip voor hun werkgever.
Logica Nederland schort de jaarlijkse salarisverhoging op. Voor veel medewerkers blijkt dat nieuws aanleiding om hun gal te spuwen over de onvrede die blijkbaar heerst op de werkvloer. Een medewerker schrijft: 'Het gaat hier in principe niet eens om het uitblijven van een salarisverhoging. Hoewel ik weet dat er genoeg collega's zijn die hun loyaliteit- lang werken, hard werken, veel uren in de auto zitten richting klant, 's avonds studeren, meetings met collega's in eigen tijd- niet beloond zien. Het steekt de medewerkers dat de werkgever veel van zijn medewerkers vraagt, zonder dat daar iets tegenover staat, terwijl tegelijkertijd het senior-management zich verrijkt.'
In de 143 reacties die tot vrijdagochtend 9 juli 2010 binnenkwamen, uiten werknemers en ex-medewerkers van de dienstverlener hun onvrede over de in hun ogen doorgeschoten balans tussen het belang dat de bedrijfsleiding hecht aan de beurswaarde en geleverde diensten en omgang met eigen personeel. Valcon schrijft: 'Dit is vooral het gevolg van het kortetermijn Angelsaksische management. Verder dan twee tot drie maanden wordt niet vooruit gekeken.'
Een junior-ontwikkelaar die in 2007 voor 2000 euro bruto in de maand aan de slag ging, klaagt: 'Nu ben ik bij de klant teamleider van een club van twintig man. Het tarief is twee maal verhoogd. Mijn salaris is nu 2250 bruto, level 1. Ik heb het eerste jaar één training gedaan. In Juli 2010 zou het minimaal level 3 worden. (..) Eindelijk besef ik het: Ik heb jaren keihard gewerkt. Ik heb jaren ontzettend veel geld verdient voor die club. Ik word nu keihard uitgelachen. Met een keiharde zakelijke mail flink in mijn gezicht gespuugd.'
Begrip
Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal. In 2009 bevroor de ict-dienstverlener de salarissen. Daardoor zitten de medewerkers op het niveau van 2008. Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.
Een kleine groep kan het uitstel van de salarisverhoging overigens wel begrijpen 'Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ict-bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders. Gewoon een gevolg van vraag en aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden ligt 25 tot 30 procent onder het niveau van twee jaar geleden. Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?'
Logica is een goed bedrijf voor YP’s die net klaar met studeren zijn. Na 3-5 jaar verlaten ze het bedrijf en solliciteren bij meer ervaren clubs. Dat lijkt ook intern beleid te worden. Kwaliteit is duurder, dus dat laten ze liever gaan. De echte zware jongens zijn op 1 hand te tellen. De rest zit inmiddels bij de buren 😉 Sorry, feestje gehad met rebranding een paar keer van strategie veranderd. Het geld is op. Jammer! Logica is het afvoerputje van Atos. Bah.
Logica goed voor afstudeerders? Als je met zessen je diploma hebt gehaald en verder nooit wat werk hebt gedaan. Anders kan je bij een ander bedrijf echt wel beter krijgen dan die 2k startsalaris van Logica.
Meer dan 2k startsalaris elders? Natuurlijk kan dat heel gemakkelijk. Maar Logica is meer! Logica is ook training (al 2 jaar niet gehad) Logica is begeleiding (ppl manager altijd druk, met z’n 30 man, sure!) Logica is een breed netwerk (kennis zit inmiddels al bij de concurrent). Nee, sinds Atos aan de boom heeft zitten schudden zitten wij met de rotte appelen. En dan doel ik echt niet alleen op WK. Maar ach, we blijven toch allemaal netjes zitten. Morgen wordt alles beter 😉
@Leaserijder ex logica
Van die 400,- eigenrijder vergoeding rijdt ik een grotere, luxere, maar idd 2-hands, auto. Maar die +45% bruto die doet het hem, bij hetzelfde soort werk en veel extra opleiding e.d.! En trein kaartjes van logica zijn alleen voor woon-werk. Ik vergelijk wat ik nu kan uitgeven en hiervoor bij logica en dat is echt veel meer. Blij dat ik de stap gemaakt heb en kan ik alle klagers aanraden.
Voor die niet-klager blijf lekker zitten, want er zijn altijd positieve uitzonderingen op de regel.
Gelukkig blijkt er binnen Logica (of liever, CMG met een andere naam) niets veranderd te zijn. Ook tijdens de vorige ICT crises werd er hard op de lonen bezuinigd terwijl er bijzonder veel van de werknemers werd gevraagd. Vreemd was echter wel dat dhr Stutterheim er toen plusminus 1 miljoen Euro bij kreeg omdat hij niet “marktconform” verdiende….
Nu blijkt dus weer dat men eerst het personeel pakt. Deze ontevredenheid heerst al jaren binnen dit bedrijf!
Arme ICT’ers, vooral bij de Logica’s, Ordina’s..etc
De ontevredenheid komt bij veel medewerkers omdat Logica een aantal jaar geleden een salarishuis met bijbehorende schalen heeft geintroduceerd. Hierbij zijn ijkpunten gesteld die men op een bepaald level zou moeten verdienen. Probleem is alleen dat men er totaal geen moeite voor doet om werknemers op dat ijkpunt te krijgen. Het is een totale wildgroei aan verschillen in salaris en men doet geen moeite om dit gelijk te trekken, men houdt dit onder het motto pappen en nathouden gewoon in stand. Verder wordt er niks maar dan ook niks gedaan om het personeel te motiveren zoals een keer een drankje of een uitje en krijg je al 3 jaar nul op rekest als je een cursus aanvraagt.
Het is onvoorstelbaar dat zo’n groot bedrijf zo slecht met zijn personeel omgaat. Ik heb het dan niet alleen over salarisverhogingen maar ook over het demotivatiebeleid van dit bedrijf. Personeel ontslaan en vervolgens 3 maanden later tot de conclusie komen dat je deze mensen hard nodig hebt en ze belt om te vragen of ze weer willen komen opdraven. Allerlei beloften doen en deze niet nakomen, niet investeren (zeker niet in opleidingen) in de mensen die van belang zijn in de organisatie. Leidinggevenden die niet bekwaam zijn en geen idee hebben hoe ze met mensen moeten omgaan, korte termijnvisie en een waardeloze top. Ik ben ervan overtuigd dat als je mensen goed behandeld zij ook meer begrip kunnen tonen voor een recessie en minder moeite hebben met uitstel van salarisverhogingen. Personeel is het allerbelangrijkste binnen een organisatie, helaas heeft de top van Logica geen flauw benul.
Als je nu een vaste baan hebt, zelfs al is het bij Logica, zit de crisis dan nog even uit! Zorg dat je goed bent in je vak. Bij de volgende overstap kun je dan weer onderhandelen en gemakkelijk +30 procent scoren.
Als niet-Logica medewerker voel ik met jullie mee.
Bij mijn club ook weinig tot geen salarisverhogingen.
Maar ontslag nemen ? Ik dacht het niet. Gewoon wachten tot de volgende reorganisatie. Als ik er uit vlieg (en dat lukt wel als ik er een beetje moeite voor doe) pak ik 2 jaarsalarissen en ga ik na een welverdiend sabatical solliciteren bij een bedrijf dat wel goed betaalt. Tegen die tijd is de markt waarschijnlijk ook wel weer aangetrokken. Ik ben nu 45, heb 25 jaar gewerkt, dus een paar maandjes WW wil ik eigenlijk wel terug van mijn zuurbetaalde premies.