Medewerkers van ict-dienstverlener Logica zijn woedend over het uitstel van de salarisverhoging over 2010. Dat blijkt uit reacties op het bericht dat de salarisronde over 2010 wordt uitgesteld van 1 juli 2010 naar 1 oktober 2010. Een deel van de Logica-medewerkers voelt zich niet gewaardeerd door hun werkgever of geeft aan uit te kijken naar een andere baan. Anderen hebben, gezien de slechte economische omstandigheden, begrip voor hun werkgever.
Logica Nederland schort de jaarlijkse salarisverhoging op. Voor veel medewerkers blijkt dat nieuws aanleiding om hun gal te spuwen over de onvrede die blijkbaar heerst op de werkvloer. Een medewerker schrijft: 'Het gaat hier in principe niet eens om het uitblijven van een salarisverhoging. Hoewel ik weet dat er genoeg collega's zijn die hun loyaliteit- lang werken, hard werken, veel uren in de auto zitten richting klant, 's avonds studeren, meetings met collega's in eigen tijd- niet beloond zien. Het steekt de medewerkers dat de werkgever veel van zijn medewerkers vraagt, zonder dat daar iets tegenover staat, terwijl tegelijkertijd het senior-management zich verrijkt.'
In de 143 reacties die tot vrijdagochtend 9 juli 2010 binnenkwamen, uiten werknemers en ex-medewerkers van de dienstverlener hun onvrede over de in hun ogen doorgeschoten balans tussen het belang dat de bedrijfsleiding hecht aan de beurswaarde en geleverde diensten en omgang met eigen personeel. Valcon schrijft: 'Dit is vooral het gevolg van het kortetermijn Angelsaksische management. Verder dan twee tot drie maanden wordt niet vooruit gekeken.'
Een junior-ontwikkelaar die in 2007 voor 2000 euro bruto in de maand aan de slag ging, klaagt: 'Nu ben ik bij de klant teamleider van een club van twintig man. Het tarief is twee maal verhoogd. Mijn salaris is nu 2250 bruto, level 1. Ik heb het eerste jaar één training gedaan. In Juli 2010 zou het minimaal level 3 worden. (..) Eindelijk besef ik het: Ik heb jaren keihard gewerkt. Ik heb jaren ontzettend veel geld verdient voor die club. Ik word nu keihard uitgelachen. Met een keiharde zakelijke mail flink in mijn gezicht gespuugd.'
Begrip
Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal. In 2009 bevroor de ict-dienstverlener de salarissen. Daardoor zitten de medewerkers op het niveau van 2008. Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.
Een kleine groep kan het uitstel van de salarisverhoging overigens wel begrijpen 'Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ict-bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders. Gewoon een gevolg van vraag en aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden ligt 25 tot 30 procent onder het niveau van twee jaar geleden. Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?'
@Klaar met zeiken
Als je een beetje goed gelezen hebt dan zie je dat behoorlijk wat mensen ook idd hun biezen hebben gepakt.
Kritische opmerkingen intern leverden vrijwel altijd reacties op als die van jou. Dus blijf jij daar lekker zitten met die botte autisten.
@Klaar met zeiken: Ik weet van een insider dat hij zijn manager zo goed als nooit ziet, dus hoe moet je die precies overtuigen hoe geweldig je bent??
Moet elke medewerker een soort nieuwsbrief maken met imponerende kleurtjes ofzo?
@Technicus de consultant kan ook naar de vestiging komen of zelf een afspraak in plannen met de manager.
Ik praat niet alles goed maar klagen op deze site is wel heel makkelijk.
@Technicus de consultant kan ook naar de vestiging komen of zelf een afspraak in plannen met de manager.
Mhh maar wel in je eigen tijd netjes later billable uren compenseren bij de klant ….
@Klaar met zeiken.
Heb jij dan wel intern je beklag gedaan? Ik wel, op verschillende manieren.
En scheer niet iedereen over een kam hier, a.u.b. Niet iedereen hier is “aan’t zeiken”, zoals jij dat noemt. En niet iedereen wil persé weg bij Logica, omdat het m.i. nog steeds een goed bedrijf is (doorgroeimogelijkheden, collega’s, klantpopulatie). Maar je kunt toch moeilijk ontkennen dat er op het gebied van onze beloning (primair, secundair, trainingen etc.) de afgelopen jaren een en ander behoorlijk ingeperkt is.
Even voor de goede orde, ik heb er zelf nooit gewerkt. Ik hoor alleen de verhalen. Voor mij persoonlijk heeft het een erg hoog ROFLMAO gehalte. 🙂
Hoewel het salaris inderdaad een groot issue aan het worden is voor velen onder ons, spelen er nog andere zaken die ook getuigen van een extreem korte termijn visie door het management.
Primaire verkoopwaarde van Logica zou moeten zijn kennis in al haar facetten gekoppeld aan attitude en vaardigheden.
Alleen …. Logica doet hier helemaal niets aan want “dat past niet in de huidige doelstellingen en is primair iets voor de langere termijn”, aldus een goedbedoelende manager. Om over cursussen en trainingen nog maar te zwijgen want die zijn er niet.
Gekoppeld aan de grote onvrede die heerst onder het personeel en de managers die er echt een potje van maken (soms buiten hun schuld, het Dilbert principe gaat hier op), lijkt mij dit niet langer een goede werkgever voor mijzelf.
Immers, als het personeel ontevreden is en de primaire dienstverlening en toegevoegde waarde onder druk staat door gebrek aan support, lijkt het bedrijf mij ten dode op geschreven.
Daarom heb ook ik vandaag gesolliciteerd bij een organisatie die ik al langer in het oog had en volgende week heb ik het eerste gesprek.
Logica adieu!
@ex-logicaan & @Kaspar
Misschien een beetje naief om te denken dat een leaseauto gratis is. Natuurlijk betaal je daar zelf een deel van. Van die 400 euro “extra” waar jij het nu over hebt kun je prive denk ik niet in dezelfde wagen rijden zoals je dat bij lease gewend bent. Treinkaart van de baas is mooi, maar ik weet dat Logica naast de leaseauto vaak ook gewoon treinkaartjes en ook parkeergeld vergoed. Die 400 euro houd je dus alleen over als je geen prive auto meer aanschaft. In mijn ogen ook niet bepaald ideaal, en helemaal niet goedkoper met die ov chip tegenwoordig. Het is een keuze, maar maak wel een goede vergelijking.
Als je een goed basissalaris hebt (en daar gaat deze discussie toch over ?) hoef je een pensioengat door een leaseauto niet te vrezen.
Waar het om gaat is dat je naar het totaal van vergoedingen (salaris / vervoer / ziektekosten / pensioen / overig ) bruto kijkt. Dat bepaald uiteindelijk je koopkracht. Maak eerst een goede bruto / netto berekening.
Jammer dat Computable alleen Logica belicht. Meer grote organisaties doen dit ook. Zoals HP, al 1.5 geen salaris verhoging (voor iedereen, geen uitzondering), onkostenvergoeding zeer versomberd en lease regeling zeer versomberd (nu nog keuze uit 1 merk, 1 type, 1 (goedkoopste) uitvoering – 20.000e max.).
Snap heel goed dat bedrijven willen bezuinigen en op de kosten gelet moet worden. Echter zal dit per direct gevolgen hebben voor je goede en talentvolle mensen. Ook jonge talentvolle mensen verlaten de organisatie. Slimme bedrijven hebben het licht gezien en halen deze mensen binnen.
Wanneer de markt aantrekt en er weer een te kort aan goede IT mensen zijn. Hebben bedrijven als Logica en HP (Hewlett-Packard) het erg zwaar. Het imago van dit soort bedrijven is onder IT’ers tot een dieptepunt gedaald. Je schaamt je bijna om voor zo’n bedrijf te werken.
Salaris bevriezen zorgt ervoor dat de slechte mensen blijven hangen en de goede vertrekken. Overigens snap ik heel goed dat sommige mensen geen salarisverhoging verdienen of juist een salarisverlaging kunnen krijgen.
Als je voor grote bedrijven als Logica en HP werkt is een salarisverhoging alleen mogelijk door te switchen.
@ Michel. Welke functie bekleed je die 75k opbrengt en bij welk bedrijf? Lijkt me interessant.