Medewerkers van ict-dienstverlener Logica zijn woedend over het uitstel van de salarisverhoging over 2010. Dat blijkt uit reacties op het bericht dat de salarisronde over 2010 wordt uitgesteld van 1 juli 2010 naar 1 oktober 2010. Een deel van de Logica-medewerkers voelt zich niet gewaardeerd door hun werkgever of geeft aan uit te kijken naar een andere baan. Anderen hebben, gezien de slechte economische omstandigheden, begrip voor hun werkgever.
Logica Nederland schort de jaarlijkse salarisverhoging op. Voor veel medewerkers blijkt dat nieuws aanleiding om hun gal te spuwen over de onvrede die blijkbaar heerst op de werkvloer. Een medewerker schrijft: 'Het gaat hier in principe niet eens om het uitblijven van een salarisverhoging. Hoewel ik weet dat er genoeg collega's zijn die hun loyaliteit- lang werken, hard werken, veel uren in de auto zitten richting klant, 's avonds studeren, meetings met collega's in eigen tijd- niet beloond zien. Het steekt de medewerkers dat de werkgever veel van zijn medewerkers vraagt, zonder dat daar iets tegenover staat, terwijl tegelijkertijd het senior-management zich verrijkt.'
In de 143 reacties die tot vrijdagochtend 9 juli 2010 binnenkwamen, uiten werknemers en ex-medewerkers van de dienstverlener hun onvrede over de in hun ogen doorgeschoten balans tussen het belang dat de bedrijfsleiding hecht aan de beurswaarde en geleverde diensten en omgang met eigen personeel. Valcon schrijft: 'Dit is vooral het gevolg van het kortetermijn Angelsaksische management. Verder dan twee tot drie maanden wordt niet vooruit gekeken.'
Een junior-ontwikkelaar die in 2007 voor 2000 euro bruto in de maand aan de slag ging, klaagt: 'Nu ben ik bij de klant teamleider van een club van twintig man. Het tarief is twee maal verhoogd. Mijn salaris is nu 2250 bruto, level 1. Ik heb het eerste jaar één training gedaan. In Juli 2010 zou het minimaal level 3 worden. (..) Eindelijk besef ik het: Ik heb jaren keihard gewerkt. Ik heb jaren ontzettend veel geld verdient voor die club. Ik word nu keihard uitgelachen. Met een keiharde zakelijke mail flink in mijn gezicht gespuugd.'
Begrip
Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal. In 2009 bevroor de ict-dienstverlener de salarissen. Daardoor zitten de medewerkers op het niveau van 2008. Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.
Een kleine groep kan het uitstel van de salarisverhoging overigens wel begrijpen 'Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ict-bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders. Gewoon een gevolg van vraag en aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden ligt 25 tot 30 procent onder het niveau van twee jaar geleden. Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?'
Ik kreeg vorige week een mooi verhaal te horen van een collega. Die heeft vorig jaar rond dezelfde periode een bericht geplaatst op het blog van dhr Kieboom. Toen zn manager terug van vakantie was kreeg hij te horen dat hij blij mocht zijn zn baan nog te hebben. Dan kun je Logica toch moelijk open noemen…
Het is hierboven al eerder gezegd, maar dhr Kieboom heeft tot op heden 1x gereageerd op een reactie op zijn blog. Dat is erg summier en nodigt niet uit tot het voeren van een interne discussie, hoe kun je mensen dan kwalijk nemen dat ze de discussie extern gaan voeren?
Logica heeft een vermogen gestopt in een rebranding en nu al deze negatieve publiciteit. Het geld wat in Nederland aan deze rebranding is gespendeerd kan dus als weggegooid beschouwd worden, zonde.
Ik kan me nog presentaties herinneren met 3x 1/3. Hoeveel grote projecten heeft Logica het afgelopen jaar verkocht? Ik zie een hoop mensen die veel geld cashen en daar geen rendement (lees: projecten) voor leveren. Als Logica deze mislukte salesfiguren de deur wijst, kan ze mooi verder gaan als urenfabriek waarin wel geld is voor de mensen die een timesheet in moeten vullen.
Tja… Ik kan me alle onvrede goed voorstellen. Dat salaris is ook belangrijk! Een aantal jaren achtereen op 0% is gewoon goed zichtbaar in je portemonnee, en dat vindt niemand leuk. Daarnaast is je salaris natuurlijk ook een afspiegeling van de waardering die je geniet, en als de mate van waardering niet uit je salaris blijkt, maar ook nergens anders uit ja, zonder uitzicht op verbetering, dan is het uiteindelijk toch wel bekeken.
Bij mij in elk geval wel. Ik ben er in 2008 weggegaan, het enige waar ik spijt van heb is dat ik die beslissing niet eerder heb genomen. Deze reactie is daarom ook bedoeld als hart onder de riem voor mijn ex-collega’s daar, die nu ook misschien worstelen met de vraag “should I stay or should I go” ? Het antwoord: begin vooral met rondkijken! Het is zeker niet overal zo slecht als bij Logica.
Mijzelf als voorbeeld nemend: ik ben bij mijn huidige werkgever in 2008 begonnen als consultant voor ongeveer hetzelfde ‘marktconforme’ basissalaris als bij Logica. Daarboven krijg ik echter een percentage van de winst die op mijn uurtarief wordt gemaakt. Dit percentage stijgt jaarlijks met een beetje, tot een bepaald maximum. Na 2 jaar zit ik inmiddels op een netto-loon dat zo maar 900 euro hoger ligt dan bij Logica! En dit terwijl ook wij van onze klanten tariefsverlagingen hebben moeten accepteren vanwege de crisis. Naast dat salaris zit het ook met alle andere dingen goed, sfeer, vertrouwen, opleidingsmogelijkheden, leuke uitjes al dan niet met partners, noem maar op.
Hoe kan het dan dat Logica z’n medewerkers voorhoudt dat er nergens ruimte voor is? Als er echt nergens ruimte voor is, dan doen ze lijkt mij toch iets verkeerd vergeleken met mijn huidige werkgever. Volgens mij is het dan ook eerder niet een kwestie van kunnen, maar van willen. En ik was ook niet de enige die er zo over dacht. Communicaties door het management werden veelal met cynisme, achterdocht en/of boosheid begroet. Tekenend dus dat er in twee jaar niks veranderd is: de top van Logica, en een groot deel van de managementlagen daaronder heeft gewoon geen enkele ambitie om van Logica een ICT-bedrijf te maken waar ook de niet-management medewerker het naar zijn zin heeft, zich gewaardeerd en gemotiveerd voelt en vertrouwen in het management heeft.
Er zijn hierboven ook wat reacties van mensen die het schijnbaar nog wel naar hun zin hebben bij Logica. Dat kan, er zullen mensen bij zijn die nog in de ontkenningsfase zitten, en mensen die het geluk hebben dat ze in de hogere managementlagen zitten of bij een van de ‘leukere’ vestigingen. Ik had echter niet de indruk dat die categorie een meerderheid vormde/vormt…
@Ex CMG / Ex Logica.
Een soortgelijk verhaal, al ben ik in 2008 naar een “vast” bedrijf overgestapt.
Lease-auto na 29 jaar omgeruild voor een treinkaart.
Financieel onder de streep gelijk, maar:
– 36 urige werkweek
– opleiding (die ik hier dus wel loskrijg) in werktijd
– veel ruimte voor groei en competentieontwikkeling.
– Een manager die wel snapt waar ik mee bezig ben.
– Waardering voor waar ik mee bezig ben.
– Woekerpensioen naar een echte regeling.
– Salaris wel geïndexeeerd (en inmiddels een stuk hoger).
Geen seconde spijt gehad. Had ik eerder moeten doen.
Als ex-logicaan sinds eind 2009 schrok ik net als mijn HR-manager die mijn exit gesprek afnam van mijn salarisverbetering in mij nieuw job (bruto +45%!) met vergelijkbare secundaire arbeidsvoorwaarden, stuk beter pensioen.
De laatste maanden had ik mn leaseauto al ingeleverd en merkte toen dat je je leaseauto voor een groot deel zelf ophoest. Als eigen rijder krijg je veel reiskosten vergoeding, geen eigen bijdage en geen belasting, dat is netto + 400 euro.
Wat ook vaak over het hoofd wordt gezien, is dat een leaseauto een pensioengat geeft.
Het slechtste gesprek wat ik ooit met mijn toenmalige LogicaCMG manager gehad heb was nadat ik in een wat groter verband (opbouwende) kritiek had geuit.
Kortom: Door de ervaring wijs geworden laat je het wel uit je hoofd om op een separaat blog als van WK de discussie te voeren..
*Als het kamp rumoerig is, is de generaal zwak;
*Als een generaal vrede zoekt zonder verdrag, is hij berekenend;
*Als de paarden graan gevoerd krijgen en de mannen vlees, zullen ze tot de dood vechten.
@Fred Koch,
Als niet Logica-er heb ik in dit geval weinig recht van spreken over de interne zaken, maar het lijkt er voor mij toch op dat je hier de kritiek naar intern probeert te verplaatsen. Je stelt expliciet dat mensen daar niet langer anoniem zijn en daar kan iedereen uit afleiden dat de verhoudingen automatisch scheef zijn. Misschien wel net zo scheef als in het sollicitatiegesprek dat ik ooit bij logica meemaakte: ga door het stof of je kunt de baan vergeten.
Ofwel: uit kritiek, en je kunt promotie vergeten, of sterker nog, bij een volgende ontslagronde lig je eruit. Zelfs al is dit niet waar binnen logica, het is eenvoudigweg hoe mensen het overal zien. Als het risiconemers zijn waren ze wel voor zichzelf begonnen.
Proberen om anno 2010 als directie zaken op die manier te regelen ligt weliswaar voor de hand, maar komt toch wel erg zwak en onprofessioneel over.
@Nike en @Fred Koch, het kan jullie misschien erg aanspreken dat beloningen afhankelijk zijn van het totale bedrijfsresultaat, ik denk dat je daarmee een grote fout begaat.
Zelf heb ik gewerkt voor een bedrijf waar het onderdeel waar ik werkte een zeer gezonde winst maakte, en aantal een ander onderdelen nog grotere verliezen leden. Mijn eerdere interne kritieken op de houding van het MT naar deze andere afdelingen werden nooit serieus genomen. Maar, ik kon de salarisverhoging wel op mijn buik schrijven omdat het gehele bedrijfsresultaat tegenviel.
Ikzelf en een aantal andere werknemers hebben na een interne discussie onze conclusies getrokken en zijn direct opgestapt, met als gevolg dat het alleen maar slechter ging met het bedrijf, zelfs na het afstoten van de verliesleidende onderdelen, tot een uiteindelijk faillisement. Het MT was blijkbaar vergeten wie er uiteindelijk voor het geld zorgde.
Dit is echt een beetje in de trend van: ‘na het zuur komt het zoutzuur’…
Ik ben echt zo blij dat ik begin dit jaar de overstap gewaagd heb van Logica naar een ander bedrijf!
Nog niet eens zozeer voor het salaris, maar zoals hierboven al zoveel naar voren komt… het management is het contact met de medewerker compleet kwijt.
Logica is gewoon een grote veehandel waarin de ‘consultant’ een nummer is ipv een individu.
Ik kan maar een tip meegeven aan mensen die erover denken om te switchen.. gewoon doen!
Slechter kun je er bijna niet van worden..
Wat kan ik me irriteren aan die mensen die zo lopen te zeiken. Als het je niet zint, ga dan weg! Word het meteen een stuk gezelliger bij Logica.
Ten tweede we staan niet 2 jaar stil. Ik heb afgelopen januari nog pieken ontvangen. Dus ieder ander die dat niet gekregen heeft, blijkbaar is je manager niet overtuigd van hoe geweldig je wel niet bent.