Medewerkers van ict-dienstverlener Logica zijn woedend over het uitstel van de salarisverhoging over 2010. Dat blijkt uit reacties op het bericht dat de salarisronde over 2010 wordt uitgesteld van 1 juli 2010 naar 1 oktober 2010. Een deel van de Logica-medewerkers voelt zich niet gewaardeerd door hun werkgever of geeft aan uit te kijken naar een andere baan. Anderen hebben, gezien de slechte economische omstandigheden, begrip voor hun werkgever.
Logica Nederland schort de jaarlijkse salarisverhoging op. Voor veel medewerkers blijkt dat nieuws aanleiding om hun gal te spuwen over de onvrede die blijkbaar heerst op de werkvloer. Een medewerker schrijft: 'Het gaat hier in principe niet eens om het uitblijven van een salarisverhoging. Hoewel ik weet dat er genoeg collega's zijn die hun loyaliteit- lang werken, hard werken, veel uren in de auto zitten richting klant, 's avonds studeren, meetings met collega's in eigen tijd- niet beloond zien. Het steekt de medewerkers dat de werkgever veel van zijn medewerkers vraagt, zonder dat daar iets tegenover staat, terwijl tegelijkertijd het senior-management zich verrijkt.'
In de 143 reacties die tot vrijdagochtend 9 juli 2010 binnenkwamen, uiten werknemers en ex-medewerkers van de dienstverlener hun onvrede over de in hun ogen doorgeschoten balans tussen het belang dat de bedrijfsleiding hecht aan de beurswaarde en geleverde diensten en omgang met eigen personeel. Valcon schrijft: 'Dit is vooral het gevolg van het kortetermijn Angelsaksische management. Verder dan twee tot drie maanden wordt niet vooruit gekeken.'
Een junior-ontwikkelaar die in 2007 voor 2000 euro bruto in de maand aan de slag ging, klaagt: 'Nu ben ik bij de klant teamleider van een club van twintig man. Het tarief is twee maal verhoogd. Mijn salaris is nu 2250 bruto, level 1. Ik heb het eerste jaar één training gedaan. In Juli 2010 zou het minimaal level 3 worden. (..) Eindelijk besef ik het: Ik heb jaren keihard gewerkt. Ik heb jaren ontzettend veel geld verdient voor die club. Ik word nu keihard uitgelachen. Met een keiharde zakelijke mail flink in mijn gezicht gespuugd.'
Begrip
Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal. In 2009 bevroor de ict-dienstverlener de salarissen. Daardoor zitten de medewerkers op het niveau van 2008. Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.
Een kleine groep kan het uitstel van de salarisverhoging overigens wel begrijpen 'Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ict-bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders. Gewoon een gevolg van vraag en aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden ligt 25 tot 30 procent onder het niveau van twee jaar geleden. Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?'
bla bla bla gaan eens werken mensen
“Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?”
Een hele simpele suggestie misschien:
1. Reductie van MT salarissen -> Werknemers inkomsten?
2. Richt een interne vakbond op, en ga werken met een CAO die ervoor zorgt dat je beter betaald krijgt?
3. Lever eens Resultaat naar Beloning:-)
Doe eens minder je best, Werk eens wat minder hard, totdat je financieel wel gemotiveerd raakt door je werk-gever 🙂
Wilbert Kieboom is de megalomane uitknijper. Dit gebeurde bij Atos Origin ook. Maximale verhoging van 0% drie jaar achtereen en mijnheer zag zijn inkomsten verdrievoudigen.
Ach, een fatsoenlijke werkgever in slavernij kan je eigenlijk niet verwachten.
Tevens vind ik dat veel IT-ers onterecht te veel verwachten en klagen zonder zelf verantwoording te nemen door op te stappen.
@Frank:
@Goed beloonde tester: ik zou alleen al vanwege de naam van die tent (Immune.it) daar niet voor willen werken. Ik krijg altijd jeuk van woordgrap-bedrijfsnamen, net zoals Possibill.it, nog zoëen.
Misschien moet je anders eens een betere zeep proberen!
Het succes van een bedrijf en de tevredenheid van de medewerkers heeft niets te maken met de naam. Bij dit soort bedrijven ben je een medewewerker en niet een nummer, krijg je beloning naar prestatie en niet naar bedrijfsresultaat (na aftrek managementbonussen) en is er genoeg budget voor opleidingen (inkoop i.p.v. intern) en bedrijfsuitjes.
“vakantie en een zogenaamde ‘stilte periode”. Dat zijn geen incidenten, maar zaken die vaker voorkomen. Van management (en sales) mag je verwachten dat zij hierop acteren. Schijnbaar zijn ze hiertoe niet in staat. Ben benieuwd of management ook op de nullijn wordt gezet en management en sales bonus gaan inleveren.
Er wordt niet gesproken van een vergoeding met terugwerkende kracht en rente voor dit uitstel als het weer beter gaat. Ook niet van een garantie van geen ontslagen. Of van minder te hoeven werken voor hetzelfde loon. Bovendien is er minder pensioenopbouw en minder koopkracht en krijg je WW over het laatst verdiende loon.
Er moet meer helderheid komen in de kostenstructuur zodat deze actie is te verantwoorden. In de goede tijden is er niet gezorgd voor bedrijfsreserves. Dat is geen werkgever.
De loonkosten kunnen beter worden gedrukt door dure mensen te ontslaan en daarvoor goedkopere voor terug nemen. Dan is management zelf verantwoordelijk voor de keuze minder kosten – minder kwaliteit en innovatie.
Deze actie levert in ieder geval achterdocht en wantrouwen en onrust in het bedrijf op.
Je kunt nu niet van de mensen verwachten dat ze nog iets extra’s doen, zeker niet in een bedrijf dat niet naar je luistert en waar je geen enkele invloed hebt op de bedrijfsvoering. Het mes moet immers wel aan twee kanten snijden.
@Proud to be a Logicaan, (10-07-2010 12:22)
Je spreekt over ‘vuile was’ en ‘knap staaltje anti-marketing’ door gefrustreerde ex-collega’s gesteund door computable.nl.
Ooit was ik er, zoals velen, trots op op CMG-er te zijn.
Als je jarenlang door incompetente managers aan het lijntje wordt gehouden krijg je dit vanzelf.
Velen hebben, met pijn in het hart, een goed bedrijf, maar ook hun eigen opleidingsniveau, kapot zien gaan.
Het bedrijf is gewoon financieel uitgezogen door managenent en aandeelhouders.
@ ontevreden,
kom eens met bewijs, omtrent uitbetaalde bonussen van het NL MT? En wat is het nut van een link naar Atos, wat Kieboom daar verdiende?
Je kletst uit je nek.
Blog zonder inhoud,
en wat doe jij? Je spuwt hier je gal, maar hebt niet het lef de blog van Kieboom te beantwoorden op de blog zelf.
Laf.
De teleurstelling van de mensen is wel te begrijpen, echter er valt veel voor te zeggen, op het besluit van de directie om de salarisronde op te schorten (het is niet van tafel) tot einde van dit jaar. Iedereen wil het liefst loonsverhoging, maar de huidige economie is nog wankel, onstabiel en hoogst onzeker. Als ICT diensverlener merken wij de conjunctuurverschillen snel zo bijna niet onmiddelijk. Op dit moment is het dus een kwestie van je hoofd boven water houden en de crisis doorkomen zonder al te veel verlies van arbeidsplaatsen. Om dit menselijk leed zoveel mogelijk te voorkomen, heeft de directie naar mijn mening en die van vele collegae een verstandig besluit genomen. Er is een lichtpuntje: de ICT diensverlening gaat een opwaartse conjunctuur ook heel snel merken en dan ontstaat er vanzelf weer loonruimte. Maar tot die tijd even nog samen de schouders er onder.
Hé daar hebben we Nike weer :-).
Ja hoor, definitely een suit! En nogal ongenuanceerd ook.
Maar wat wil je als je bij het management van deze toko hoort, als de dood dat je bonus je door de neus wordt geboord. Niets geleerd van het mismanagement van de afgelopen jaren. Lekker blijven hollen achter de “grote mannen” van Logica aan, die al zakkenvullend hun cv aan het opschonen zijn en hun netwerk aanspreken met de vraag of er nog andere tenten zijn die ze naar de Filistijnen kunnen helpen. De grond wordt nu snel te heet onder hun voeten, let maar op.
Nike is ongetwijfeld iemand die minimaal 20 cent van mijn (en dat van 5000 collega’s) uurtarief opsnoept, en daar een wazige matrixorganisatie met weinig toegevoegde waarde voor terugbezorgt met allemaal drukke (druk doende, druk zijnde, druk hebbende) managers.
Even over die link van ontevreden: Ben jij ooit ergens anders gaan werken voor fors minder salaris? Nee he?
Trust me. Wilbert ook niet.