Medewerkers van ict-dienstverlener Logica zijn woedend over het uitstel van de salarisverhoging over 2010. Dat blijkt uit reacties op het bericht dat de salarisronde over 2010 wordt uitgesteld van 1 juli 2010 naar 1 oktober 2010. Een deel van de Logica-medewerkers voelt zich niet gewaardeerd door hun werkgever of geeft aan uit te kijken naar een andere baan. Anderen hebben, gezien de slechte economische omstandigheden, begrip voor hun werkgever.
Logica Nederland schort de jaarlijkse salarisverhoging op. Voor veel medewerkers blijkt dat nieuws aanleiding om hun gal te spuwen over de onvrede die blijkbaar heerst op de werkvloer. Een medewerker schrijft: 'Het gaat hier in principe niet eens om het uitblijven van een salarisverhoging. Hoewel ik weet dat er genoeg collega's zijn die hun loyaliteit- lang werken, hard werken, veel uren in de auto zitten richting klant, 's avonds studeren, meetings met collega's in eigen tijd- niet beloond zien. Het steekt de medewerkers dat de werkgever veel van zijn medewerkers vraagt, zonder dat daar iets tegenover staat, terwijl tegelijkertijd het senior-management zich verrijkt.'
In de 143 reacties die tot vrijdagochtend 9 juli 2010 binnenkwamen, uiten werknemers en ex-medewerkers van de dienstverlener hun onvrede over de in hun ogen doorgeschoten balans tussen het belang dat de bedrijfsleiding hecht aan de beurswaarde en geleverde diensten en omgang met eigen personeel. Valcon schrijft: 'Dit is vooral het gevolg van het kortetermijn Angelsaksische management. Verder dan twee tot drie maanden wordt niet vooruit gekeken.'
Een junior-ontwikkelaar die in 2007 voor 2000 euro bruto in de maand aan de slag ging, klaagt: 'Nu ben ik bij de klant teamleider van een club van twintig man. Het tarief is twee maal verhoogd. Mijn salaris is nu 2250 bruto, level 1. Ik heb het eerste jaar één training gedaan. In Juli 2010 zou het minimaal level 3 worden. (..) Eindelijk besef ik het: Ik heb jaren keihard gewerkt. Ik heb jaren ontzettend veel geld verdient voor die club. Ik word nu keihard uitgelachen. Met een keiharde zakelijke mail flink in mijn gezicht gespuugd.'
Begrip
Het bedrijf zegt de economische situatie te onzeker te vinden om de salarissen te verhogen. De salarisronde wordt daarom verschoven naar het vierde kwartaal. In 2009 bevroor de ict-dienstverlener de salarissen. Daardoor zitten de medewerkers op het niveau van 2008. Volgens een woordvoerder van de dienstverlener is dat het laatste jaar dat de salarissen bedrijfsbreed zijn verhoogd.
Een kleine groep kan het uitstel van de salarisverhoging overigens wel begrijpen 'Wat proef ik hier veel frustratie. Zelf werk ik voor een ander groot ict-bedrijf, ook hier is al een poosje de nullijn en verwacht ik voor 2011 niet anders. Gewoon een gevolg van vraag en aanbod. De prijs die momenteel voor een consultant gevraagd kan worden ligt 25 tot 30 procent onder het niveau van twee jaar geleden. Waar moet Logica die salarisverhoging dan van betalen?'
Applaus voor Computable! Knap staaltje journalistiek!
2250 voor een teamleider? :’) Bij KPN werd ik al vreemd aangekeken omdat ik minder dan 2750,- (voor 37 uur per week) verdiende _O-
Wat een uitzuigers bij logica. Nog eeN heel goede reden om daar NOOIT maar dan ook NOOIT te gaan werken, ook niet als ze eind dit jaar bij hun poorten staan te schreeuwen om personeel.
Hee, dit beleid kennen we bij Atos Origin uit de periode toen de huidige topman van Logica nog bij ons rondliep, gelukkig hebben wij van hem geen last meer.
Deze ontevreden houding van een groot gedeelte van het Logica-personeel getuigt van weinig realisme.
De omzet die je als persoon genereert bij een bedrijf als Logica is geheel afhankelijk van het door de klant betaalde uurtarief. De laatste jaren is dat uurtarief aanzienlijk gedaald met als resultaat een daling van de marge waaruit het salaris wordt betaald. Ik zou de ontevreden menzen willen adviseren wordt ZZP’er zodat je direct voelt dat je inkomsten afhangen van het betaalde uurtarief. Maar het is de vraag of die ontevredenen de hiermee gepaard gaande onzekerheid kunnen dragen.
Het is te hopen dat ze in hun dienstverlening naar de klant realistischer zijn. Anders zijn ze in feite nu nog erg overbetaald.
Tarieven worden voor een groot deel bepaald door de overhead van een grote organisatie. Het kantoorpand, de BMW van de directeur, zijn extraatjes, opleidingen, de salarissen van het personeel,alles moet worden betaald van het uurtarief. Als het dan wat minder gaat is het eerste wat onder druk komt te staan het salaris van het personeel zodat de goede krachten snel kunnen wegrennen naar een concurrerend bedrijf. Aangezien dit kennelijk de standaardoplossing is die managers kiezen getuigd dat van goed management en visie.
2250 voor een teamleider is wel erg karig. Lijkt me voor de persoon in kwestie een duidelijk signaal dat hij voorzichtig eens moet gaan shoppen naar een andere job.
Logica laat eigenlijk de laatste jaren weinig speciaal zijn. Zowel voor klanten als voor hun medewerkers. Ik vraag me af hoelang die toko nog blijft bestaan…
@Joop: Mijn broer werkt bij Logica en die liet mij laatst wat fantastisch zien.
Ze hadden van Logica een boek gekregen. Op de eerste pagina stond een verhaal dat ze creatief moesten zijn en goeie idee-en moesten opschrijven. De rest van de pagina’s waren allemaal blanco.
Het was dus een soort kladblok, maar dan niet een goedkoop kladblok. Een hele dure met een mooie kaft en met een hoop marketing poeha er omheen. Het was dus duidelijk dat er een heel marketing team aan gewerkt had.
Als je die rare geldverslindende strapatsen in verhouding zet tot dit soort besluitvorming en interne communicatie, snap ik wel dat er een hoop verzuurd personeel rondloopt bij Logica.
Ik vind het ontevreden berichten logisch.
Zelf zit ik in een zelfde situatie.
Overigens prima als mensen die al aan de top zitten van hun salaris en functie even een jaartje (of 2) moeten passeren, maar dat starters en medewerkers die groei doormaken ook even 2 jaar achter elkaar geen enkele euro erbij krijgen of een ander functie niveau krijgen vind ik echt belachelijk. En dat terwijl het uurtarief voor de klant vaak hetzelfde is dan die duurbetaalde collega..
Tussen pakweg 2004 en 2008 zijn de tarieven enorm gestegen. Ben benieuwd hoeveel salarisverhoging dat toen heeft opgeleverd.
Volgens mijn eigen ervaringen bij Logica (2001-2004) is er alleen verband tussen tarief en salaris als het zo uitkomt, dus voor de werknemer in ongunstige zin.
Blij dat ik daar weg ben.
@Freek-Willem: Inderdaad. Ik zit in een klein team met naar verhouding te veel management. Dan kan ik nog zo succesvol zijn, maar uiteindelijk is er geen koek om te verdelen.
Overigens, wat ik nooit begrepen heb is dat een salaris verhoging altijd gebonden zit aan percentage. Dat betekend imho dat mensen die weinig krijgen er minder bij krijgen dan mensen die veel krijgen.. Wil je echt groeien in salaris, moet je dus wel overstappen..