Dienstverlener Capgemini breidt zijn samenwerking met technologiebedrijf Oracle uit. De onderneming gaat Oracle-software voor sociale dienstverleningsinstanties verkopen en implementeren. De twee hebben de software al toegepast bij organisaties in de Verenigde Staten en Australië. In Nederland kan Capgemini de programmatuur wellicht ook aanbieden, meent woordvoerder Alexander Kühn. Zijn bedrijf heeft onder meer UWV, SVB en de Belastingdienst als klant.
Oracle en Capgemini zijn al sinds 1995 strategische partners, vertelt Kühn. Dat de twee nu ook gezamenlijk optrekken naar belastingdiensten, uitkeringsinstanties en sociale dienstverleners, is echter nieuw. Oracle Revenue Management for Public Sector Authorities is een product waarmee instanties geld kunnen innen en uitkeren en dit kunnen koppelen aan de administratie.
De software zou organisaties bovendien in staat stellen om processen snel te kunnen aanpassen aan veranderde wet- en regelgeving. Het maakt volgens woordvoerder Kühn niet uit of de Oracle-software bij Australische of bij Nederlandse organisaties wordt geïmplementeerd. 'De wetten zijn in de diverse landen natuurlijk niet hetzelfde, maar een groot deel van de processen verlopen wel op dezelfde manier.'
SVB
Capgemini heeft in 2009 onder meer bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) een landelijke Oracle-database geïmplementeerd. In databank worden diverse mijlpalen in het leven van alle Nederlandse burgers vastgelegd, zoals verhuizing, geboorte-aangifte en huwelijk. De ontwikkeling van de database maakt deel uit van een grootschalige modernisering bij de bank. Die richtte zich op het verbeteren van de efficiëntie en op het verbeteren van de flexibiliteit, die nodig is door aanpassingen in het socialezekerheidsbeleid.
Kühn zegt dat Oracle Revenue Management for Public Sector Authorities wellicht interessant is Nederlandse klanten van Capgemini. De dienstverlener heeft onder andere de Sociale Verzekeringsbank SVB, de Belastingdienst en uitkeringsinstantie UWV als klant.