Uit onderzoek blijkt dat het applicatiebeheer met global sourcing productiever is dan zonder. Bovendien – maar dat zal geen verrassing zijn – is de kostprijs per eenheid product goedkoper. Het mes global sourcing snijdt dus aan twee kanten.
Een interessant gegeven is dat na de verplaatsing van werk van Nederland naar India het werk niet alleen goedkoper wordt, maar ook productiever wordt uitgevoerd! Hoe verklaar je dat?
Een deel laat zich verklaren door de procesoriëntatie en discipline waarin India zich positief onderscheidt ten opzichte van Nederland. Bovendien komt dit bij het repeterend karakter van applicatiebeheer goed tot zijn recht.
Een ander deel laat zich verklaren door de gefaseerde aanpak die is gehanteerd bij de transitie en kennisoverdracht van Nederland naar India. Bij deze gefaseerde aanpak is sprake van een (in eerste instantie) dik front-office en een dun back-office. Na de transitie en kennisoverdracht is er uiteindelijk een zeer dun front-office en een vollledig operationeel back-office. Zo gaan de incidenten rechtstreeks van de klant naar India en worden daar opgelost. Alleen in geval van toelichtende vragen wordt het Nederlandse front-office betrokken. Je kunt je in dit model afvragen wie het back(up)-office is?
Heb jij soortgelijke, of andere ervaringen, laat het even weten.
Een leuk verkoopverhaal vanuit Atos. Even naar Google en je kunt de schrijver vinden bij Software metrics services van Atos Origin.
Hoezo een onafhankelijk verhaal met een onderzoek van een ‘onafhankelijk’ bureau?
@Ir Kees Kranenburg
Outsourcing is, etisch gezien, niet OK. ATOS wil kennelijk wel de klanten uit Nederland, maar niet het personeel. Bovendien verdwijnt de kennis op deze manier uit Nederland en leidt de bedrijfstak als geheel schade. Op termijn zijn er nog slechts service managers nodig om de zaak aan te sturen.
Waarom investeert ATOS niet in “duurzame IT” en dus het opleiden van Nederlands personeel ?
@ Een IT-er
Geef twee personen een opdracht voor een onderzoek. De eerste persoon moet aantonen dat outsourcing goedkoper is en je krijgt een verhaal zoals hierboven.
Een tweede persoon krijgt de opdracht dat insourcing goedkoper is en je krijgt een verhaal met onderwerpen als:
– bij outsourcing verlies je kennis waar al jaren in geïnvesteerd is.
– bij outsourcing worden systemen verkocht waarin al miljarden euro’s in geïnvesteerd is. Met de verkoopprijs worden de investeringen niet terugverdiend.
– bij outsourcing (naar India) vergroot je de afstand tussen de business en de projectorganisatie, waardoor de communicatie slechter verloopt.
– cultuurverschillen zorgen voor communicatieproblemen (dit heb ik zelf meegemaakt).
Ieder onderzoek kun je weerleggen met de conclusie van een ander onderzoek. Het ligt er maar aan wat de opdracht is die degene die het onderzoek heeft uitgevoerd heeft gekregen.
Eerlijke resultaten krijg je alleen als:
– er in de opdracht geen conclusie is opgenomen.
– de onderzoeker echt onafhankelijk is.
De kans op een eerlijk onderzoek door een bedrijf die zich gericht heeft op outsourcing is nul. Geloof dat maar van iemand die geleerd heeft dat je resultaten van een onderzoek altijd moet controleren door te kijken naar de cijfers die gebruikt zijn.
@Christian
Klopt wat je zegt. Ik begin het alleen zat te worden om dit soort propaganda te lezen na zelf al een jaar of 8 de dagelijkse praktijk van outsourcing te hebben meegemaakt.
Outsourcing is de uitverkoop van kennis en ervaring en sloopt de ict-sector als geheel. Het is niet-duurzaam ondernemen en on-etisch. Het wordt hoog tijd dat meer techneuten dat beseffen en wat weerstand gaan bieden.
@Een IT-er
waarom zou je op google kijken? Hij maakt daar toch geen geheim van? Als je op zijn foto klikt dan lees je als eerste dat hij bij Atos werkt.